Zdjęcie royalty free z Fotolia
Część 1 artykułu przeczytasz tutaj>
Zobacz również
…marketing, handel czy szkolenia.
Gry
Cel rozrywkowy w wykorzystaniu technologii VR wydaje się najbardziej oczywisty, bo właśnie tu mamy do czynienia z najczęstszym tworzeniem wirtualnego świata. Jego wierne oddanie dla odbiorcy jest bardzo istotne. Oczywiście, w ramach kreacji VR dla graczy znaleźć można różne rodzaje stosowanych technologii i sprzętów. Ważne jest jednak to, by zauważyć najważniejszą zaletę tego zastosowania – doświadczenie, o którym więcej można przeczytać w ostatnim artykule z serii. Doświadczenie to wraz z rywalizacją oraz realizacją fabuły przeniosło się na wszystkie inne sfery funkcjonowania VR. To właśnie te cechy stały się kanwą dla uniwersalnych działań VR. Sama zaś branża gier, znacząco zwiększyła wachlarz swoich możliwości, proponując odbiorcom odczuwanie świata „w grze”, a nie „podczas grania”. Zaznaczenie wejścia do świata wirtualnego jest bardzo istotne, bo samo doświadczenie jest niezwykle realistyczne – pomimo świadomości fikcyjnej strony obserwowanego świata.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Marketing
Drugim rodzajem zastosowania technologii VR jest marketing. Mechanizmy rywalizacji zostały tu przeniesione i są stosowane przy okazji wszelkich akcji promocyjnych, podczas których odbiorcy stawiani są przed jakimś wyzwaniem. Wraz z upowszechnieniem się technologii wśród marketerów rozpoczęto stosowanie prezentacji marketingowych VR, czyli treści opowiadających o produkcie – tu szczególnie w postaci wideo 360 oraz rozszerzonej rzeczywistości. W sieci coraz więcej można znaleźć również filmów, których emisja przewiduje posiadanie przez odbiorcę sprzętu – jeszcze jakiś czas temu takie kreacje mogły mieć sens tylko w miejscu sprzedaży. Dziś mogą być kierowane ogólnie do internautów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Handel
W dziedzinie handlu wirtualna rzeczywistość zaczyna wykonywać swoje większe kroki. Coraz częstsze są wirtualne przymierzalnie czy prezentacje produktów z testowaniem ich funkcjonalności. W ostatnim czasie wzrasta również zainteresowanie wirtualnymi wystawami (półkami sklepowymi), które dzięki ich charakterowi można łatwo modyfikować. Sprzedawcy chętniej prezentują swój asortyment odbiorcom, Ci zaś są zaskoczeni technologią i wyjątkowo zaciekawieni koncepcją. W tym przypadku zyskuje sam produkt, na który pośrednio pada zainteresowanie odbiorcy. Ta sama kreacja może posłużyć również do innych celów, o których można przeczytać poniżej.
Szkolenia
To prawdopodobnie najszybciej rozwijające się pole zastosowania technologii wirtualnej rzeczywistości. Wiele firm nie może sobie pozwolić na przeprowadzenie szkolenia kilkunastu pracowników w miejscu produkcji lub sprzedaży. Dzięki symulacjom VR możliwe jest przekazanie skonstruowanych wcześniej treści pracownikowi. Oczywiście warto podkreślić, że symulacje te są wysoce realistyczne, a przez uczestników szkoleń określane jako niezwykle przydatne. Szkolenia VR znalazły swoje zastosowanie szczególnie w branżach dość skomplikowanych np. medycyna, lotnictwo czy wojsko. To dziedziny, w których edukacja pracownika musi być związana wykreowaniem świata, którego na co dzień możemy doświadczyć, ale którego do celów edukacyjnych nie możemy stworzyć „na żywo”. Aktualnie szkolenia z wykorzystaniem wideo 360 są również wykorzystywane do edukowania na halach produkcyjnych czy w miejscach istotnych ze względu na konstrukcję.
Dlaczego zastosowanie wirtualnej rzeczywistości nie daje się zamknąć w ramach? Dlatego, że ta technologia aktualnie ograniczona jest tylko przez sprzęt, który wciąż jest udoskonalany. Kreacyjnie natomiast polega na szerokim marginesie wyobraźni. Można tu więc znaleźć zarówno terapie medyczne z wykorzystaniem VR, jak i projektowanie techniczne. Wraz z rozwojem technologii i lepszą dostępnością (również cenową) sprzętu, lista zastosowań z pewnością zostanie wydłużona. Kto wie nad czym już dziś pracują ośrodki akademickie i badawcze.