Coca-Cola ponownie wykorzystała sztuczną inteligencję do przygotowania świątecznych spotów promocyjnych. Marka zaprezentowała trzy filmy, w tym nową wersję swojej klasycznej reklamy z okazji Bożego Narodzenia, ale nieco odmienioną przez AI. Jeden z klipów jest dostępny wyłącznie w USA.
Magia świąt z Coca-Colą?
Coca-Cola w tegorocznej kampanii „Refresh your holidays”, czyli „Odśwież swoje święta”, skupiła się na pokazaniu tych, którzy wkładają całe swoje serce na stworzenie magii Bożego Narodzenia. W ramach akcji powstały trzy spoty:
Zobacz również
- „A Holiday Memory” („Wspomnienie Świąt”) emitowany w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej oraz Azji Południowo-Pacyficznej, a przedstawia zapracowaną matkę przygotowującą się do świąt, która po łyku orzeźwiającej, lodowatej Coca-Coli odkrywa magiczną ozdobę i przypomina sobie, czym tak naprawdę jest trwający wówczas okres,
- dwie odświeżone wersje „Holidays Are Coming” („Nadchodzą Święta”) oparte na sztucznej inteligencji, stanowiące reinterpretację klasycznego spotu Coca‑Coli z 1995 roku (jeden ze spotów jest dostępny wyłącznie w USA).
– Wykorzystując zaawansowane narzędzia GenAI, kontrolowaliśmy każdy szczegół filmu, od ujęć kamery po realizm oparty na fizyce, z intuicyjnymi adnotacjami wizualnymi odzwierciedlającymi sposób pracy reżysera. Najbardziej rewolucyjnym elementem jest płynna ciągłość narracji i spójność postaci, dzięki którym tworzymy wciągające historie, które głęboko poruszają. To coś więcej niż produkcja filmowa – to przełomowy skok w przyszłość kreatywności i technologii – powiedział Pratik Thakar, globalny wiceprezes i dyrektor ds. Generative AI.
Przedstawiciele Coca-Coli podkreślają mimo wszystko, że ludzka kreatywność nadal jest sednem ich reklam, dodając, że muzykę wykorzystywaną w spotach wykonywali i śpiewali prawdziwi artyści.
AI w reklamach Coca-Coli ponownie krytykowana
Ponowne wykorzystanie sztucznej inteligencji w świątecznych spotach Coca-Coli nie do końca spodobało się odbiorcom. Firma CARMA, zajmująca się analizą mediów wykazała, że od rozpoczęcia akcji, że pojawiło się 32% negatywnych opinii na jej temat.
Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE]
Internauci krytykują przede wszystkim brak kreatywności i nostalgii, wskazując przede wszystkim na to, że poleganie na AI powoduje osłabienie magii świąt kojarzonej z Coca-Colą. Dodatkowo, odbiorcy mówią, że jakość artystyczna powinna być ważniejsza niż cięcie kosztów. Komentujący wspominają również o krytykujących zeszłoroczną kampanię głosach. Pomimo nich, marka ponownie zdecydowała się na użycie sztucznej inteligencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z kolei dane marki Truescope pokazują, że:
- 3,1% odbiorców zakwestionowało opłacalność wykorzystania AI i decyzję o rezygnacji z tradycyjnych aktorów,
- 1,5% stanowiły negatywne opinie,
- krytycy nazwali reklamę „nijaką” i „bezduszną”,
- część odbiorców wyraziło poparcie dla konkurencyjnych marek, takich jak Pepsi,
- 1,5% odbiorców zasugerowała, że ponowne wykorzystanie AI w reklamie świątecznej może być celowym zabiegiem marketingowym, mającym na celu przyciągnięcie uwagi.

źródło: mat. prasowe