Coraz częściej jesteśmy nie tylko ich odbiorcami i komentatorami, ale również tworzymy je i udostępniamy.
Założona w czerwcu 2012 aplikacja Vine szybko została kupiona przez Twittera za 30 mln dolarów. Oficjalny launch nastąpił w styczniu 2013. Osiem miesięcy później miała już 40 mln zarejestrowanych użytkowników, a vine’y ogląda miesięcznie 200 mln osób. Obecnie mamy 360 mln udostępnień vine’ów w social media w ciągu miesiąca i 1,5 mld wyświetleń dziennie, co daje pół biliona rocznie! Największą popularnością cieszy się w USA, przy czym im młodsi użytkownicy, tym chętniej jej używają – grupa wiekowa 18-24 stanowi 28 proc. użytkowników, grupa 25-34 – 23 proc.
Zobacz również
Vine wymaga od nas wyjątkowej kreatywności, a jej główne cechy to dynamika i ulotność trendów. Trzeba się nieźle nagłowić, żeby przedstawić swój pomysł w wideo, którego długość to maksymalnie 6 sekund i które wyświetlane jest w zapętleniu. Użytkownicy mogą odkrywać vine’y z całego świata, polubić je, komentować i udostępniać; otrzymują powiadomienia o nowych materiałach i mają możliwość tworzenia własnych. Dla ułatwienia stworzono podział na kategorie: „Komedia”, „Gry”, „Zwierzęta”, „O rany!” „Zrób to sam” „Sztuka”, „Miejsca” i inne.
Najważniejsi są tu influencerzy. Michelle Obama wraz z topowymi influencerami z USA stworzyła kilka filmików promujących inicjatywę informowania obywateli o pomocy finansowej w dostaniu się do college’u.
Największe gwiazdy Vine:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Lele Pons (treści komediowe) – 10,5 mln followersów i UWAGA!!! 7,9 mld loopów
- Thomas Sanders (storytelling) – 7,3 mln followersów i 5,2 mld loopów
- Shawn Mendes (17 lat, piosenkarz) – 4,6 mln followersów i 470 mln loopów
W Polsce na wyróżnienie zasługuje kanał „TwojeDIY”, z którego możemy dowiedzieć się jak korzystać z przedmiotów codziennego użytku, jak zrobić ciekawe i kreatywne rzeczy. Kanał prowadzony przez Kasię Ogórek ma już 166 tysięcy followersów i 30,9 mln loopów
Kasi film został też nominowany w Nowojorskim konkursie #amstrongvineawards.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak marki mogą wykorzystać Vine?
- Wykorzystując trendy! Komentując popularne wydarzenia możecie znacznie zwiększyć zasięg swojego komunikatu.
- Korzystając z możliwości organizowania konkursów. Kreatywny kontent, który wyprodukują fani, może przysłużyć się w późniejszych działaniach marketingowych.
- Budując napięcie wokół nowego produktu czy usługi. Lexus International zapytał fanów, którą część nowego modelu samochodu chcieliby zobaczyć przed premierą i spełnił ich prośby za pomocą filmiku.
- Pamiętając, że aplikacja daje nam możliwość przekazywania wiedzy w szybki, ciekawy i zabawny sposób: General Electric kręci #6seconScience – filmiki edukacyjne, których tematem są ciekawostki naukowe.
- Pokazując pracę i życie w firmie od kulis – jednym z popularniejszych kont jest profil UFC, amerykańskiej organizacji mieszanych sztuk walki, która dodaje filmiki zapowiadające walki, ukazujące zawodników przed walką etc.
Śledźmy zatem uważnie najnowsze trendy i nie bójmy się wypróbować możliwości, jakie oferuje Vine.