Czy inwestycja ta okaże się zyskowna, zależy przede wszystkim od tego, w jakim stopniu przedsiębiorstwo potrafi efektywnie pracować z młodymi ludźmi i na ile rozumie ich potrzeby. Program Firma Przyjazna Młodym powstał po to, by wspierać biznesy, które chcą się stać przyjazne młodym i czerpać korzyści wynikające ze współpracy z nimi.
Kto zatrudniał młode osoby, ten zdaje sobie sprawę, że jest to specyficzna grupa pracowników i współpracowników. Z jednej strony wymagają oni większej ilości poświęconego czasu. Wdrożenie osoby, która dopiero stawia swoje pierwsze kroki na rynku pracy, jest pracochłonne. Z drugiej strony, młodzi ludzie kryją w sobie potencjał, który – dostrzeżony i odpowiednio wykorzystany – może przyczynić się do rozwoju i wielu pozytywnych zmian.
Zobacz również
– Firmy zorientowane na przyszłość i dynamiczny rozwój zdają sobie sprawę z wielu korzyści zatrudniania młodych pracowników – mówi Kinga Ekert z Instytutu Edukacji Społecznej, który startuje z programem Firma Przyjazna Młodym. – Osoby na początku swojej ścieżki kariery mają mnóstwo energii i wiary w swoje możliwości. Ta pozytywna siła może korzystnie wpłynąć na atmosferę pracy w zespole. Młode osoby to świeże spojrzenie – a to gwarantuje nowe rozwiązania i udoskonalenia. Otwartość młodych na doświadczenia i zmiany oraz ich brak przywiązania do sztywnych reguł sprawiają, że niosą oni ze sobą potencjał innowacji i kreatywności. Innymi słowy, młodzi mogą stać się katalizatorami rozwoju, na który warto postawić w firmie.
Żeby jednak przyciągnąć i utrzymać w firmie młodych i zdolnych pracowników – trzeba stworzyć odpowiednie warunki dla ich rozwoju, znać, a następnie precyzyjnie odpowiedzieć na ich potrzeby. – Warto być firmą przyjazną młodym, czyli przedsiębiorstwem, które przedstawiciele pokolenia wchodzącego na rynek pracy postrzegają, jako dobre miejsce zatrudnienia – uważa Adam Piwek, specjalista od employer brandingu z Mind Progress Group, partnera programu Firma Przyjazna Młodym. – Jeśli stwarzamy warunki rozwoju dopasowane do potrzeb obu stron, a doświadczeni managerowie potrafią wzmacniać i korzystać potencjału młodych pracowników, wtedy tak naprawdę zyskujemy wszyscy, zgodnie z zasadą synergii. Ma to także ogromne znaczenie z perspektywy budowania wizerunku wiarygodnego i atrakcyjnego pracodawcy. W dobie coraz większej konkurencji i walki o pracownika, firmy autentycznie przyjazne młodemu pokoleniu będą w stanie przyciągnąć tych, na którym im szczególnie zależy, czyli „najlepszych z najlepszych”.
Firma Przyjazna Młodym to stworzony przez pozarządowy Instytut Edukacji Społecznej program, który powstał z myślą o tych przedsiębiorstwach, które chcą budować biznes przyjazny młodym pracownikom. Ten nowatorski w skali kraju projekt ma pomóc w stworzeniu odpowiednich strategii, będących częścią działań HR, PR, czy employer brandingowych, które pozwolą korzystać z potencjału najmłodszego pokolenia pracowników. Do tych działań należą m.in. budowanie marki, która będzie przyciągać najlepszych, a także inwestowanie w rozwój młodych pracowników w firmie. Ponadto, w ramach programu firma może skorzystać z audytu, żeby sprawdzić, czy jest przyjazna młodym pracownikom. Managerzy mogą także podszkolić swoje kompetencje korzystając z pomocy profesjonalnego coacha oraz biorąc udział w seminariach, szkoleniach czy Akademii Młodych Managerów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Rynek pracy zawsze jest trudny dla ludzi młodych i wkraczaniu na niego zawsze towarzyszy niepokój i niepewność. Szczególnie w gospodarce postkryzysowej – mówi Paweł Dębek, prezes Instytutu Edukacji Społecznej oraz trener biznesu. – Tym bardziej z perspektywy firmy, warto budować w biznesie wartość, jaką jest umiejętność współpracy z młodymi ludźmi. Taki właśnie mamy cel otwierając akcję Firma Przyjazna Młodym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Program Firma Przyjazna Młodym jest projektem Instytutu Edukacji Społecznej, think-tanku, który od 2001 roku koncentruje się na programach rozwoju młodych ludzi. Podczas niemal 15 lat działalności, w ponad 100 projektach zespół Instytutu, przeprowadził około 10 000 godzin szkoleń i coachingu dla firm, instytucji publicznych i szkół wyższych, również w środowisku międzynarodowym oraz wdrożył szereg innowacyjnych rozwiązań dotyczących młodych ludzi. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i wiedzy swoich ekspertów chce wspierać także pracodawców w efektywnym angażowaniu najmłodszego pokolenia pracowników.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie.