Dostępna w całości w Internecie wystawa obejmuje ponad 700 eksponatów w różnej formie (archiwalnych dokumentów, fotografii, filmów, obiektów itp.) w przestrzeni dwu- i trzywymiarowej. Większość z nich pochodzi z archiwum Saint‑Gobain, publicznych archiwów, francuskiej biblioteki narodowej oraz ze zbiorów prywatnych.
Aby zobrazować historię Saint-Gobain jak najwierniej, firma zachęca wszystkich do wnoszenia wkładu w jej tworzenie. Aktualni i byli pracownicy, a także wszystkie inne osoby znajdujące się w posiadaniu istotnych informacji i dokumentów mogą zamieszczać je drogą elektroniczną na stronie wystawy. Celem tego działania jest zgromadzenie różnych punktów widzenia na historię Saint-Gobain. Jest to również okazja, aby zebrać dodatkowe dokumenty do archiwum firmy.
Zobacz również
Osoby, które chciałyby uzupełnić wystawę o posiadane materiały proszone są o wejście w zakładkę “Podziel się swoimi wspomnieniami i dokumentami.”
Co więcej, ekspozycja została skonstruowana w sposób przyjazny dla oglądającego. Dostęp do prezentowanych treści można uzyskać z kilku różnych punktów, tak aby każdy mógł zwiedzać wystawę pod kątem swoich zainteresowań oraz preferencji, np. historii firmy, historii branży czy poszczególnych okresów rozwoju przemysłu, których Saint-Gobain była zarówno świadkiem jak i aktywnym uczestnikiem.
Wystawa jest podzielona na kilka części, z których każda odnosi się do innego aspektu działalności firmy:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Oś czasu z 22 datami wyznaczającymi najważniejsze okresy w historii firmy.
- Wykonana w technologii 3D rekonstrukcja fabryki luster Saint-Gobain ukazująca jej działalność w roku 1785.
- Galeria innowacji prezentująca wkład Saint-Gobain w rewolucję architektoniczną i zmiany w budownictwie mieszkaniowym na przestrzeni lat
- Galeria portretów osób będących ucieleśnieniem “ducha firmy”.
- Sześć obszarów tematycznych na jakie podzielone zostało blisko 700 prezentowanych dokumentów (Procesy, produkty i badania naukowe, Od reklamy do marketingu, Saint-Gobain na świecie, Najważniejsze osiągnięcia, Świat pracy, Zarządzanie i strategia)
Aby podkreślić niezwykłą różnorodność Saint-Gobain i dotrzeć do jak największego grona odbiorców, wystawa dostępna jest w pięciu wersjach językowych (francuski, angielski, niemiecki, hiszpański i brazylijski portugalski).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
“W tym roku z dumą obchodzimy 350. rocznicę powstania Saint-Gobain. Ten symboliczny kamień milowy traktujemy jako okazję, aby przypomnieć wszystkim naszą historię, najważniejsze osiągnięcia oraz pasję, która jest motorem naszego rozwoju od powstania firmy w 1665 roku. Nasza długa historia dowodzi jak ważna jest, szczególnie obecnie, długofalowa wizja. Dzięki rozwadze, elastyczności i determinacji, które zawsze cechowały naszą firmę, byliśmy w stanie dostosowywać się do zmian zachodzących na świecie, przezwyciężać przeszkody i stawiać czoła wyzwaniom. Jubileusz jest dla nas bodźcem do jej dalszego kultywowania. Zebrane tu eksponaty, pochodzące z archiwów Saint-Gobain zgromadzonych na przestrzeni 350 lat, pozwolą każdemu uzyskać wgląd w świadectwo naszej historii.” – powiedział Pierre-André de Chalendar, Prezes i CEO Saint-Gobain
Wystawa na cześć ciągłości historii firmy od roku 1665 oraz zachodzących w niej zmian
Historia Saint-Gobain zaczyna się w roku 1665, kiedy to król Ludwik XIV podpisał dokumenty zezwalające na powstanie Manufacture Royale des Glaces de Miroirs. Inicjatywa ta była wynikiem polityki gospodarczej Ministra Finansów Jeana-Baptiste Colberta, który postawił sobie za cel przezwyciężenie dominacji Wenecjan na rynku produkcji szkła.
Jednym z pierwszych przełomowych osiągnięć Francuzów było opracowanie nowatorskiej techniki produkcji szkła. Metoda odlewania umożliwiła przyspieszenie procesu produkcji oraz produkowanie szklanych tafli o długości przekraczającej metr – co w XVII wieku było imponującym osiągnięciem. Nowa metoda produkcji szybko rozwinęła się we Francji w 1692 roku w miejscowości Saint-Gobain powstała pierwsza fabryka nastawiona wyłącznie na produkcję szkła lanego. W stosunkowo krótkim czasie Francja nie tylko uniezależniła się od produktów z Wenecji, ale także znalazła się w gronie najważniejszych producentów szkła w Europie. Ukoronowaniem francuskich szklanych osiągnięć w XVII wieku jest słynna Galeria Zwierciadlana w Wersalu, ozdobiona siedemnastoma wysokimi lustrami wykonami przez rzemieślników Manufacture Royale des Glaces de Miroirs.
Kolejne okresy dywersyfikacji i reorientacji działalności wniosły swój wkład w obecny kształt Saint-Gobain, firmy, która pozostała wierna swojej tradycyjnej branży, a jednocześnie posiada dziś niezwykle zróżnicowany portfel produktów, który czyni ją światowym liderem w sektorze Habitat.
Przemianom tym towarzyszyło silne dążenie do internacjonalizacji działalności. Firma Saint-Gobain systematycznie wkraczała na nowe rynki całego świata i obecnie prowadzi działalność przemysłową w 64 krajach.
To właśnie tę niezwykłą i różnorodną drogę rozwoju firmy prezentuje wirtualna wystawa. Drogę, obejmującą trzy i pół wieku, znaczoną sukcesami, a czasami również porażkami, oraz licznymi innowacjami. Zafascynuje ona każdego, kto interesuje się historią przedsiębiorczości, lub po prostu historią świata.
Wystawa „na żywo”: mobilne pawilony Saint-Gobain
Wirtualna wystawa to kolejna atrakcja tegorocznych obchodów 350-lecia istnienia Grupy Saint-Gobain. Od stycznia po świecie „wędrują” Mobilne Pawilony, prezentujące innowacyjne osiągnięcia Grupy oraz jej wyjątkową wiedzę i doświadczenie w zakresie materiałów budowlanych. Są również odzwierciedleniem międzynarodowego wymiaru Grupy. Część paneli ściennych, tworzących konstrukcje, powstała w polskich zakładach Saint-Gobain w Pruszkowie. Od kwietnia Pawilony mogą podziwiać mieszkańcy São Paulo.