#OwnYourWorld: Deutsche Telekom w kampanii edukacyjnej pokazuje, jak cyfrowe sobowtóry kradną tożsamość w sieci

#OwnYourWorld: Deutsche Telekom w kampanii edukacyjnej pokazuje, jak cyfrowe sobowtóry kradną tożsamość w sieci
Deutsche Telekom wprowadza #OwnYourWorld – kampanię skierowaną głównie do pokolenia Z, która daje młodym ludziom możliwość odzyskania kontroli nad swoimi cyfrowymi tożsamościami. Celem akcji jest zwiększenie wiedzy w temacie ochrony cyfrowej.
O autorze
2 min czytania 2025-07-22

Dane przedstawicieli Gen Z mogą być potajemnie klonowane i sprzedawane. Wszystko to bez ich zgody i świadomości. Z badania zleconego przez Deutsche Telekom wynika, że:

  • obawy dotyczące swojej prywatności cyfrowej ma ponad 90% europejskiego pokolenia Z.

Ponadto, mimo dorastania w sieci, wielu z nich czuje się nieprzygotowanych do radzenia sobie z tym problemem.

  • Mniej niż 7% deklaruje, że czuje się bardzo pewnie w zarządzaniu swoją prywatnością danych.
  • Badanie pokazuje również, że ponad 70% badanych z pokolenia Z chciałoby uzyskać więcej informacji na temat tego, jak może się bronić.

Na ten problem Deutsche Telekom zwraca uwagę w międzynarodowej kampanii edukacyjnej #OwnYourWorld. Marka rzuca światło na ukryte zagrożenia cyfrowe – wizualizując, jak dane osobowe mogą być powielane, nadużywane i eksploatowane w sposób, który często pozostaje niewidoczny.

Teledysk, który obnaża rzeczywistość

Pierwszymi z elementów kampanii są surrealistyczny teledysk i utwór, stworzone we współpracy z artystką VTSS, polską producentką techno i DJ-ką.

Teledysk wizualizuje problem wykorzystywania danych osobowych poprzez narrację, wykorzystującą treści w stylu „zgnilizny mózgu”, aby pokazać, jak to jest, gdy tożsamość cyfrowa zaczyna wymykać się z rąk. W klipie sobowtóry zaczynają kraść artystce światło reflektorów i przejmować kontrolę nad jej życiem. W ten sposób VTSS obrazuje, co się dzieje, gdy internetowe „ja” zaczyna żyć własnym życiem – sprawiając, że problemu nie da się zignorować.

– Tak wielu z nas odczuwa cichy niepokój związany z tym, jak wiele z nas żyje w sieci i jak małą mamy nad nią kontrolę. Ten projekt w kreatywny sposób to ujmuje – odwzorowuje to doświadczenie i, miejmy nadzieję, pomaga ludziom poczuć się zauważonymi – komentuje VTSS.

Deutsche Telekom uruchomił również dedykowaną platformę cyfrową, oferującą cykl sześciu krótkich kursów, stworzonych, aby pomóc młodym ludziom przejąć kontrolę nad swoim cyfrowym życiem. Lekcje skupiają się wokół tematów indywidualności i tożsamości online – od śledzenia danych, po wpływ algorytmów. Treści są darmowe.

– Możliwość posiadania własnej tożsamości w sieci powinna być prawem podstawowym. Wiemy, że wiedza to potęga. Dlatego zapewniamy pokoleniu Z wiedzę i pewność siebie, których potrzebują, aby „włączyć tryb prywatności” w swoim cyfrowym życiu – mówi Ulrich Klenke, dyrektor ds. marki w Deutsche Telekom.

Kampania rozpoczyna się w dziewięciu europejskich oddziałach Deutsche Telekom: w Austrii, Chorwacji, Czechach, Niemczech, na Węgrzech, w Czarnogórze, Macedonii Północnej, Polsce i na Słowacji.

źródło: Deutsche Telekom

PS Tesco Mobile pomaga rodzicom zrozumieć internetowy język dzieci

PS2 „The Worst Children’s Library”: co czyha na dzieci w sieci?