Dla wydawców i reklamodawców media społecznościowe są wartościowym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami, szczególnie jeśli zna się szczegółowy profil użytkowników poszczególnych serwisów. Gemius postanowił sprawdzić, w jakim wieku są internauci, którzy korzystają z Twittera, Facebooka i Instagramu. Analiza objęła dane dotyczące użytkowników sieci powyżej 18 roku życia z sześciu wybranych krajów, w których Gemius prowadzi badania całego internetu, tj. na Białorusi, w Polsce, Rosji, Rumunii, Turcji i na Ukrainie. Pod uwagę wzięto dane średniomiesięczne z 2014 roku.
Instagram ma więcej młodszych użytkowników niż Facebook
We wszystkich analizowanych krajach, tj. w Rosji, Polsce, Rumunii oraz na Białorusi i Ukrainie, na Facebooku internauci między 25 a 34 rokiem życia stanowią największy odsetek odwiedzających pośród pozostałych grup wiekowych. Z kolei w wymienionych państwach niemal co druga osoba zaglądająca na Instagram.com ma od 18 do 24 lat. W Rosji, na Ukrainie i Białorusi jest to 47 proc., a w Polsce i Rumunii 43 proc.
Zobacz również
Krzysztof Majkowski, doradca biznesowy w firmie Gemius, tak komentuje te dane: – Powoli to Instagram bardziej niż Facebook przyciąga młodych konsumentów. Pokazuje to, że Facebook zrobił dobry ruch, kupując Instagram, który lepiej trafia do nowego pokolenia i jego potrzeb. Szczególnie biorąc pod uwagę, jak olbrzymie znaczenie ma obecnie obraz i prostota przekazu. Z drugiej strony widać rosnący potencjał tego kanału do nawiązywania relacji z potencjalnymi konsumentami i budowania świadomości marki.
Twitter niezależnym kanałem komunikacji?
Dane pokazują, że na Białorusi i w Rosji największy odsetek użytkowników Twitter.com jest w wieku od 18 do 24 lat (odpowiednio: 34 i 27 proc.). Z kolei w Polsce, na Ukrainie i w Rumunii najczęściej tę stronę odwiedzają osoby między 25 a 34 rokiem życia (odpowiednio: 29, 29 i 27 proc.).
Zdaniem Majkowskiego popularność Twittera wśród młodszych internautów w Rosji i na Białorusi może mieć związek z poszukiwaniami niezależnego kanału komunikacji, podobnie jak, oczywiście przykładając odpowiednią perspektywę, miało to miejsce w trakcie arabskiej wiosny.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
W Turcji social media domeną młodszych
Gemius bada internet także w Turcji. Rynek ten dołączono do analizy, ponieważ oddziałuje on ekonomicznie i kulturowo na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Dane pokazują, że struktura wieku tureckich użytkowników mediów społecznościowych jest zbliżona do struktury wieku internautów z Europy Środkowej i Wschodniej, którzy odwiedzają strony WWW tego typu. Jednak to właśnie w Turcji trzech na dziesięciu użytkowników Facebooka ma od 18 do 24 lat, podczas gdy w pozostałych analizowanych krajach – dwóch na dziesięciu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O badaniu Megapanel PBI/Gemius
Dane pochodzą z międzynarodowego badania realizowanego w firmie Gemius w około 30 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci, zarówno stron WWW, materiałów audio i wideo, jak i aplikacji. Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.