a rozwój Internetu wpływa pozytywnie na funkcjonowanie polskiej gospodarki. W wyszukiwaniu informacji pomocne są mapy cyfrowe, które stanowią coraz ważniejszą, ciągle udoskonalaną platformę komunikacji między firmami a ich klientami i są integralną częścią wyszukiwarek internetowych.
Nowa era kartografii
Jak wynika z raportu Biblioteki Analiz od dłuższego czasu spada popularność map drukowanych. W 2013 roku spadek sprzedaży dla przewodników i kartografii turystycznej wyniósł 4,8%, podczas gdy rok wcześniej – 10,4%. [1] Oznacza to, że tradycyjne nośniki są zastępowane przez mapy cyfrowe.
Zobacz również
Czym jest mapa cyfrowa? Najczęściej znamy je z Internetu lub z mobilnej nawigacji, natomiast zazwyczaj nie zastanawiamy się czym są, jak powstają i czym się różnią od map drukowanych.
Klasyczna mapa cyfrowa to dokładna mapa w wysokiej rozdzielczości, będąca odwzorowaniem układu ulic i budynków, a także obiektów naturalnych takich jak rzeki czy jeziora. Jej działanie opiera się na połączeniu elementów graficznych z przypisanymi im w formie elektronicznej informacjami.
„Dziś mapa jest podstawą wyszukiwania lokalnego – np. w mobilnej wersji użytkownik od razu widzi mapę okolicy, w której się znajduje. Mapy Panoramy Firm są połączeniem jakości bazy danych i nowoczesnej technologii. Każda firma znajdująca się w naszej bazie (ponad 2,4 mln rekordów) jest precyzyjnie oznaczona na mapie. Użytkownicy mogą korzystać z mapy Panoramy Firm w 3 trybach: klasycznej mapy cyfrowej, mapy hybrydowej oraz z zdjęć lotniczych. Mapy Panoramy Firm są w pełni responsywne czyli dostosowane do wyświetlania na wszystkich typach ekranów. Posiadają także wiele przydatnych funkcji, takich jak planowanie trasy, pomiar odległości, powierzchni, ustalanie współrzędnych GPS czy skalowanie”. – mówi Magdalena Wypychowicz, Dyrektor ds. Strategii Rozwoju Rynku.„Dodatkowo mapa w mobilnej Panoramie Firm jest w pełni zintegrowana z bezpłatną nawigacją GPS. Dzięki temu użytkownik nie tylko odnajdzie potrzebne mu lokalne informacje, ale także z łatwością dotrze do szukanej lokalizacji”. – dodaje Magdalena Wypychowicz.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zastosowanie map cyfrowych
Rozwój technologii internetowych przyniósł nowe możliwości wykorzystywania materiałów mapowych, a komputerowe bazy danych, które oprócz prezentacji w postaci tradycyjnych map cyfrowych, dają szereg dodatkowych możliwości wykorzystania zgromadzonych danych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z zastosowaniem map cyfrowych mamy do czynienia w różnych dziedzinach aktywności człowieka. Mapy cyfrowe najczęściej są instalowane w urządzeniach nawigacyjnych GPS używanych przez kierowców. Dzięki funkcjonalnościom map cyfrowych mogą oni na bieżąco zobaczyć utrudnienia na drogach krajowych lub sprawdzić natężenie ruchu. Można także porównać alternatywne trasy. Nie zawsze najkrótsza droga będzie najszybsza. Mapy cyfrowe pozwalają także na sprawdzenie, ile czasu zajmie podróż zależnie od wybranego wariantu trasy.
Mapy cyfrowe mają szerokie zastosowanie w biznesie –zaznaczone są na nich firmy oraz ich podstawowe dane, takie jak: adres, godziny otwarcia i trasa dojazdu. Mapa Panoramy Firm, bazuje na geolokalizacji i wyszukuje w pobliżu użytkownika, pokazując jak najbardziej trafne wyniki. Jest to możliwe, ponieważ dane przedsiębiorstw znajdujących się w bazie liczącej ponad 2,4 miliona firm są w 100% geokodowane, czyli przypisane do konkretnej lokalizacji. Dzięki temu użytkownicy są prowadzeni wprost do drzwi szukanej firmy.
Rewolucja cyfrowa spowodowała także spore zmiany w sektorze turystycznym. Polacy najczęściej w Internecie poszukują informacji na temat interesujących ich kierunków wyjazdów oraz atrakcji, jakie będą na nich czekały na miejscu wypoczynku. W wyborze turystycznych wojaży często posiłkują się mapami cyfrowymi takimi jak np. mapa.pf.pl, które nie tylko ułatwiają zwiedzanie ciekawych miejsc, ale także dzięki wysokiej jakości zdjęciom lotniczym pozwalają jeszcze przed wyjazdem z bliska zobaczyć jak będzie wyglądało miejsce wypoczynku i jego okolica.
„Najbardziej wartościowymi są aktualne i precyzyjne mapy cyfrowe z bogatą bazą punktów tzw. POI. Na mapie Panoramy Firm można znaleźć punkty POI w 5 najbardziej przydatnych każdemu turyście kategoriach: jedzenie, noclegi, pomoc medyczna, stacje paliw i bankomaty”.– komentuje Magdalena Wypychowicz.
Odpowiednia mapa cyfrowa ma także zastosowanie w sektorze TSL (Transport Spedycja Logistyka). Dzięki niej można planować trasy przejazdu uwzględniające wiele punktów docelowych, a także na bieżąco śledzić pozycję samochodu. Na takiej mapie widoczne są również ograniczenia dla danego typu pojazdów i przewożonych towarów. Mapa cyfrowa odpowiadająca na potrzeby firm związanych z branżą transportową, pozwala nie tylko na optymalizację czasu i drogi dojazdu, ale także na optymalizację kosztów i zwiększenie bezpieczeństwa.
Przewagi map cyfrowych nad mapami drukowanymi:
– mapy cyfrowe mogą obejmować dowolny obszar – mamy od razu dostęp do dowolnego miejsca, podczas gdy w mapie drukowanej trzeba przewrócić kartkę lub sięgnąć po mapę innego kraju czy obszaru
– są skalowalne – możemy je dowolnie przybliżać i oddalać,
– są aktualizowane na bieżąco,
– są interaktywne – możemy wyznaczać trasę, mierzyć odległości a nawet dodawać informacje
– mogą zawierać różne informacje, a architektura warstwowa pozwala na grupowanie danych tak by ich włączanie/wyłączanie nie traciło na czytelności,
– są wygodniejsze i łatwiej dostępne – możemy je mieć zawsze przy sobie np. w smartfonach. – łatwo można je przesłać do innej osoby – link, fragment, łatwo umieścić na stronie.
[1] Raport o książce turystycznej, Biblioteka Analiz