TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

„Czysty przekaz”: kampania Fundacji PZU uczy, jak rozpoznać fake newsa, clickbait, deepfake’a

„Czysty przekaz”: kampania Fundacji PZU uczy, jak rozpoznać fake newsa, clickbait, deepfake’a
W czasach, gdy aż 84 proc. Polek i Polaków deklaruje, że spotkało się z fake newsem, a co drugi rodak nie czuje się w sieci bezpiecznie, Fundacja PZU rozpoczyna kampanię #CzystyPrzekaz. Magda Gessler, Mikołaj Roznerski i Szymon Marciniak w ramach akcji pokazują, jak nie wpaść w pułapkę fałszywych informacji zagrażających naszemu zdrowiu, relacjom i społecznej spójności.
O autorze
1 min czytania 2025-04-16

Szeroko zakrojona kampania obejmie działania społeczne i edukacyjne, w tym warsztaty w szkołach.

Według wyników raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024”, 81 proc. badanych uważa, że w ciągu ostatniej dekady skala rozpowszechnianej w internecie dezinformacji wzrosła. Aż 9 na 10 osób udostępniło dalej przynajmniej jedną z badanych fałszywych informacji. Mimo rosnącej świadomości zjawiska, zaledwie połowa badanych czuje się w internecie bezpiecznie. Dlatego niezwykle istotne jest edukowanie społeczeństwa i pokazywanie, że z dezinformacją możemy realnie walczyć.

– W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu informacyjnego, umiejętność weryfikacji faktów staje się nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna. Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów – do tego zachęcamy w kampanii społeczno-edukacyjnej, która jest naszą odpowiedzią na dezinformację. Fundacja PZU wraz z licznymi organizacjami i mediami stara się uwrażliwić społeczeństwo na ten problem. Chcemy też wyposażać Polski i Polaków w konkretne narzędzia i umiejętności pozwalające samodzielnie weryfikować informacje znalezione w internecie – opisuje Maia Mazurkiewicz, XXX.

Kampania „Czysty przekaz” ma na celu edukowanie i pokazanie, w jaki sposób chronić siebie i innych w świecie pełnym fałszywych informacji. Na stronie kampanii, stworzonej we współpracy z organizacjami społecznymi specjalizującymi się w tej tematyce, Fundacja pokazuje, jak filtrować informacje i weryfikować źródła. Daje też dostęp do bardzo prostych, praktycznych narzędzi, które może wykorzystać każdy z nas – również rodzic czy nauczyciel. Pokazuje także, jak ważną rolę w przeciwdziałaniu dezinformacji odgrywa świadomości własnych emocji.

Do kampanii dołączyły znane osoby, takie jak Magda Gessler, Szymon Marciniak oraz Mikołaj Roznerski. W spocie telewizyjnym ambasadorzy kampanii pokazują, że choć w swojej pracy stawiają na autentyczność, to w internecie rozróżnienie prawdy od fałszu bywa dużo trudniejsze. Pomaga w tym filtrowanie informacji, sprawdzanie źródeł oraz ostrożność w udostępnianiu treści.

Twórcy kampanii połączyli siły z organizacjami społecznymi, instytucjami publicznymi oraz mediami. Jednym z celów akcji jest zachęcenie do weryfikowania informacji w wiarygodnych źródłach – a w konsekwencji zwrócenie uwagi na rolę i znaczenie rzetelnych mediów w walce z dezinformacją i zapewnianiu społeczeństwu „czystego przekazu”.

Na początku kampania będzie widoczna w mediach, w kolejnych etapach „Czysty przekaz” pojawi się także w szkołach, ponieważ dziś dzieci i młodzież stykają się z dezinformacją bardzo wcześnie. Kampania będzie także obecna na letnich wydarzeniach artystycznych w całej Polsce.

Zdjęcia: mat. pras.