Od zawsze mówiło się, że media społecznościowe gromadzą wokół siebie młodych użytkowników i to głównie oni je wykorzystują, jako narzędzie do komunikacji z otaczającym światem. Od niedawna możemy zaobserwować zmieniającą się tendencję, wskazującą na coraz większe zainteresowanie serwisami społecznosciowymi wśród osób starszych. Jak wynika z badania dotyczącego zachowania i aktywności kobiet w social media przeprowadzonego przez Com Creation, HG Intelligence i Sotrendera w minionym roku to najczęściej kobiety w starszym wieku korzystały z popularnych serwisów.
Starsi górą
Według danych GUS z listopada 2014 roku polskie społeczeństwo starzeje się i do 2050 roku liczba osób w wieku poprodukcyjnym przewyższy pozostałe grupy wiekowe. Starzenie się nie wyklucza jednak chęci korzystania z mediów społecznościowych. Widać to również wśród kobiet używających Internetu.
Zobacz również
Jak podają wyniki przeprowadzonego raportu zainteresowanie serwisem Facebook wśród kobiet w wieku 45-54 i 55-64 lat wzrosło w ostatnim roku odpowiednio o 32% i 27%. Kobiety równie chętnie korzystały z serwisów LinkedIn, gdzie liczba uczestniczek po 50 roku życia wzrosła o 63% i YouTube, który zwiększył zainteresowanie wśród kobiet w grupie wiekowej 45-54 o 12% i o 10% po 55 roku życia. Podobną sytuację obserwujemy na przykładzie Twittera, gdzie obie grupy powiększyły swoją liczebność o 27% i 3%.
– Dobrze znać podstawowe dane na temat użytkowników i użytkowniczek poszczególnych platform oraz osób zainteresowanych określonymi tematami, kategoriami produktowymi i profilami. W dużym stopniu odzwierciedla to zresztą zainteresowania całej populacji. – mówi dr Jan Zając Prezes Zarządu Sotrender.
Co najbardziej angażuje?
Kobiety na Facebooku najczęściej interesują się głównie takimi kategoriami profili jak: Dom i ogród, Macierzyństwo, Kosmetyki oraz Odzież. Na uwagę zasługuje duże zainteresowanie wśród pań po 65 roku życia kategorią Macierzyństwo. Może to wynikać z chęci opieki nad wnukami i poznania nowych zabaw sprzyjających rozwojowi dziecka.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Każda kobieta chce być coraz lepsza, ładniejsza, otaczać się coraz piękniejszymi rzeczami. Kosmetyki to najlepszy sposób na poprawienie swojej urody, podkreślenie lub maskowanie niektórych jej elementów. Macierzyństwo to jedna z ważniejszych, jeśli nie najważniejszych ról, jakie pełnią – chcą sprawdzić się w niej maksymalnie. A ponieważ kobiety chcą otaczać się pięknem, kategoria Dom i ogród również od razu przychodzi na myśl. – opowiada dr Anita Kijanka, pomysłodawczyni raportu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kobiety także silniej angażują się w komunikację z markami niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn. Nawet, jeśli profile skierowane są głównie do mężczyzn jak Sport, Motoryzacja, IT i kobiety stanowią w nich mniejszość, angażują się w równym stopniu, co mężczyźni.
Kto na tym korzysta?
Wysokie zaangażowanie kobiet w serwisach społecznościowych świadomie wykorzystują marketerzy, bazując na publicznie wyrażanych potrzebach swoich klientów. Aktywność użytkowników staje się, zatem wartościowym i cennym źródłem informacji.
– Innowacyjne marki stosują już wysublimowane algorytmy, które na podstawie aktywności w social media, wspierają proces zakupowy w sklepach stacjonarnych (offline). To na nich budowane są nowoczesne mechaniki programów lojalnościowych i polityki sprzedażowe korporacji. – opowiada Jarosław Królewski, Dyrektor Zarządzający HG Intelligence SA.
Jakie wnioski możemy wyciągnąć z przeprowadzonych badań?
– Moim zdaniem raport w wyraźny sposób unaocznił ważną kwestię. Jeśli konkretne marki chcą, aby kobiety interesowały się nimi bardziej, muszą prowadzić komunikację, która jest bezpośrednio do nich kierowana. Z wykorzystaniem technik, które będą dla nich atrakcyjne, a nie zostawianie tego przypadkowi. – tłumaczy dr Anita Kijanka.
Pełna treść raportu dostępna jest do pobrania na stronie.