W październiku 2025 roku Taylor Swift pojawiła się w krótkim wideo promującym film „The Official Release Party of a Showgirl” i nowy album „The Life of a Showgirl”. Fani natychmiast zauważyli detal: biały T-shirt z lat 90., przedstawiający dwie wydry i logo Monterey Bay Aquarium.
Koszulka, która przez dekady kurzyła się w sklepach z odzieżą używaną lub w głębi niejednej szafy, w mgnieniu oka stała się viralowym symbolem – a fani Swift (tzw. Swifties) ruszyli, by odkupić oryginał i wesprzeć organizację.
Zobacz również
Viral, który zamienił się w realne wsparcie
Monterey Bay Aquarium zareagowało błyskawicznie. Uruchomiono kampanię fundraisingową, w ramach której za darowiznę 65,13 USD (nawiązanie do szczęśliwej liczby „13” Taylor) można było otrzymać limitowaną reedycję koszulki.
Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE]
Pierwotny cel – 1,3 mln USD – został osiągnięty w kilka godzin, a całkowita kwota przekroczyła 2 mln USD już po 24 godzinach. Zebrane środki zostaną przeznaczone na ochronę wydr morskich i edukację ekologiczną.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Odnaleźliśmy oryginalny wzór – wydrukowany po raz pierwszy w latach 90. – i przywróciliśmy go do użytku w sposób zrównoważony – tłumaczy Liz MacDonald, dyrektorka ds. komunikacji w Monterey Bay Aquarium.
I rzeczywiście – oprócz T-shirtów, print z wydrami trafił też m.in. na bluzy z kapturem, które wyprzedały się w mgnieniu oka. Co ważne, odzież powstawała we współpracy z Liberty Graphics, w całkowicie zrównoważonych warunkach: bluzy powstały w 100% z naturalnej bawełny, tusze zastosowane do druku są na bazie wody, a opakowania produktu nie zawierają plastiku.
Koszulka z misją – moda w służbie planety
Jednak zakupy to nie wszystko, bo viralowa akcja szybko nabrała międzynarodowego rozmachu. Do Monterey Bay Aquarium wpłynęły dziesiątki darowizn z 50 krajów świata, każda w wysokości symbolicznych 13 dolarów.
Motyw dwóch wydr unoszących się na wodzie nie tylko nawiązuje do misji akwarium, ale też symbolicznie podkreśla więź człowieka z naturą. Dzięki globalnemu zasięgowi Taylor Swift, projekt zyskał nowy wymiar – popkultura spotkała ekologię.
Kultura, emocje i timing – przepis na sukces
Nie po raz pierwszy twórczość i aktywność Taylor Swift w internecie pomaga w polepszeniu losów zwierząt. Na początku 2025 roku organizacja Second Chance i agencja BETC Paris postanowiły wykorzystać przebój Taylor Swift „The Black Dog” do promowania adopcji czarnych psów.
Najnowsza historia Taylor Swift i Monterey Bay Aquarium pokazuje, że nie zawsze potrzeba wielkiego budżetu, by stworzyć globalny trend. Czasem wystarczy autentyczność, właściwy moment i społeczność, która chce działać. W świecie, gdzie marki walczą o uwagę, to właśnie emocje, prostota i wiarygodność stają się najskuteczniejszymi narzędziami marketingu.