Zarówno wydawcy magazynów, którzy dzięki ich cyfrowym wydaniom docierają do nowych grup odbiorców, jak i czytelnicy, którzy otrzymują content reklamowy dopasowany do swoich potrzeb. Nikogo zatem nie dziwi, że rok 2014 był dla rynku reklamy na tablety kolejnym rokiem wzrostu. Jaka jest obecnie wartość tego rynku? Odpowiedź na to pytanie zna sieć reklamy mobilnej adrino, która jako pierwsza w Polsce postanowiła zbadać i oszacować rynek reklamy tabletowej.
Informacji uzyskanych dzięki przeprowadzonej przez adrino analizie próżno szukać na rynku. Przyczyna jest prozaiczna – do tej pory nie było podmiotu, który dysponowałby dostępem do odpowiednich danych. Sieć reklamy mobilnej adrino jako pierwsza podejmuje próbę oszacowania realnej wartości reklamy tabletowej w Polsce.
Zobacz również
Badaniu poddano te wydania tygodników i magazynów, które pod względem technologicznym są dostosowane do edycji na tabletach. W sumie przeanalizowano 24 najpopularniejsze na rynku, tabletowe wydania pism. Na podstawie umieszczonych w nich reklam udało się ustalić przybliżoną wartość reklamy tabletowej.
Wartość reklamy w tabletowych wydaniach magazynów to ponad 27 186 000 PLN RC.
Co więcej – wartość ta ciągle rośnie. Tendencja wzrostowa została zachowana przez cały rok 2014 i to niezależnie od ilości magazynów pobieranych przez użytkowników. Ta, przez większość czasu, utrzymywała się na podobnym poziomie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
„Czytelników tabletowych wydań magazynów wciąż przybywa, natomiast wzrost ten nie jest dynamiczny, biorąc pod uwagę wzrost pobierania większości magazynów w Polsce. Tym bardziej cieszy fakt, iż począwszy od stycznia do grudnia wartość kampanii reklamowych na tabletach wzrosła o ponad 100%. W styczniu wartość reklamy wynosiła nieco ponad 1 513 000 PLN RC, aby w grudniu osiągnąć wartość ponad 3 572 000 PLN RC. Największe ożywienie nastąpiło we wrześniu – wartość reklamowa w tym miesiącu przekroczyła bowiem 2 833 000 PLN RC.” – komentuje Weronika Gładych, Account Manager, w adrino odpowiedzialna za reklamę na tabletach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Chociaż pobieranie cyfrowych wersji magazynów nie odnotowało w 2014 roku gwałtownych wzrostów, reklamodawcy coraz częściej uwzględniają to medium w swoich działaniach marketingowych. Reklama na tabletach idealnie wpasowuje się w kampanie wizerunkowe. Co więcej – dociera do bardzo specyficznej grupy docelowej, zaawansowanej pod względem nowych technologii, a także otwartej na możliwości, które niesie za sobą cyfryzacja społeczeństwa.
W ostatnim roku liczba aktywnych prenumeratorów, a zarazem pobrań wydań w portfolio czasopism wzrosła dwukrotnie, rośnie też zainteresowanie klientów reklamą w wydaniach cyfrowych, która jest interaktywna, angażująca, a co za tym idzie bardzo efektywna. – mówi Mariola Sadowska, Dyrektor d/s Domów Mediowych i Pośredników, Agora. Klienci zaczynają rozumieć, że reklamy w aplikacjach trafiają do bardzo atrakcyjnej grupy docelowej i już rzadziej w ich wyborze kierują się jedynie przeliczaniem na koszt dotarcia. Poszerzenie dystrybucji i rosnące przychody ze sprzedaży reklam pozwalają nam realizować założone cele i planować kolejne działania zmierzające do rozwoju oferty cyfrowego portfolio.
Rynek smartfonów oraz tabletów bardzo dynamicznie się zmienia, cały czas obserwujemy te zmiany oraz potrzeby konsumenta. W związku z trendem rosnącej popularności mniejszych urządzeń mobilnych, wprowadzamy nasze wydania na mniejsze ekrany – np. magazyn Logo, Metro na szpilkach, Metro fit, czy od niedawna dziennik Metro. Dzięki specjalnie przygotowanej makiecie treści magazynowe jak i newsowe świetnie konsumuje się zarówno na dużym ekranie tabletu jak i mniejszych ekranach smartfonów. Zaobserwowaliśmy też, że użytkownicy Androida, którzy do tej pory bardzo aktywnie korzystali z naszych bezpłatnych aplikacji, powoli przekonują się do korzystania z aplikacji zawierających płatne wydania. – dodaje Mariola Sadowska.
Miniony rok pokazał to, co wiadomo od kilku lat, czyli trend UX oraz dopasowania treści do każdego urządzenia. Rodzimi wydawcy dalej są w procesie testów. Dlatego rynek reklam tabletowych będzie miał szanse wzrosnąć, gdy tablet jako kanał komunikacji stanie się przemyślanym elementem ekosystemu, generując business value dla klienta. – komentuje Agnieszka Gajzler – Vice Managing& Innovation Director, Carat. Ważną role w rozwoju tego rynku może mieć Content Marketing, jako globalny, dynamicznie rozwijający się trend. Przekonamy się zapewne, jak wpłynie na innowacje w komunikacji z wykorzystaniem tabletów.” – dodaje Agnieszka Gajzler.
Mimo widocznego wzrostu potencjał reklamy tabletowej wciąż nie jest w pełni wykorzystywany. Problematyczne okazuje się bowiem dostosowanie formatów do skomplikowanych wymagań technologicznych – nie wszyscy wydawcy pracują na tej samej technologii wydawania magazynów. Część z nich używa Adobe, podczas gdy inni zdecydowali się na odmienne technologie, nierzadko takie które utrudniają wdrożenie kreacji Rich Mediowych. Dodatkowo dostosowanie ich do różnych tabletów z systemem Android powoduje, że zastosowanie skomplikowanych mechanizmów jest po prostu niemożliwe lub bardzo trudne. Oczywiście, z biegiem czasu przeszkody technologiczne zostaną wykluczone – programiści już teraz potrafią uporać się z większością pojawiających się błędów.
Minimalizacja ograniczeń technologicznych sprawi, że klienci jeszcze życzliwiej spojrzą na reklamę tabletową – dodaje Weronika Gładych.
Jako podstawę do szacunków użyto cen cennikowych wydawców oraz wyniki monitoringu reklam wydań tabletowych prowadzonych przez sieć reklamy mobilnej adrino.