…monopolistą z 89% udziałem w rynku. Najwięksi rosną najbardziej.
Hipermarkety, supermarkety i dyskonty spożywcze
Zobacz również
W kategorii zakupów spożywczych kolejność sieci na podium jest niezmienna: Biedronka, Lidl, Tesco. Zadziwiającym faktem jest zdobycie przez Biedronkę niemal 5 punktów procentowych, podczas gdy Lidl nie zyskał prawie nic. Miejsca 4 i 5 to Auchan i Kaufland – sieci niedyskontowe, które również wzrosły i rosną ciągle od 2012 roku. Największy spadek zanotował Real, który znika z rynku, a jego sklepy są zamieniane na sklepy Auchan. Pozostałe sieci, które delikatnie rosną, to: Aldi, Netto i Intermarche.
PoloMarket po podziale na PoloMarket i Milę stracił na udziale. Wcześniej jako jedna sieć miał 0,75%, teraz udział obu sumuje się do 0,70%.
Dom i ogród
W zakupach remontowo-budowlanych prym wiedzie Ikea – tam planuje się prawie połowę zakupów. Dwa kolejne miejsca to Castorama i Leroy Merlin. Castorama od 2012 roku straciła prawie 5 p.p.; Leroy Merlin w latach 2012-2014 wzrósł łącznie o 1 p.p., ale w roku 2015 jego wzrost całkowicie wyhamował.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Drogerie
W roku 2012 rynek wyglądał następująco: Rossman: 90,18%, Super-Pharm: 7,58%, Drogerie Natura: 1,81%, Hebe: 0,44%. W roku 2015 mieliśmy: Rossman: 88,57%, Super-Pharm: 6,30%, Drogerie Natura: 2,11%, Hebe: 3,02%. Jedyna rosnącą siecią w ujęciu rok do roku na 2015 był Rossmann. Widać, że konkurencja ma ciężki orzech do zgryzienia. Niewielki udział Hebe po kilku latach ofensywy może dziwić, szczególnie, że Hebe ma już 134 sklepy, podczas gdy np. Super-Pharm ma ich 64.
Warte odnotowania jest, że jeśli wziąć pod uwagę zmiany rok do roku od roku 2012, poprzez 2013, 2014, aż do 2015, można zaobserwować obecność sieci, które osiągały wzrosty rokrocznie. Wysiłek wielu lat owocuje solidnymi sumarycznymi zwyżkami. Wśród długodystansowców (2012-2015) są:
- Biedronka: od 2012 do 2015 wzrost o 7,96%
- Ikea: od 2012 do 2015 wzrost o 5,96%
- Lidl: od 2012 do 2015 wzrost o 5,74%
- Kaufland: od 2012 do 2015 wzrost o 1,69%
- Auchan: od 2012 do 2015 wzrost o 1,05%
W podsumowaniu nie uwzględnialiśmy sieci Żabka ani Małpka. Są to sieci convenience, w których raczej nie planuje się większych zakupów. Dane do naszego badania pochodzą z list zakupów Listonic, w których użytkownicy planują rodzinne, często weekendowe, większe zakupy.
Disclaimer: Bezpośrednio lub pośrednio klientami Listonic/TylkoFMCG w roku 2015 były: Biedronka, Tesco, Auchan, Kaufland, Intermarche i Ikea. Fakt ten nie miał wpływu na powyższe opracowanie.
Infografika o sieciach handlowych