Przedsiębiorcy społeczni rozpoczynają działalność biznesową we wszystkich ważnych regionach świata. Na dzień dzisiejszy jest ich najwięcej w Stanach Zjednoczonych, Australii, Europie Zachodniej i Afryce, jak wynika z danych najnowszego raportu o przedsiębiorczości społecznej sporządzonego przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
Opublikowany w tym tygodniu raport jest największym badaniem porównawczym przedsiębiorczości społecznej na świecie. Powstal on w oparciu o wywiady z 167,793 dorosłymi osobami w 58 krajach w 2015 roku. Współautorami raportu są : Niels Bosma (Utrecht University), Thomas Schott (University of Southern Denmark ), Siri Terjesen (American University i Norwegian School of Economics) oraz Penny Kew (GEM Afryka Południowa).
Zobacz również
Przedsiębiorczość społeczna – co GEM definiuje szeroko jako wszelkiego rodzaju działalność, organizację lub inicjatywę, która ma szczególny „społeczny” cel lub kontekst – jest bliska wielu firmom na całym świecie. Jednakże, wskaźnik przedsiębiorczości społecznej, jest zróżnicowany w zależności od regionu”, mówi Mike Herrington dyrektor wykonawczy GEM oraz wykładowca Uniwersytetu w Cape Town. „Problemy społeczne i środowiskowe są wszechobecne w gospodarkach wszystkich krajów. Stąd też, politycy, biznesmeni oraz obywatele apelują coraz częściej o przedsięwzięcia, które skupią się na celach społecznych i środowiskowych – a przedsiębiorcy reagują „!
Dane ogólne i Polska
Regiony świata o najwyższej aktywności przedsiębiorczości społecznej (we wszystkich fazach rozwoju) znajdują sie w USA i Australii (11%), następnie w Afryce subsaharyjskiej (9%). Azja Południowo-Wschodnia jest regionem, z najmniejszą ilością przedsiębiorców społecznych, z odsetkiem wynoszacym zaledwie 3,8%.
Według raportu, aktywność przedsiębiorczości społecznej we wczesnym stadium, mierzona odsetkiem osób dorosłych w wieku od 18 do 64 lat, które obecnie próbują rozpocząć biznes z nastawieniem społecznościowym wynosi w skali światowej 3,2%. Najniższy odsetek został zanotowany w Koreii Południowej 0,3%, a najwyższy w Peru 10,1%. Dla porównania, ogólne tempo rozwoju przedsiębiorczości w tych krajach wynosi średnio 7,6%.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Polska ma dość niski odsetek dorosłych, którzy prowadzą działalność związaną z przedsiębiorczością społeczną we wczesnej fazie rozwoju, jest ich tylko 1,4 %, ale za to posiada wysoki odsetek przedsiębiorstw społecznych w bardziej zaawansowanej fazie działania. Podobna sytuacja występuje w Norwegii i Brazylii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Płeć
W skali światowej 55% przedsiębiorców społecznych stanowią mężczyźni, a 45% kobiety. Różnica między płciami jest mniej wyraźna niż w przedsiębiorczości handlowej. „Holistyczne podejście do prowadzenia działalności gospodarczej niuansuje najprawdopodobniej istniejące różnice w udziale kobiet i meżczyzn w globalnej działalności gospodarczej. Wydawałoby się, że wiele kobiet, które okazują zainteresowanie przedsiębiorczością, nie są pracodawcami i nie pracują na własny rachunek. Te kobiety mają tendencję do wypełniania tej roli w kontekście bardziej społecznościowym – na przykład stając się przedsiębiorcą społecznym lub poprzez wkład przedsiębiorczości w sektorze publicznym, „wyjaśnia jeden z głównych autorów raportu Niels Bosma, adiunkt z Utrecht University School of Economics w Holandii.
Wiek
Raport pokazuje również, że młodzi ludzie w wieku 18-34 lat są bardziej sklonni, aby założyć organizację mającą cel społeczny. „Przedsiębiorczość społeczna jest często związana z młodymi twórcami zmian majacymi idealistyczny charakter,” mówi Bosma. „Jest więcej przedsiębiorców społecznych w tej kategorii wiekowej niż przedsiębiorców handlowych w każdym światowym regionie, za wyjątkiem Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Wyniki te wskazują, że ogólnie, młodsze pokolenia mogą być bardziej zainteresowane tworzeniem pozytywnych zmian przy pomocy przedsiębiorczości społecznej.” dodaje Bosma.
Finansowanie
Większość przedsiębiorców społecznych wykorzystuje swoje własne fundusze osobiste do uruchomienia działalności. Jest to szczególnie widoczne w przypadku przedsiębiorców społecznych z Południowej i Wschodniej Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, w tych regionach wkład własny jest szacowany na około 60%. Natomiast najniższy udział inwestycji własnych w owtarciu społecznego biznesu dotyczy Afryki subsaharyjskiej, gdzie jedynie 30% firm korzysta z tej formy finansowania. Ponad jedna trzecia przedsiębiorczych przedsięwzięć społecznych na całym świecie jest finansowana z funduszy rządowych. Rodzina i kredyty bankowe są również ważnym źródłem finansowania.
Siri Terjesen, jeden ze współautorów raportu oraz profesor na American University i Norwegian School of Economics stwierdza, że raport daje wiele odpowiedzi na temat aktywności przedsiębiorczości społecznej i jednocześnie podnosi także kilka istotnych punktów, zachęcając tym samym do głębszej refleksji. Jednym z pojawiających się pytań jest to dlaczego kraje rozwijające się są dużo skuteczniejsze w procesie wprowadzania firm do fazy operacyjnej i działalności na szeroką skalę. „Mamy nadzieję, że naukowcy odpowiedzą na ten apel, co przyczyni się do zwiększenia wysiłków badawczych w tematyce przedsiębiorczości społecznej”.
„Odpowiedzi na tego typu pytania będą również użyteczne dla decydentow, którzy nadal starają się zrozumieć, jakie korzyści niesie za sobą przedsiębiorczość społeczna i niekiedy nie zawsze wiedzą w jak sposób stymulować jej rozwój.” dodaje Siri Terjesen.
„Rządy nie są przygotowane do rozwiązywania wszystkich problemów na świecie –wcale być nie muszą – i szukają nowych innowacyjnych rozwiązań dla sektora prywatnego. Przedsiębiorcy społeczni mają tutaj istotną rolę do odegrania, mówi Terjesen. „Świat będzie lepszym miejscem, jeśli uda się nam określić właściwe sposoby wspierania przedsiębiorców społecznych.”