Converse Rubber Company powstało w 1908 roku w Malden, Massachusetts, USA. Jej założycielem był Marquis M. Converse. Firma rozpoczęła produkcję zwyczajnych butów na gumowej podeszwie, a w ciągu kilku lat asortyment poszerzono również o modele skierowane do ludzi uprawiających sport, głównie tennis. W 1917 roku wprowadzony do sprzedaży został model All Star, jeden z pierwszych modeli butów, trampek stworzonych specjalnie dla koszykarzy. Sport ten, w tamtym okresie, zaczął nabierać na znaczeniu i stawał się coraz bardziej popularny, na czym zyskiwała marka.
Zobacz również
Wśród pierwszych nabywców nowego modelu Converse All Star znalazł się Charles 'Chuck’ Taylor, wtedy jeszcze licealista zainteresowany koszykówką. Po ukończeniu szkoły, przez kilka lat grał on w różnych lokalnych zespołach, a następnie w 1921 roku zgłosił się do Converse w sprawie współpracy – został ambasadorem marki i sprzedawcą. Jeżdżąc po kraju promował model All Star i jednocześnie zasugerował marce dokonania w nim kilku zmian.
Dzięki Taylorowi Converse stały się używane przez koszykarzy i sportowców w całym USA. Przyczynił się on w znacznym stopniu do popularności marki, a także doprowadził do ulepszenia modelu All Star. W związku z jego ogromnym wpływem na promocję marki, Converse zdecydowało się w 1932 roku zmienić nazwę modelu na Chuck Taylor All-Stars. Stał się on jednym z najbardziej znanych i najpopularniejszych produktów marki.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W 1936 roku Converse stworzyło nową wersję Chuck Taylor All Stars, były m.in. wyższe od swoich poprzedników, która stała się oficjalnymi butami amerykańskiej reprezentacji koszykówki w pierwszych w historii zawodach olimpijskich w tej dyscyplinie. W finale rozgrywek drużyna z USA pokonała tę z Kanady. Przysporzyło to marce dużej popularności. Co ciekawe, startująca wtedy reprezentacja Polski zajęła czwarte miejsce.
Converse powoli zaczęło stawać się najpopularniejszą marką butów przeznaczonych dla ludzi uprawiających różne dyscypliny sportu, m.in. koszykówkę, tennis czy badminton. W 1949 roku został zaprezentowany, klasyczny już, czarno biały model Chuck Taylor All Star. W tamtym okresie koszykówka stała się jednym z ważniejszych sportów w USA; już w 1937 roku powstała National Basketball League, a w 1946 Basketball Association of America, które trzy lata później zmieniło nazwę na National Basketball Association. Większość profesjonalnych zawodników używała butów Converse.
W latach 60′ marka zdecydowała się po raz pierwszy wprowadzić do swojej oferty różnokolorowe modele. Tym samym odpowiedziała ona na rosnące zapotrzebowanie zawodników na kolorowe buty, które pasowały do barw klubowych. Kilka lat później, w 1969 roku, zmarł Chuck Taylor.
Converse One Star, model, który stał się szybko równie popularny jak Chuck Taylor All-Stars został wyprodukowany po raz pierwszy w latach 70′. Mimo tego, marka zaczęła powoli odczuwać istnienie coraz liczniejszej konkurencji, m.in. w postaci Nike, która oferowała przeróżne modele butów, wykorzystujące coraz to nowsze rozwiązania, przystosowane do zmieniających się zapotrzebowań sportowców i nadążające za trendami. Converse powoli przestawało być główną marką wykorzystywaną przez sportowców z różnych dziedzin.
Już w latach 50′ trampki Converse powoli zaczęły stawać się obuwiem codziennym, głównie dla młodzieży. Do ich popularności przyczynili się również celebryci, aktorzy, muzycy, którzy zaczęli się w nich publicznie pokazywać. Wśród takich gwiazd znaleźli się James Dean czy Elvis Presley.
Jednak dopiero lata 70′ przyniosły znaczne zmiany w odbiorze marki. Przestała być ona utożsamiana ze sportowcami, a stała się wyjątkowo popularna wśród młodzieży i muzyków, stając się elementem mody i młodzieńczego buntu. Wpływ na to miała również niewysoka cena butów. Jednym z pierwszych zespołów w latach 70′, który nosił Converse na scenie i przysporzył im tym popularności, było The Ramones. W późniejszych latach coraz więcej artystów czy osób powszechnie znanych pokazywało się w butach marki, przysparzając jej coraz większej popularności. Do ich grona zaliczyć można Guns N’ Roses, Ice Cube, Green Day, Winona Ryder, Kurt Cobain, czy Eddie Vedder z Pearl Jam.
Converse w późniejszym okresie postanowiła związać się na stałe także z muzyką, co jest dodatkowym narzędziem promocji marki. Oprócz organizacji koncertów, wspierania młodych artystów, posiada ona własne studia nagraniowe Converse Rubber Track. Odbywają się w nich różne nagrania, np. do takich projektach jak „Three Artists. One Song”, w którym troje różnych artystów tworzy wspólnie jeden utwór. Wśród nich znaleźli się m.in. Pharrell, Gorillaz’, James Murphy czy Mick Jones.
Mimo dużej popularności, do końca lat 90′ marka sprzedawała się w milionach par rocznie, na początku lat 2000′ rozpoczęły się poważne problemy, które doprowadziły firmę na skraj bankructwa. Sytuację wykorzystał Nike, który w 2003 roku wykupił Converse. Marka następnie wypuściła reedycję klasycznego modelu w różnych kolorach. W ciągu kilku następnych lat Converse ponownie stało się jedną z najpopularniejszych marek trampek. Najnowsza, ulepszona wersja najpopularniejszego modelu Converse Chuck Taylor All Star ukazała się w zeszłym roku i nazwana została Chuck Taylor All Star II.
fot. Converse
Marka Converse zyskując popularności stała się wręcz kultowa i na stałe wpisała się w pop kulturę. Na przestrzeni lat pojawiała się w literaturze, komiksie, muzyce czy filmach, m.in. Rocky, Grease, Back to the Future, The Fast and the Furious, National Treasure, Hoosiers, Breaking Away, Chucks, Gran Torino, Harry Potter, Sin City, Trainspotting, Step Up, Jurassic World czy I Robot.
Trampki Converse były i są noszone przez znane osoby, wśród ich miłośników znaleźli się Elvis Presley, James Dean, David Bowie, Tommy Lee, Hugh Jackman, Keira Knightly, Chris Pine, Jessica Alba, Jennifer Aniston, Michael J. Fox, The Edge, czy Snoop Dogg. Ukazywały się także edycje specjalne butów, jak te związane z the Simpsons, Black Sabbath, DC Comics, Andym Warholem czy AC/DC.
Czynników, które wpłynęły na sukces Converse jest kilka: cena butów nie jest zbyt wysoka, ich design pasuje zarówno do ubioru sportowego, jak i codziennego czy nawet bardziej eleganckiego, marka nie ma ograniczeń wiekowych i jednej grupy odbiorców– przez lata istnienia trafiła niezależnie od wieku do różnych grup: sportowców, muzyków różnych nurtów, subkultur, aktorów, czy zwykłej młodzieży i osób starszych.
Sukces Converse to kolejny przykład tego, jak przeznaczona dla sportowców i zainspirowana sportem marka może stać się uniwersalna i popularna wśród szerokiego grona odbiorców, niezależnie od wieku.