Gdzie leży sukces reklamy osobistej

Wartość rynku reklamy osobistej w USA tylko w tym roku wyniesie blisko 15 miliardów dolarów, przy dynamice sięgającej 50 proc. W Polsce wartość tego rynku przekroczy 0,25 miliarda złotych i będzie najszybciej rozwijającym się segmentem rynku e-reklamy.
O autorze
2 min czytania 2015-09-08

Według najnowszych badań już co piąty respondent skorzystał z tej rewolucyjnej formy promocji. Co ważne aż 92 proc. marketerów ocenia pozytywnie rezultaty takich kampanii, a 1/3 zamierza zwiększyć wydatki na nią. Gdzie leży sukces reklamy osobistej – dlaczego firmy ją uwielbiają, a klienci nie traktują jak spamu?

Wraz z rozwojem i upowszechnianiem się internetu, równie dynamicznie rosną wydatki na reklamę w sieci. Tylko w zeszłym roku rynek ten w Polsce, według IAB, wart był 2,5 mld zł, przy dynamice na poziomie 4 proc. Takie wyniki oznaczają, że e-reklama ustępuje tylko reklamie TV, ale jak pokazują badania oraz estymacje praktyków rynku w ciągu najbliższych 2-3 lat ten stan także ulegnie zmianie. Według najnowszego raportu Sociomantic Labs „Innowacyjna reklama 2015”, w ciągu ostatnich 12. miesięcy aż 84 proc. respondentów zwiększyło wydatki na reklamę internetową kosztem innych mediów. W porównaniu do pierwszej edycji badania w 2014 roku to wzrost o 6 punktów procentowych. – W 2015 roku wartość tego rynku wzrośnie o około 14 procent. Największą dynamikę wzrostu w tym segmencie, będzie miała właśnie reklama osobista – prognozuje Maciej Wyszyński, Managing Director CEE w Sociomantic Labs. – Wartość tego sektora w 2015 r. wzrośnie aż o 120 proc., co przełoży się na zwiększenie jego udziału w wydatkach na reklamę internetową do ok. 10 proc., co z kolei oznacza będzie wartość rynku reklamy osobistej na poziomie 250 mln złotych  – dodaje Wyszyński z Sociomantic.

Osobiście, znaczy skuteczniej

Wartość rynku samej reklamy osobistej w USA tylko w tym roku wyniesie 14,8 mld dolarów, przy dynamice na poziomie 47,9 proc. O sukcesie za oceanem świadczy w dużej mierze fakt, że aż 70 proc. tamtejszych firm korzysta z tej innowacyjnej promocji. W Polsce rewolucja dopiero się zaczyna, jednak jak pokazuje najnowsze badanie Sociomantic Labs, 32 proc. respondentów o niej słyszało. To wzrost świadomości aż o 106 proc. w stosunku do 2014 roku. Co ważne, oprócz wiedzy na temat tego modelu reklamy, wzrosło także jego wykorzystanie – już 21 proc. respondentów skorzystało z programmatic marketingu, co oznacza wzrost na poziomie 110 proc. w stosunku do 2014 roku.

Dla przeważającej większości badanych, wydatki na kampanie reklamowe w modelu osobistym – programmatic stanowiły do 10 proc. ogólnych wydatków (18 proc. odpowiedzi). Choć po raz pierwszy pojawiły się także odpowiedzi (3 proc.) wskazujących, że te wydatki stanowiły między 11 proc. a 20 proc. ogólnych wydatków na reklamę w internecie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co ważne, aż 92 proc. badanych marketerów ocenia pozytywnie rezultaty kampanii wykorzystujących reklamę osobistą, a 33 proc. zamierza zwiększyć na nią wydatki w ciągu najbliższych 12. miesięcy. 

Programmatic marketing a mobile

Z każdym rokiem rośnie znaczenie reklamy osobistej, o czym najlepiej świadczą statystyki wykorzystania tej formy reklamy przez marketerów. Programmatic wkroczył również na rynek reklamy mobilnej. W 2015 roku, po raz pierwszy, respondenci wskazali, że wykorzystują innowacyjny model reklamy osobistej także w mobile’u. – Rynek reklamy mobilnej, a co za tym idzie także rynek m-commerce są jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów e-commerce. Marketerzy prowadzący kampanie reklamowe w tym kanale powoli przekonują się do reklamy osobistej. Na razie wykorzystuje ją tylko 2 proc. badanych, jednak wraz z rozwojem tego rynku w Polsce należy spodziewać się bardzo dynamicznego wzrostu – uważa Wyszyński z Sociomantic.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Personalizacja coraz bardziej powszednia

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wyniki badań potwierdzają, że marketerzy (33 proc. badanych) coraz częściej wykorzystują personalizację w działaniach marketingowych. Z tych, którzy to robią, aż 43 proc. respondentów personalizuje email marketing, 35 proc. działania SEO – marketing w wyszukiwarkach internetowych, co czwarty (25 proc.) działania w mediach społecznościowych, a 22 proc. działania reklamowe w sieci.

Konsumenci się zmieniają, a wraz z nimi zmienia się także rynek reklamy. Programmatic marketing z innowacyjnego modelu reklamowego, testowanego przez niewielu, staje się wiodącym trendem na rynku reklamy. Co ważne, przy akceptacji i korzyściach zarówno dla marketerów, jak i samych klientów.