Tymczasem, jeśli wyborca szuka informacji o kandydacie w wyszukiwarce Google, najszybciej odnajdzie reprezentanta PiS, PSL i Nowej Prawicy. Tak wynika z raportu oceniającego przedwyborczą aktywność marketingowąkandydujących partii.
Pomysłodawcą badania jest GetResponse (wcześniej Implix), który już po raz drugi analizuje stopień wykorzystania narzędzi e-marketingu przez partie polityczne. Tegoroczne badania – dzięki współpracy z Sotrender oraz Bluerank – zostały uzupełnione o dodatkowe interesujące dane. Firmy sprawdziły, jak partie polityczne wykorzystują w przedwyborczych działaniach informacyjnych i promocyjnych email marketing, czy i jak efektywnie prowadzą komunikację w mediach społecznościowych oraz w jakim stopniu wykorzystują możliwości promocji w wyszukiwarce Google.
Zobacz również
Email marketing jest pośród partii politycznych wciąż zaniedbywanym narzędziem komunikacji. Niewiele zmieniło się w stosunku do wyników poprzedniego raportu. Newslettery wysyłają 4 partie (w 2011 tylko 2). Liderem w liczbie wysłanych newsletterówokazał się PSL. Partia w badanym okresie wysłała 7 newsletterów, dla porównania – PO tylko jeden. Partie polityczne równie rzadko odpowiadają na maile, do tego na odpowiedź czasami trzeba poczekać nawet 5 dni.
Sztaby wyborcze większą aktywność wykazują w mediach społecznościowych. W tym wypadku liderem pod względem liczby fanów na Facebooku jest Kongres Nowej Prawicy (247 182 fanów). Na drugim miejscu plasuje się Twój Ruch (84 070 fanów), a na trzecim Platforma Obywatelska(56 199 fanów). Jeśli chodzi o zaangażowanie użytkowników na portalu Faceboook,ponownie najlepiej wypada Kongres Nowej Prawicy, na drugim – jednak mocno oddalonym pod względem wyników – miejscu plasuje się Platforma Obywatelska, a zaraz za nią Prawo i Sprawiedliwość. Na Twitterze rozkład sił jest już inny. Pod względem liczby obserwujących najlepiej wypada Platforma Obywatelska (27 180), następnie PiS (19 112) i Kongres Nowej Prawicy (68 04). Na YouTube najwięcej subskrybentów posiada Partia Libertariańska(2 527), na drugim miejscu jest PiS (1 792), a na trzecimPlatforma Obywatelska(965).
Najlepszą widoczność pod względem wyników organicznych w Google.pl osiągnęły: PiS (widoczna dla 10 proc. fraz), PSL oraz Kongres Nowej Prawicy (widoczne dla 7 proc. fraz). Dla porównania, pozostałe partiepolityczne i organizacje są łącznie widoczne dla 5 proc. fraz.Niektórzy z kandydatów na prezydentów miast wykorzystali możliwości i narzędzia pozycjonowania nawet w 89 proc.. Dla kontrastu pojawili się również kandydaci, którzy w żadnym stopniu nie wykorzystali możliwości wyszukiwarki, co oznacza, że odnalezienie informacji o danym kandydacie jest mocno utrudnione. Żadna z partii politycznych ani żaden z kandydatów nie wykorzystywali w zauważalny sposób płatnych narzędzi marketingu wyszukiwarek (PaidSearch – np. linki sponsorowane).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Badanie wykorzystania w komunikacji emaili (GetResponse) orazmediów społecznościowych (Sotrender) objęło okres przedwyborczy od 4 sierpnia do 28 października, natomiast analiza aktywności w wyszukiwarkach (Bluerank) została przeprowadzona w okresie od 21 do 30 października. Pełny raport z badania, obejmujący analizą kluczowy miesiąc, tj. listopad, zostanie przedstawiony tuż po wyborach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dziś w formie infografiki prezentowane są pierwsze dostępne wyniki oraz wnioski.