Unilever, chcąc osiągnąć cele klimatyczne wyznaczone do 2030 roku, koncentruje działania na obszarach mających największy wpływ na działalność firmy oraz jej łańcuch wartości. W tym celu opracowany został Plan Działań na rzecz Transformacji Klimatycznej (Climate Transition Action Plan, CTAP), który przedstawia kluczowe działania i planowane inwestycje, mające przyspieszyć osiągnięcie krótkoterminowych celów redukcji emisji.
Tempo realizacji działań klimatycznych Unilevera zależy w dużej mierze od sprzyjających regulacji i warunków rynkowych. Dlatego firma działa na rzecz zmian systemowych, które pozwalają przyspieszyć transformację w całym sektorze.
Zobacz również
Nowy raport Unilevera, opracowany we współpracy z firmą doradczą ERM, pokazuje, jak współpraca biznesu i rządów może przyspieszyć globalne przejście na gospodarkę neutralną klimatycznie poprzez lepsze dopasowanie strategii. Dokument pokazuje, w jaki sposób plany transformacji firm i krajowe zobowiązania klimatyczne (Nationally Determined Contributions, NDC) mogą się wzajemnie wspierać, ilustrując to przykładami działań Unilevera.
Pełny raport:
Czas na wzmocnienie zobowiązań klimatycznych
Przed listopadowym szczytem klimatycznym ONZ COP30 w Brazylii, światowi liderzy mają przedstawić zaktualizowane NDC – plany wyznaczające cele klimatyczne poszczególnych państw do 2035 roku oraz sposoby ich realizacji. Ambicja i wdrożenie tych zobowiązań zdecyduje o tym, jak szybko świat będzie mógł obniżać emisje, jednocześnie ograniczając globalne ocieplenie do 1,5 stopnia Celsjusza i adaptując się do skutków zmian klimatu.
Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
Systemowe zmiany, do których wzywa Unilever w celu przyspieszenia redukcji emisji, będą oddziaływać na całe sektory i branże w łańcuchu wartości. Dlatego istotne jest, aby inne firmy również dążyły do wysokiej jakości NDC, które pomogą zniwelować lukę między przepływami kapitału a potrzebami transformacyjnymi.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak Unilever przyspiesza ambitne działania na rzecz klimatu
Redukcja emisji z sektora energetycznego, rolnictwa i chemicznego to obszary priorytetowe Planu Działań na rzecz Transformacji Klimatycznej (CTAP) Unilevera. Poniższe inicjatywy pokazują, jak firma wspiera priorytety NDCI, gdzie sprzyjające polityki klimatyczne pozwalają biznesowi działać szybciej i skuteczniej.
- Wsparcie Indonezji w przejściu na czystą energię
Unilever jako pierwszy w Indonezji sięgnął po biometan do zastosowań przemysłowych, zastępując nim gaz ziemny w zakładzie przetwarzania oleju palmowego. Rozwiązanie to zmniejsza emisje, wspiera transformację energetyczną kraju i zapobiega uwalnianiu metanu do atmosfery.
- Rolnictwo regeneratywne w Brazylii
Spożywcza część biznesu Unilever i CJ Selecta zainwestowały 5 milionów euro w program Renova Terra, który promuje rolnictwo regeneratywne na polach soi w Brazylii. Celem firmy jest przekształcenie 45 000 hektarów w praktyki rolnictwa regeneratywnego do 2030 roku. Pozwoli to pozyskiwać nawet 90% soi wykorzystywanej w majonezie Hellmann’s w Brazylii z upraw o niższym wpływie środowiskowym.
- Przyspieszenie transformacji w indyjskim przemyśle chemicznym
Unilever wspiera dekarbonizację indyjskiego przemysłu chemicznego, zastępując w produktach do pielęgnacji domu surowce kopalne odnawialnymi i z recyklingu. Poprzez Hindustan Unilever, firma przewodniczy grupie roboczej powołanej przez rząd Indii w ramach G20, opracowującej plan działań na rzecz zrównoważonej produkcji chemicznej. To ważny krok do osiągnięcia zerowej emisji netto przez Indie do 2070 roku.
- Współpraca z dostawcami w zakresie umów zakupu energii (PPA)
Zachęty polityczne w Indiach doprowadziły do najniższych na świecie taryf za energię słoneczną i pobudziły znaczące inwestycje sektora prywatnego w OZE. Unilever podpisał pionierską umowę PPA na dostawy energii słonecznej do 32 lokalizacji, w tym do fabryk własnych Unilevera oraz do fabryk dziesięciu partnerów. Projekt ma przynieść 25% oszczędności kosztów w ciągu 20 lat i pozwoli uniknąć emisji 28 000 ton CO₂ rocznie. Kluczowe dla osiągnięcia tego celu było silne wsparcie rządu, który zwolnił pierwszych użytkowników z opłat przesyłowych.
– Raport Unilevera pokazuje, co dzieje się, gdy strategie firm i krajowe zobowiązania zaczynają działać w zgodzie. Dopasowanie planów transformacji przedsiębiorstw do NDC ujawnia zarówno potencjał, jak i trudności wynikające z tej współpracy. Zadanie na przyszłość jest jasne: zniwelować różnice, budować poczucie odpowiedzialności i przekształcić zgodność działań w przyspieszenie transformacji – mówi Christiana Figueres, Była Sekretarz Wykonawcza UNFCCC.