Kto naprawdę sięga po chipsy? Zaskakujący profil konsumenta [BADANIE]

Kto naprawdę sięga po chipsy? Zaskakujący profil konsumenta [BADANIE]
Nieco częściej to kobieta, z wykształceniem średnim lub wyższym, stałą pracą i rodziną – tak wygląda profil konsumenta chipsów ziemniaczanych w Polsce. Po przekąskę sięga raz w tygodniu lub rzadziej, najchętniej w średnich i dużych paczkach, a przy wyborze kieruje się przede wszystkim ulubionym smakiem, najczęściej serowym – wynika z badania omnibusowego, zrealizowanego przez K+Research na zlecenie PepsiCo.
O autorze
2 min czytania 2025-10-16

Chipsy ziemniaczane regularnie goszczą w polskich domach. Stanowią popularny wybór na rodzinne spotkania, wieczory z przyjaciółmi, jak również na drogę czy chwile relaksu. Jak wynika z badania omnibusowego, zrealizowanego przez K+Research na zlecenie PepsiCo1, aż 68 proc. respondentów kupuje chipsy co najmniej raz w tygodniu.

Wyniki badania wskazują, że nieco częściej po chipsy ziemniaczane sięgają kobiety mieszkające z rodziną i posiadające stałą pracę. Wybierając chipsy, największą uwagę zwracają na smak, co deklaruje 64 proc. respondentek, a także na cenę i jakość, które wskazało odpowiednio 44 i 30 proc. badanych. Najmniejsze znaczenie mają dla nich pozytywne opinie innych konsumentów – zwróciło na nie uwagę tylko 3 proc. ankietowanych. Mało istotne dla kobiet są także płaski kształt chipsów, wskazany przez zaledwie 5 procent respondentek, oraz estetyka opakowania, doceniona przez 7 proc. badanych kobiet.

– Wyniki naszego badania potwierdzają, że chipsy ziemniaczane towarzyszą codziennym chwilom Polek i Polaków. Dlatego w PepsiCo chcemy spełniać ich oczekiwania względem smaku oraz jakości przekąsek. Konsumenci coraz częściej zwracają także uwagę na skład, więc nieustannie rozwijamy nasze portfolio, oferując, obok klasycznych wariantów, również przekąski o obniżonej zawartości soli i tłuszczu, takie jak Lay’s Oven Baked. Dzięki temu dbamy o różnorodność naszych produktów i zapewniany ofertę dopasowaną do preferencji klientów. Nasze chipsy powstają z polskich ziemniaków uprawianych zgodnie z zasadami rolnictwa regeneratywnego, w zakładach wykorzystujących energię odnawialną. Zależy nam na tym, aby każdy mógł cieszyć się ulubioną przekąską, mając pewność, że wybiera produkt najwyższej jakości, który powstał z dbałością o ludzi i środowisko – mówi Aleksandra Wierzba, Corporate Affairs Representative w PepsiCo.

Jak wskazują respondentki badania PepsiCo, smak to najważniejsze kryterium w wyborze przekąski. Największą motywacją do zakupu chipsów ziemniaczanych są smaki serowe, które wybiera 34 proc. ankietowanych kobiet. 26 proc. sięga po smaki „staropolskie”, jak np. masło z solą, a 23 proc. kupuje smaki wędzone. Najmniejszym zainteresowaniem wśród kobiet cieszą się warianty nawiązujące do potraw, jak np. kaczka w pomarańczach, które wybiera 7 proc. badanych. Mniej popularne w tej grupie są także smaki inspirowane podróżami oraz smaki ostre, kupowane przez kolejno 8 oraz 9 proc. respondentek.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polskie konsumentki najczęściej kupują chipsy ziemniaczane, mając w planach spędzanie czasu przed telewizorem. Na tę okazję wskazuje 47 proc. ankietowanych kobiet. Najchętniej wybierają średnie lub duże paczki o gramaturze od 40 do 180 gramów.

Męskie wybory – ostre smaki i duże porcje

Mężczyźni, kupując chipsy ziemniaczane, również kierują się smakiem, co deklaruje 65 proc. respondentów. W odróżnieniu od kobiet zdecydowanie częściej sięgają po smaki ostre, które są ich ulubionym wariantem. Na pikantne chipsy decyduje się 28 proc. mężczyzn, podczas gdy wśród kobiet wybiera je 14 proc. badanych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W przypadku mężczyzn najczęściej wskazywaną okazją do konsumpcji chipsów jest wieczorny relaks, preferowany przez 38 proc. badanych, a także oglądanie meczu, co potwierdza 34 proc. ankietowanych. 51 proc. respondentów sięga wtedy po duże paczki. Mężczyźni nie rezygnują jednak z małych opakowań przekąsek. Istotnie częściej kupują paczki o takiej gramaturze, żeby pocieszyć się po ciężkim dniu – takiej odpowiedzi udzieliło 23 proc. ankietowanych mężczyzn. Wśród kobiet odsetek ten wynosi zaledwie 10 proc.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

1Badanie wykonano w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie od 23 do 26 maja 2025 r. na próbie 1017 pełnoletnich Polaków. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Kwoty w badaniu zostały nałożone na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania.