1. Piotr Zabuła – współzałożyciel i CEO Feedink
2. Mirosława Maryniok, Kierownik działu wsparcia technicznego, i-systems
3. Przemysław Bryk, Senior E-Commerce Program Manager, SalesMedia (Cube Group)
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >
Zobacz również
Plik produktowy
[Piotr Zabuła:] Plik produktowy to plik zawierający opis i atrybuty produktów dostępnych w ofercie sklepu internetowego; zazwyczaj występuje w dwóch formatach: XML i CSV. Plik produktowy umożliwia komunikację między sklepem a platformą, na której jest udostępniany, dlatego warto zadbać o jakość danych w pliku oraz o jak największą liczbę informacji w nim zawartych.
Pliki produktowe są niezbędne, w przypadku gdy e-sklep współpracuje z platformami marketingowymi takimi jak np. porównywarki cenowe, sieci afiliacyjne, media społecznościowe, wyszukiwarki jak w usłudze Google Shopping (Google PLA), czy galerie online typu Shopalike. Istnieje także możliwość dostosowania plików do różnych wydawców remarketingowych.
Dobrze przygotowane pliki produktowe są więc doskonałym narzędziem promocji w marketingu online. Aby dobrze spełniały swoje zadanie, należy zadbać o wysoką jakość zdjęć produktów i aktualne opisy, które trafią do klienta końcowego. Feed produktowy warto maksymalnie wypełnić treścią, by zwiększyć prawdopodobieństwo dobrego dopasowania wyników wyszukiwania.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Do zarządzania plikami produktowymi najlepiej wykorzystywać przeznaczone do tego odpowiednie narzędzia, by łatwo importować dowolne źródła danych, automatycznie mapować produkty, zarządzać partnerami, z którymi sklep współpracuje i dopasowywać parametry plików pod konkretnego partnera, a także monitorować szczegółowe statystyki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przypadku jeśli sklep nie posiada źródła danych, odpowiednio dobrane narzędzia umożliwiają webcrawling, czyli pobieranie danych ze strony e-sklepu i tworzenia bazy produktowej, dzięki czemu całkowicie można ominąć dział IT przy tworzeniu pliku.
Jakie korzyści wynikają z korzystania z plików produktowych?
Każdy partner reklamowy potrzebuje różnych formatów plików produktowych, innej bazy produktowej, kategoryzacji produktów, sformułowania CTA, pól opisujących produkty czy różnych rozmiarów zdjęć. Zautomatyzowane systemy do zarządzania plikami produktowymi umożliwiają przygotowanie plików pod różnych wydawców. Automatyzacja zarządzaniem plikami produktowymi pozwala praktycznie w krótkim czasie wygenerować plik dopasowany do wybranego partnera. Dzięki temu możliwe jest osiągniecie satysfakcjonujących wyników w działaniach marketingowych, przy małym nakładzie czasu i pieniędzy.
Dobre zarządzanie plikami produktowymi zapewniają sklepowi internetowemu skuteczne wykorzystanie nowych kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami, a co za tym idzie zwiększenie konwersji i sprzedaży w e-sklepie.
Autor definicji:
Piotr Zabuła
Współzałożyciel i CEO Feedink, spółki dostarczającej profesjonalne usługi z zakresu tworzenia oraz zarządzania wysokiej jakości plikami produktowymi.
Związany z marketingiem internetowym od prawie 10 lat. Doświadczenie i wiedzę zdobywał w Cube Group, gdzie jako Business Development Director stworzył sieć dla e-commerce – SalesMedia, poznając przy tym realne potrzeby branży.
Szeroko zainteresowany nowymi technologiami związanymi z e-commerce i saas. Od zawsze łączy technologie z biznesem. Wielokrotny uczestnik i prelegent konferencji w Polsce i zagranicą.
—
[Mirosława Maryniok:] Feed produktowy to plik tworzony najczęściej w formatach XML lub CSV, który zawiera wybrany przez właściciela sklepu internetowego, asortyment. Służy on najczęściej do pokazania swojej oferty produktowej w innym portalu. Przykładem takiej witryny może być: ceneo, skąpiec, nokaut, ale nie tylko. Za pomocą feedu produktowego niskim budżetem wolno przekazać ofertę produktową do innego sklepu internetowego. Wtedy można oferować swoje produkty, trochę na zasadzie dropshippingu (model sprzedaży online, w którym partnerski sklep internetowy zbiera zamówienia i przesyła je do dostawcy, który następnie realizuje wysyłkę artykułów. Proces wysyłki znajduje się po stronie dostawcy.) Tego typu feedy produktowe zazwyczaj nie zawierają ilości magazynowej, więc nie jest to pełna forma dropshippingu, jest to jednak możliwość przekazania oferty produktowej (niewielkim kosztem) do innego nośnika sprzedaży online.
Dobry feed wsparciem sprzedaży online
Parametry, które powinny zawierać się w feedzie produktowym są indywidualne i zależą od partnera, u którego właściciel sklepu chce pokazywać swoje produkty. Najczęściej jest to nazwa, link do produktu czy opis towaru. Ważne jest, by wszystkie przedstawione w feedzie parametry były zgodne z tym, co widnieje w sklepie internetowym. Ponadto, tworząc plik produktowy należy zwrócić uwagę na nazwę – powinna być ona jednoznaczna i zawierać słowa klucze. Tak, by potencjalny klient szukając na portalu danego produktu mógł go z łatwością znaleźć. Im więcej zamieszczonych w feedzie szczegółowych danych i parametrów, tym lepiej. Nie bez znaczenia jest również umieszczenie ceny przed i po rabacie. Chętniej podejmuje się bowiem decyzję zakupową, jeżeli produkt sprzedawany jest w okazyjnych cenach.
Większość dobrych systemów e-commerce posiada feedy produktowe przystosowane do prezentowania oferty na popularnych portalach specjalizujących się w porównywaniu cen. W nowoczesnych systemach można już znaleźć kilkanaście różnych typów feedów, które dopasowane będą do portalu, w którym właściciel sklepu internetowego chciałby pokazać swoją ofertę asortymentową.
Automatyczna aktualizacja feedu produktowego
Plik produktowy powinien być na bieżąco aktualizowany. W systemach e-commerce zazwyczaj jest on aktualizowany automatycznie. Oznacza to, że system samoczynnie usunie z feedu produkty, które nie są dostępne na stanie magazynowym. Dodatkowo, w sytuacji, gdy administrator sklepu z jakiegoś powodu (niska marża, niewielka ilość na magazynie, duża konkurencja cenowa) nie chce pokazać pełnej oferty, a jedynie wybrane produkty, może określić jakie towary chce pokazać w portalu zewnętrznym, a które chce ukryć.
Możliwość konkurowania z wielkimi markami
Walorem feedu produktowego jest możliwość prezentacji swoich produktów w wielu portalach. Jest to oczywiście usługa płatna. Jeżeli potencjalny klient wejdzie na naszą ofertę poprzez stronę partnera, to za przeklik będzie trzeba zapłacić. Jest to jednak interesująca forma reklamy. Jest to także możliwość zwiększenia sprzedaży szczególnie dla firm, których oferta produktowa zawiera towary o znacznej konkurencji. Przykładem może być sklep oferujący ubrania znanego producenta. Ubrania te można nabyć w wielu sklepach. Na portalach takich jak ceneo, skąpiec czy nokaut istotną rolę odgrywa cena produktu oraz odpowiedni opis, mniejszą natomiast nazwa sklepu, ponieważ klient wchodząc na tego typu portale sprawdza cenę produktu, który ma zamiar kupić. Dzięki temu rozwiązaniu mniej znane firmy mogą konkurować z popularnymi sklepami internetowymi.
Autor definicji:
Mirosława Maryniok
Kierownik działu wsparcia technicznego, i-systems
—
[Przemysław Bryk:] Plik/feed produktowy – plik zawierający stale aktualizowaną listę produktów danego e-commerce’u. Każdy produkt w feedzie jest opisany przez konkretne parametry (atrybuty). Feed umożliwia współpracę z zewnętrznymi partnerami stosującymi dynamiczne materiały reklamowe z produktami aktualnie znajdującymi się w ofercie.
Plik produktowy zbudowany jest w oparciu o konkretną, logiczną strukturę. Główni partnerzy używający feeda (np. Ceneo, Nokaut, Domodi czy Google) posiadają swoje własne, wypracowane od lat formaty pliku produktowego.
Jest to plik w formacie CSV albo XML. W skład feeda wchodzi zestawienie wszystkich produktów oferowanych przez e-commerce, przy czym każdy produkt powinien zawierać:
- nazwę,
- kategorię,
- markę,
- kolor,
- opis,
- link do zdjęcia,
- link do strony docelowej,
- cenę,
- starą cenę,
- dostępność,
- itd.
Do stworzenia pliku produktowego e-commerce korzysta z własnych zasobów developerskich, z narzędzi dostępnych w większości oprogramowań sklepowych lub z zewnętrznej firmy, zwracającej produkty zeskanowane na stronie przy użyciu robotów (tzw. crawlerów) lub poprzez integrację z bazą danych.
Plik produktowy odgrywa kluczową rolę przy prowadzeniu wielu działań:
- afiliacji,
- remarketingu,
- e-mail remarketingu,
- umieszczeniu oferty e-sklepu w porównywarkach takich jak Nokaut lub Ceneo,
- tworzeniu kreacji dynamicznych,
- reklamy produktu w wynikach wyszukiwania Google (Product Listing Ads)
Rola pliku/feedu produktowego u wydawcy
Dobrze skonstruowany plik produktowy to duża wygoda dla wydawcy i jednocześnie możliwość prowadzenia niestandardowych działań. Dzięki temu wydawca (np. bloger lub witryna kontekstowa) może umieścić na swojej stronie dynamiczne kreacje, prezentujące różne produkty wybranego reklamodawcy. Przykładowo na blogu dotyczącym mody mogą pojawiać się dynamiczne kreacje z rotującą ofertą ubrań i dodatków od danej marki.
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest widget przedstawiający ceny jednego produktu z kilku konkurencyjnych e-commerce’ów. Wydawca może wstawić taki widget pod postem poświęconym konkretnemu produktowi. Bardzo często z takiego rozwiązania korzystają między innymi portale książkowe – idealny przykład to LubimyCzytac.pl. Użytkownik ma w jednej chwili dostęp do oferty wielu sklepów w jednym miejscu. Nie byłoby to możliwe bez użycia product feedów.
Remarketing i e-mail remarketing
Feed produktowy jest także często wykorzystywany w ramach remarketingu dynamicznego oraz e-mail remarketingu do budowania kreacji zawierających produkty przeglądane przez użytkownika lub komplementarne do nich (cross-selling). W oparciu o plik produktowy możliwe jest tworzenie kreacji personalizowanych.
Autor definicji:
Przemysław Bryk
Senior E-Commerce Program Manager, SalesMedia (Cube Group)
Współpracuje z największymi partnerami e-commerce w Polsce, prowadząc programy partnerskie rozliczane za sprzedaż (Merlin.pl, Nexterio, Sarenza, PizzaPortal, Empik.com) w ramach należącej do Cube Group marki SalesMedia, prowadzącej działania performance marketingowe dla klientów e-commerce. W ramach współprowadzonych przez niego działań SalesMedia wygenerowała już ponad 680 000 sprzedaży.
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >