1. Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski, Agencja e-mail marketingowa Animails
2. Tomasz Rowiński, Product Manager, Beemail
3. Paweł Sala, Managing Director and Co-founder @ FreshMail
4. Eryk Bocheński, Solution Consultant, optivo GmbH/ Sp. z o.o
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >
Zobacz również
Whitelist
[Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski:] Tzw. whitelistowanie to oznaczanie jako zaufane określonych źródeł (serwerów, adresów IP) wysyłających e-maile. Czynność ta zapobiega wpadaniu wiadomości do folderów „spam”.
Whitelistę stworzyć można w programie pocztowym, dodając do niej poszczególnych nadawców. Instrukcję, jak to zrobić, znaleźć można tutaj.
Z problemem whitelistowania spotkać się można także, realizując kampanie mailingowe z narzędzi do e-mail marketingu.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Przykład: domena służbowa Twoja i Twoich współpracowników to @animails.pl. Realizujesz kampanię mailingową do osób z i spoza firmy. Osoby z firmy (a więc posiadające tę samą domenę) nie otrzymują mailingu, mimo że na co dzień odbierają od Ciebie maile służbowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Serwer firmowy rozpoznał, że wiadomość z Twojego adresu e-mail została wysłana przez inny serwer (służący do masowej wysyłki maili) i potraktował ją jako spam. Podszywanie się pod cudze adresy to częsta taktyka spamerów.
Aby temu zapobiec, zwróć się z prośbą do administratorów narzędzia do e-mail marketingu o zakres adresów IP, z których realizowane są mailingi masowe, a następnie przekaż je swojemu działowi IT z prośbą o uwierzytelnienie.
Autorzy definicji:
Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski
Agencja e-mail marketingowa Animails
—
[Tomasz Rowiński:] Jako whitelist (w skrócie WL) najprościej możemy określić zbiór nadawców e-mail, którzy otrzymali zaufanie oraz są akceptowani przez klientów pocztowych, np. wp.pl, onet.pl. Znalezienie się na tej liście zmniejsza ryzyko zablokowania wiadomości przez odbiorcę lub umieszczenia jej przez filtr w folderze spam.
Przeciwieństwem whitelist jest blacklist. Blacklist to lista zablokowanych adresów email, które są podejrzane o wysyłanie spamu. Wiele skrzynek korzysta z blacklist w celu uniknięcia otrzymania niechcianej poczty.
Autor definicji:
Tomasz Rowiński
Product Manager Beemail – platformy e-mailingowej dla e-commerce
—
[Paweł Sala:] Stosowanie whitelist jest jednym ze sposobów, w jaki dostawcy skrzynek mailowych oddzielają wartościowe wiadomości od spamu. Jest to wykaz legalnych adresów e-mail lub nazw domen, które ze względu na swoją wiarygodność cieszą się specjalnymi przywilejami. Wszystkie wiadomości pochodzące od nich są automatycznie dostarczane do odbiorcy.
Czynniki, które ułatwiają znalezienie się na whiteliście:
- umieszczanie w stopce wiadomości mailowej polityki prywatności oraz linku wypisu z listy mailingowej,
- niski wskaźnik oznaczeń wiadomości nadawcy jako spam,
- przeniesienie wiadomości nadawcy do specjalnie utworzonego folderu,
- dodanie nadawcy do listy kontaktowej,
- wysyłka z zaufanego IP, którą oferują profesjonalne systemy do email marketingu.
Autor definicji:
Paweł Sala
Managing Director and Co-founder @ FreshMail, autor książki „Świeże podejście do e-mail marketingu” oraz szef grupy roboczej ds. e-mail marketingu przy IAB Polska.
—
[Eryk Bocheński:] Każdy na pewno spotkał się z określeniem „czarna lista”. Potocznie oznacza to, że jesteśmy podejrzani o coś złego lub po prostu komuś „podpadliśmy”. W e-mail marketingu oznacza to tyle, co zablokowanie naszego adresu e-mail przez serwer danej poczty. Dla zachowania równowagi musi oczywiście istnieć także „whitelista”. Zdefiniowanie jej jest w tym przypadku proste: jest to spis zaufanych adresów mailowych, które z różnych powodów znalazły się na czarnej liście. Jeśli wśród wiadomości zakwalifikowanych jako niechciane przez system antyspamowy znajduje się zaufany nadawca, po dodaniu adresu do whitelisty, wiadomości od tego nadawcy nie będą nigdy blokowane lub traktowane jako spam.
Jeśli chcesz uniknąć sytuacji, w której twoje maile wpadają do spamu, dobrym pomysłem może być umieszczenie na stronie internetowej oraz w wysyłanych kampaniach linku kierującego do instrukcji umieszczania maili na whiteliście. Umożliwi to subskrybentom dodanie wybranego adresu na listę bezpiecznych nadawców, zapewniając, że twoja wiadomość przejdzie przez ich filtry antyspamowe. W ten sposób, whitelisting, jest w stanie znacznie zwiększyć dostarczalność twoich maili.
Autor definicji:
Eryk Bocheński
Solution Consultant, optivo GmbH/ Sp. z o.o
Od lat związany z branżą internetową i IT, absolwent kierunku „eBusiness – Zarządzanie i tworzenie systemów dla eBusinessu”. Od 2011 roku pracuje w firmie optivo, doradzając i współtworząc rozwiązania dla największych klientów. W czasie wolnym tworzy bloga o e-mail marketingu niiu.pl
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >