Koniec świni w komunikacji. Kampania ZTM Warszawa znika po fali krytyki

świnia ZTM Warszawa kampania
Świnia z kampanii ZTM w Warszawie miała przypominać, że w autobusie nie jemy i nie pijemy. Zamiast edukować – wywołała burzę i zniknie z akcji edukacyjnej szybciej, niż się pojawiła.
O autorze
1 min czytania 2025-12-03

Od września 2025 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie prowadzi kampanię edukacyjną #OswajamyPodróże, której celem jest przedstawienie zasad kulturalnego i bezpiecznego korzystania z transportu w stolicy. Akcja podkreśla, że przesunięcie się w głąb pojazdu, wyciszenie telefonu czy ustąpienie miejsca – wpływa na komfort podróży wszystkich pasażerów, jednak często te niepisane zasady są łamane.

W pierwszej odsłonie akcji, bohaterami byli:

  • żółw, który symbolizował pasażerów podróżujących z plecakiem na plecach, co utrudnia poruszanie się w pojeździe,
  • kura, która symbolizowała osoby głośne, prowadzące rozmowy telefoniczne przy innych pasażerach, przeszkadzając im w podróżowaniu.

Goryl i świnia nowymi bohaterami kampanii

W listopadzie 2025 roku kampania została zaktualizowana i do puli bohaterów dołączyli nowi, czyli:

  • goryl przypominający, że nie można blokować przejścia ani drzwi w pojazdach, ponieważ utrudnia to wsiadanie i wysiadanie,
  • świnia odnosząca się do pasażerów, którzy pojazdy transportu miejskiego traktują jak restaurację, jedzą i piją w trakcie podróży, nie tylko brudząc siedzenia i podłogi, ale również zaburzając komfort jazdy przez unoszące się w powietrzu zapachy.

fot. ZTM Warszawa

Kampania stygmatyzuje osoby z chorobą otyłościową

Po opublikowaniu przez WTP grafiki przedstawiającej nowych bohaterów kampanii, w sieci wybuchła afera. Pod wpisem w mediach społecznościowych pojawiło się wiele oburzonych głosów, które wskazywały na stygmatyzację ludzi chorujących na otyłość. Chodzi nie tylko o to, że postać porównano do świni, ale również o sylwetkę, którą posiada, widocznie wskazującą na otyłą, podczas, gdy inni bohaterowie reklamy takiej nie mają.

Kampania zostanie wstrzymana

Sprawą zainteresowała się Fundacja na rzecz Leczenia Otyłości (FLO), która napisała list do Prezydenta Warszawy o zainteresowanie się kampanią i podjęciem odpowiednich kroków w celu usunięcia krzywdzącej grafiki.

ZTM tłumaczy, że chodziło jedynie o zwrócenie uwagi na niepożądane działania w komunikacji miejskiej, ale obiecuje powolne wygaszanie postaci świni z kampanii.

źródło: ZTM Warszawa

PS Na torach tramwajowych zapachnie pizzą

PS2 Zamieszanie wokół promocji książki Remigiusza Mroza. „Przepaść” jednak pojawi się stołecznej komunikacji miejskiej