Rok na Facebooku
W ubiegłym roku marki obecne na Facebooku zmuszone ciągle spadającym zasięgiem organicznym coraz częściej korzystały z płatnej komunikacji. Już 31% całkowitego zasięgu polskich stron to zasięg płatny. Komunikacja na Facebooku coraz częściej staje się jednym z najważniejszych elementów strategii marketingowej marek. Również tych mniejszych.
Najczęściej z możliwości promowania postów i stron korzystały strony z kategorii Telekomunikacja (66% zasięgu kategorii w grudniu 2015 to zasięg płatny) oraz E-commerce i IT/Elektronika. Najrzadziej – strony z kategorii Blogi i Ludzie, które swoją komunikację opierają nadal na treściach wirusowych.
Zobacz również
Innym efektem spadku zasięgu organicznego jest postępująca profesjonalizacja komunikacji na Facebooku. Dzięki odpowiedniemu targetowaniu komunikacji można bez większych problemów dotrzeć do pożądanej grupy odbiorców. Coraz większą rolę odgrywa również odpowiednie profilowanie komunikatów.
Rok na YouTube
W 2015 roku doczekaliśmy się pierwszego polskiego kanału na YouTube, który przekroczył 1 miliard wyświetleń. To osiągnięcie udało się Step Records, opolskiej wytwórni muzycznej. W zeszłym roku ich teledyski były wyświetlane ponad 600 mln razy. W dużej mierze ten wynik zawdzięczają Gangowi Albanii i Popkowi, którzy całkowicie zdominowali YouTube w ubiegłym roku. Pamiętacie dominację SA Wardęgi w roku 2014? Ta była jeszcze większa. W dziesiątce najczęściej wyświetlanych wideo w ubiegłym roku Gang Albanii pojawił się aż czterokrotnie!
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Warto zauważyć, że scena vlogerska bardzo szybko się profesjonalizuje. Vlogerzy bardzo mocno angażują swoje społeczności, co widać w zestawieniach najbardziej lubianych kanałów. Cała piątka to młodzi vlogerzy gamingowi. Dwa z tych kanałów – Rezigiusz i Gimper – dostały w 2015 roku również najwięcej kciuków w dół, co wynika nie tylko z ich popularności, ale także z faktu, że ich treści wzbudzają największe emocje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rok na Twitterze
Podwójne wybory mocno odbiły się na tematyce dyskusji na Twitterze. Dominacja polityki była bezsprzeczna. W najczęściej używanych hashtagach 2015 roku znalazły się m.in. #debata, #wybory2015, #kopacz, #tokfm. Użytkownicy najczęściej wspominali profile prezydenta Andrzeja Dudy, prawicowego dziennikarza Samuela Pereiry oraz blogerkę Katarynę. Te dwa ostatnie profile trafiły do czołówki najbardziej angażujących profili na Twitterze w ubiegłym roku. Poza nimi w pierwszej piątce znaleźli się również dziennikarz sportowy Krzysztof Stanowski oraz dwójka młodych wokalistów – Dawid Kwiatkowski i Saszan.
Twitter w ubiegłym roku miał trzech liderów – Roberta Lewandowskiego, Andrzeja Dudę oraz Dawida Kwiatkowskiego. Profil najlepszego polskiego piłkarza w zeszłym roku zaczęło obserwować ponad 300 tysięcy nowych użytkowników, czyli obserwuje go teraz o 929% więcej twitterowiczów niż przed rokiem. Lewy ćwierkał rzadko, ale skutecznie – aż cztery z dziesięciu najbardziej angażujących tweetów były jego autorstwa. Andrzej Duda zbudował bardzo zaangażowaną społeczność, podobnie jak Dawid Kwiatkowski, którego hashtag #szepczę trafił do zestawienia najlepszych hashtagów ubiegłego roku.