„Koszyk niepewności”: miniaturowy wózek sklepowy ujawnia skalę głodu w Montrealu

„Koszyk niepewności”: miniaturowy wózek sklepowy ujawnia skalę głodu w Montrealu
W Montrealu każdego dnia aż 239 tys. potrzebujących musi prosić o wsparcie żywieniowe. Uwagę społeczeństwa na ten palący problem postanowili zwrócić twórcy kampanii „Koszyk niepewności”, której głównym elementem stał się niewielkich rozmiarów wózek sklepowy.
O autorze
1 min czytania 2025-05-21

Przekaz jest prosty: używany na co dzień w supermarketach koszyk jest w tym przypadku zbyt mały, aby pomieścić wszystkie niezbędne produkty żywieniowe. Efekt? Przygotowanie pełnowartościowych, sycących posiłków staje się niemożliwe.

Brak dostępu do wystarczającej ilości jedzenia na skutek staniem przed wyborem: opłacić czynsz, czy zakupy, ma nawet swoją nazwę – „niepewność żywieniowa”, a w Montrealu już w 2023 roku cierpiała na nią 1 na 5 osób. Mimo tak dużej skali problem ten jest konsekwentnie bagatelizowany przez tamtejsze władze.

Organizacja Moisson Montréal podejmuje zintensyfikowane działania mające na celu uświadomienie odbiorcom, jak duża jest skala niepewności żywieniowej w Kanadzie.

Kampania z terapią szokową

Kampania „Koszyk niepewności” (fr. „Le panier de l’insécurité”) to inicjatywa typu 360, czyli stworzona z wykorzystaniem rozmaitych środków przekazu. W ramach akcji wyemitowano klip wideo w internecie i telewizji, oplakatowano przestrzeń miejską w Montrealu, a także przygotowano materiały opublikowane w La Presse+ oraz zaktywizowano użytkowników social mediów (TikToka, Instagrama i Facebooka).

Dostępny w sieci film wideo pokazuje reakcje klientów jednego ze sklepów spożywczych na widok miniaturowego koszyka na zakupy pozostawionego w jednej z alejek.

– Niestety, żywność jest wydatkiem, który można skompresować. Jeśli chodzi o wybór, to często gospodarstwa domowe idą na kompromis, jeśli chodzi o artykuły spożywcze – tłumaczy Audrey Bernier, dyrektor marketingu.

Za realizację kampanii „Koszyk niepewności” odpowiedzialne są Moisson Montréal oraz LG2.

Zdjęcia: Maisson Montréal

PS Ananas w sklepowym koszyku. Wraca moda na randki w trybie offline