Jest zdecydowanie mniej inwazyjną formą aniżeli billboardy czy małe bannery. Także sama ekspozycja tego typu nośników, ze względu na ich wymiary i specyfikę, jest solidniej kontrolowana, przez co trudniej tu o nielegalne działania oraz tak mocno krytykowany nieład.
Estetyka i pomysł
Reklama wielkoformatowa to niestandardowa forma reklamy zewnętrznej, której powierzchnia przekracza zazwyczaj 100mkw. Dzięki tak dużej powierzchni daje możliwość eksponowania dobrze widocznych komunikatów i fotografii. Opiera się w dużej mierze właśnie na przekazie graficznym, co zdecydowanie pomaga przykuć uwagę klientów. Mając to na uwadze profesjonalne firmy dokładają starań, by reklama przez nich instalowana była formą prestiżową. Sam druk siatek wielkoformatowych pozwala dobrze oddać efekty wizualne zaprojektowane przez grafików – co przekłada się na zbudowanie dodatkowej przewagi chociażby nad billboardami.
Zobacz również
Reklama tego typu może zachwycać, dawać wrażenie złudzenia optycznego, zaskakiwać – wręcz być sztuką. Wszystko zależy od podejścia i odpowiedniego zrozumienia estetyki. Może nadać polotu smutnemu miastu, zwrócić uwagę przechodniów.
Jeśli reklamę wielkoformatową wpasujemy w przestrzeń, dobierając grafikę do specyfiki miejsca, odwzorowując fragmenty budynku, na którym jest ona eksponowana, będzie służyła estetyzacji miasta. Miasto robi się bardziej kolorowe, przyjemne. Często patrzymy na zniszczone budynki, niedokończone nieruchomości – niejako okrycie ich przemyślaną i dobrze przygotowaną reklamą może znacznie poprawić wygląd danego miasta, przysłużyć się mieszkańcom i turystom – komentuje Piotr Gajek, Prezes Zarządu Synergic.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najbardziej kreatywni reklamodawcy, korzystający z dużych form reklamowych, zyskują przewagę konkurencyjną. Ciekawym przekazem mogą zainteresować konsumentów swoim produktem czy usługą i na dłużej zapisać się w ich pamięci. Forma wielkoformatowej reklamy daje naprawdę wiele możliwości, a przy tym wbrew pozorom nie jest nachalna – pomimo wielkości jest ona zazwyczaj jedynym nośnikiem na danym obiekcie i dzięki spójności może z nim współgrać. Efekty kreatywnego zgrania można obserwować na całym świecie, w tym w najbardziej nieoczekiwanych miejscach.
Wielki format w służbie budynków
Nie sposób ukryć, że reklama wielkoformatowa niesie korzyści nie tylko dla reklamodawców i właścicieli nośników, ale także dla miast i ich mieszkańców. Tak, jak wspomniał już ekspert z firmy Synergic, reklama może zasłonić nieestetyczne budynki, ale nie musi być to jedynie jako długotrwały element maskujący. Środki pozyskane z ekspozycji reklam mogą bowiem zostać wykorzystane jako kapitał potrzebny do odnowienia danej nieruchomości.
Takie zabiegi stosowane są na całym świecie. Możemy tu wymienić centrum Barcelony, Schody Hiszpańskie i kościół świętej Trójcy w Rzymie, gmach Opery w Paryżu, kościół Votivkirche w Wiedniu. Reklama wielkoformatowa pojawiała się również podczas robót budowlanych w Watykanie, Wenecji , Los Angeles, Kolonii, Berlinie, Madrycie i wielu innych metropoliach. Jeśli chodzi o nasze rodzime przykłady to nie sposób pominąć Kraków, gdzie dzięki środkom z reklam udało się odrestaurować przynajmniej 8 kamienic na Rynku Głównym. Kraków nie jest oczywiście odosobnionym przypadkiem. To samo dotyczy Warszawy, Gdańska, Łodzi, Poznania oraz wielu innych miast – mówi, Joanna Szlemińska, Wiceprezes Zarządu Synergic.
Dzięki siatkom remontowo – budowlanym pojawiającym się na kolejnych budynkach możliwe jest podejmowanie prac, na które właścicieli budynków nie byłoby stać. Całość przekłada się na lepszym wygląd miast, które to mogą szczycić się swoimi odrestaurowanymi zabytkami.
Zadbana reklama
Wielki format to nie tylko piękna kreacja – ważny jest stan reklam – materiał, z którego wykonana jest siatka, sposób jej mocowania, konserwacja. Często operatorzy nośników zapominają o tym, iż o reklamę tego typu trzeba zadbać.
W przypadku długoterminowej ekspozycji warto stawiać na trwalsze materiały, które pozwolą na dłużej zachować kolorystykę. Konieczna jest regularna kontrola, by mieć pewność, że reklama umocowana jest w nienaganny sposób, nie została uszkodzona, czy też nie uległa zniszczeniu na skutek warunków atmosferycznych. Ważne zatem, by będąc reklamodawcą decydować się na współpracę z profesjonalistami, którzy będą w stanie w odpowiedni sposób zadbać o daną reklamę. Tego typu rozwiązania mają duży zasięg oddziaływania, ponieważ lokalizowane są często w miejscach bardzo dobrze widocznych nawet z dużych odległości. Tylko dobrze wyglądający nośnik będzie spełniał swoją funkcję, nie będzie też wpływał negatywnie na sam wizerunek branży reklamowej.