CPC
[Kamil Łopaciński:] CPC (ang. cost per click) – koszt za kliknięcie, jeden z efektywnościowych modeli rozliczania kampanii reklamowych w internecie.
Reklamodawca nie ponosi kosztów emisji/wyświetlania reklam; płaci tylko wtedy, kiedy użytkownik kliknie jego reklamę. W CPC rozliczane są m.in. kampanie kierowane na wyszukiwarki. W sieciach reklamowych obok CPM (ang. cost per mille – koszt tysiąca wyświetleń) jest to jeden z najpopularniejszych modeli.
Zobacz również
W przypadku reklam w wyszukiwarce i sieci reklamowej Google, CPC wraz z wynikiem jakości tworzy ranking reklamy. Na jego podstawie porównywane są reklamy wszystkich reklamodawców. Dlatego wysokość CPC współdecyduje o wyświetleniu oraz pozycji reklamy.
Zakup powierzchni reklamowych w modelu CPC rekomendowany jest reklamodawcom, którym zależy na bezpośrednim efekcie podjętych działań, tj. na zwiększeniu jakościowego ruchu na stronie, sprzedaży, kontakcie z firmą etc.
Niewątpliwą wartością dodaną są tu bezpłatne wyświetlenia reklam, dlatego przemyślana strategia zakupu powierzchni reklamowych w modelu CPC daje możliwość realizacji dodatkowych celów marketingowych, np. budowania świadomości marki.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Aby w pełni zrozumieć CPC i specyfikę zarządzania stawkami, należy mieć świadomość również jego poszczególnych rodzajów: rzeczywisty CPC, maksymalny CPS, średni CPC, ulepszony CPC.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Rzeczywisty CPC jest to realny, najniższy możliwy koszt kliknięcia, jaki płaci reklamodawca za emisję reklamy na określonej pozycji. Zapłacisz tylko tyle, ile potrzeba do przelicytowania reklamodawcy z niższym wynikiem rankingu reklamy. Rzeczywisty CPC stanowi wypadkową maksymalnego CPC, wyników jakości oraz bieżącej konkurencji.
- Maksymalny CPC to deklarowany, najwyższy koszt pojedynczego kliknięcia. Reklamodawca nigdy nie zapłaci więcej niż określona przez niego stawka. Bardzo często zdarza się, że rzeczywisty koszt kliknięcia jest znacznie niższy niż deklarowany, maksymalny CPC.
- Natomiast średni CPC to średni koszt kliknięcia. Jeżeli Twoja kampania kosztowała 1 000 zł, kupiłeś 2 000 kliknięć, średni CPC wyniesie 0,5 zł. (1000 zł / 2000 kliknięć = 0,5 zł)
- I na koniec ulepszony CPC (eCPC) – funkcja charakterystyczna dla AdWords, umożliwiająca systemowi podniesienie stawki maksymalnego CPC o maks. 30%, w sytuacji gdy istnieje zwiększone prawdopodobieństwo, że kliknięcie zaowocuje pożądaną akcją (np. sprzedażą), lub obniżenie CPC o maks. 100%, jeżeli algorytm uzna potencjalne kliknięcie za mało korzystne z punktu widzenia zdefiniowanych celi marketingowych.
Autor definicji:
Kamil Łopaciński
Senior SEM Specialist w Cube Group, agencji performance marketingowej. Prowadzi kampanie zwiększające sprzedaż lub pozyskujące leady dla największych firm z branż: e-commerce, motoryzacyjnej, technologii cyfrowej, grzewczej. Pracował dla takich klientów jak m.in. Empik, Gandalf, UPC, Euroflorist, Empik School, Speak Up. Posiada certyfikaty z Google AdWords, Google Analytics, Google Shopping oraz DoubleClick Search. W Cube Group od września 2012 roku. Absolwent administracji na Politechnice Warszawskiej.
—
[Paweł Miedzielec:] Cost Per Click (CPC), czyli koszt jednego kliknięcia w reklamę PPC. Mówiąc inaczej, jest to średni koszt jaki reklamodawca zapłaci za kliknięcie w jego reklamę i przekierowanie do serwisu internetowego. Równa się on sumie kosztów wszystkich kliknięć podzielonej przez liczbę kliknięć. Natomiast kampania CPC to kampania, w której płaci się za każde kliknięcie, a nie wyświetlenie reklamy.
Ustawienie wysokości stawki CPC to część konfiguracji oraz optymalizacji kampanii. W efekcie ma służyć rozsądnemu i efektywnemu wydawaniu środków w kampanii CPC. Priorytetem jest uzyskanie maksymalnie niskiego kosztu przy maksymalnym zysku.
Konfiguracja to szereg elementów wykonywanych przez specjalistę PPC, które służą poprawie jakości kampanii. Dążymy do tego, aby po zakończeniu kampanii nie okazało się, że 80% środków zostało wydanych na słowa kluczowe nie do końca związane z ofertą firmy.
Przykład: reklamujemy sklep z narzędziami, a reklama pojawia się na frazy „frezarki cnc”.
UWAGA: Jeżeli mamy określony budżet reklamowy to wydajemy pieniądze z sensem. Ustalając maksymalną stawkę CPC ustalamy, ile maksymalnie jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie w dane słowo kluczowe.
Wyróżniamy trzy rodzaje stawek CPC:
- maksymalny CPC – to najwyższa kwota, którą reklamodawca chce zapłacić za kliknięcie w jego reklamę. Jeżeli ustawimy stawkę np. 15 gr za kliknięcie, to niekoniecznie musimy tyle zapłacić. To jest kwota jaką MAKSYMALNIE możemy zapłacić.
Przykład: branża NIERUCHOMOŚCI, która nie jest łatwą branżą w kampanii CPC. Konkurencja ustawia stawkę na poziomie 6 zł/klik, my dajemy 10 zł/klik. W takiej sytuacji zapłacimy rzeczywisty CPC w wysokości np. 6,50 zł/klik, - rzeczywisty CPC – faktyczna, rzeczywista kwota, którą zapłacimy za kliknięcie,
- średni CPC – średni koszt jaki płacimy za kliknięcie w reklamę.
Najważniejszym czynnikiem kampanii CPC jest poziom jej konfiguracji. Osoba niedoświadczona nie zdaje sobie sprawy, o ile procent obniżą się koszty kampanii, gdy specjalista przejmie stery. Zdarza się, że firmy nie chcą oddać kampanii w ręce agencji lub fachowca. Warto jednak zapłacić za jednorazową analizę lub konsultację prowadzonych dotychczas kampanii, a specjalista wskaże dobre i złe strony oraz zaleci poprawki.
Więcej informacji: Blog Widzialni.pl
Autor definicji:
Paweł Miedzielec
Key Account Manager w agencji widzialni.pl.
Swoją wiedzą i doświadczeniem w branży SEO/SEM zapewnia najwyższy poziom obsługi kluczowych klientów. Właściwie rozpoznaje ich problemy, odpowiednio dobiera narzędzia do potrzeb oraz skutecznie wybija z głowy frazy ogólne.
—
[Justyna Burchard:] CPC– (ang. cost per click) to system płatności za reklamę.
Podczas konfiguracji kampanii ustalamy maksymalny CPC – najwyższą kwotę, jaką chcemy zapłacić za jedno kliknięcie w reklamę (nigdy nie będzie ona wyższa od maksymalnego CPC).
Natomiast rzeczywistym CPC będzie kwota, którą realnie zapłacimy za kliknięcie. Wynika to z aukcji, która zachodzi przy każdorazowym wyszukiwaniu w Google. Ma ona na celu ustalenie kolejności reklam oraz miejsce ich wyświetlana.
Podczas takiej aukcji system wyświetla reklamy z najwyższym rankingiem. Na ranking ten wpływa wysokość stawki CPC, jakość reklamy oraz oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy. Jeśli zatem nasze słowa kluczowe oraz reklamy są odpowiednio dopasowane, możemy uzyskać wyższe pozycje reklam, przy niższym koszcie CPC, niż konkurencja.
W panelu AdWords możemy spotkać się również z wartością średniego CPC. Jest to kwota łącznego kosztu wszystkich kliknięć podzielona przez łączną liczbę wszystkich kliknięć.
Średni CPC = koszt wszystkich kliknięć/liczba wszystkich kliknięć
Autor definicji:
Justyna Burchard
Paid Search Executive, Bluerank