1. Agata Marcinkowska, Motion Designer, VMR
2. Gustaw Rozmarynowski, co-founder & Account Director agencji Digital Kingdom
3. Magdalena Daniłoś, CEO agencji marketingowej OFFON Agency
4. Michał Taranta, Head of Digital, Zenith
5. Katarzyna Rybicka, Graphic Designer w VML Poland, Piotr Żarczyński, Creative w VML Poland
6. Magdalena Nalej, Strategic planning manager, MEC
7. Arek Legoń, Head of Concept & Digital, V&P
8. Patrycja Krakus, Junior Marketing Specialist, OSOM STUDIO
Zobacz również
Agata Marcinkowska
Motion Designer, VMR
Najważniejszy sukces 2016
Format wideo stał się jednym z najczęściej wykorzystywanych środków w strategii marketingowej. Firmy starają się dotrzeć do ludzi dzięki tworzeniu niezwykłych historii, budujących pozytywne emocje wokół marki, a nie poprzez jej bezpośrednie przedstawienie. Współcześnie firmy chcą sprzedawać emocje a nie produkt. Świetnym przykładem jest wideo stworzone na dzień matki: #worldstoughestjob.
Ciekawa i emocjonująca reklama ma większe szanse na uzyskanie darmowego rozgłosu poprzez udostępnianie czy lajkowanie na popularnych serwisach społecznościowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Największa porażka 2016
Moim zdaniem, porażką zawsze jest brak oryginalności, wtórność.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsza zmiana w 2016
Przywiązywanie wagi do do storytellingu – historia, emocje, autentyczność – te cechy przyciągają i zachęcają widza do obejrzenia całości. Nieciekawy, wtórny content jest szybko zapomniany i nie jest w stanie przyciągnąć uwagi widza na dłuższy czas.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Amerykańska kampania prezydencka, która pokazała chociażby to, że zdobycie poparcia mediów nie zawsze gwarantuje sukces kandydata.
Najciekawsze trendy w 2016
Wydaje mi się, że najważniejsze w tej chwili jest bycie “na czasie” dosłownie. Materiały trwające 24h są w tej chwili na topie. Ważniejsze jest bycie na bieżąco z najnowszą kampanią, wydarzeniem, promocją, niż jakość samego przekazu. Live straming, 360 stopni, spopularyzowanie tymczasowego contentu (snapchat).
Storytelling, historie opowiadane za pomocą video niesamowicie budują napięcie i motywują widza. Gdy są dobrze pokazane, wywołują emocje, stają się niezapomnianym doświadczeniem. Również animowane gify w social media są idealnym medium do opowiadania historii w bardzo krótkim czasie. Przekazują informację, humor, emocje, obrazują trendy.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Tworzenie i publikowanie w krótkich odstępach czasu materiału, który będzie na tyle atrakcyjny, że zwróci na siebie uwagę. Trudność stanowi również przy tym zarządzenie takim materiałem, działanie “w tej chwili”: live streaming, instagram, snapchat – materiały są udostępniane od razu, trzeba umieć za tym nadążać.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Nawiązując do moich wcześniejszych wypowiedzi, bardzo fajną kampanię storytellingową zaproponowało ING “Moje” zmienia wszystko, Prudential “Młodzi Bogowie”. Całkiem ciekawym przypadkiem są również Legendy – Allegro. Widz nie czuje się sztucznie namawiany, ani zachęcany przez markę do wykonania jakiejkolwiek czynności, natomiast kampania budzi w nim pozytywne emocje oraz buduje więź z marką. Wszyscy oglądamy słodkie zwierzątka, ale w inny sposób pokazał je Android w wideo Friends Furever, które wydaje się być zwykłym viralem ze zwierzętami, dopóki nie zobaczymy claimu i logo na końcu.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża rozwija się coraz szybciej na wszystkich możliwych platformach medialnych. Z roku na rok możemy obserwować wzrost popularności i będziemy obserwować ten proces w kolejnych latach.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Upowszechnienie formatu 4K jak to było w przypadku HD oraz mocniejsze wykorzystanie kamer 360. Większa interaktywność reklam, która stwarza szereg wyborów i tworzy ścieżki, którymi odbiorca może podążać całkiem niezależnie odsłaniając różne aspekty marki.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Tworzenie coraz lepszych, ciekawszych historii i kampanii z wykorzystaniem najnowszych technologii. Walka o klienta przenosi się na coraz wyższe pułapy również światów wirtualnych. Granice percepcji są ciągle poszerzane, świat modeli 3D oraz wirtualnych bohaterów stwarza mnóstwo możliwości do kreowania nadzwyczajnych historii. Widz coraz częściej zastanawia się, czy to co widzi na ekranie jest faktycznym miejscem na ziemi czy wykreowanym obrazem (znane kampanie reklamowe z The Mill).
Firmy mają również coraz większą świadomość społecznej odpowiedzialności biznesu, a także wpływu CSR na wizerunek marki, która postępując w odpowiedni sposób zyskuje zaufanie i poczucie empatii w oczach odbiorców.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Coraz prężniej rozwija się VR, pojawia się coraz więcej aplikacji wykorzystujących jego potencjał.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Myślę, że to pytanie również mogę odnieść do mojej wypowiedzi odnośnie filmów streamingowanych oraz trwających 24h. Przede wszystkim najważniejsze jest bycie “teraz” obok potencjalnego klienta, na bieżąco z jego potrzebami. Odnosi się do tego cała sieć social mediowych statystyk. Jak chociażby Interaktywność: ciekawsze i częstsze wykorzystanie systemu lajkowego na Facebooku do zmieniania contentu filmu streamingowanego na żywo.
————————————————-
Gustaw Rozmarynowski
Co-founder & Account Director agencji Digital Kingdom
Najważniejszy sukces 2016
Wprowadzenie możliwości livestreamu na Facebooku. Transmisje na żywo dostępne zawsze i wszędzie „na wyciągnięcie smartphone’a” redefiniują swobodny dostęp do informacji za pośrednictwem mediów społecznościowych. Facebook live to także gigantyczny potencjał dla marek (przede wszystkim tych kierowanych do millenialsów). Taka forma komunikacji, która z definicji jest autentyczna, buduje gigantyczne zaangażowanie odbiorców. Dlatego, za sukces roku „video” uznaje decyzje kilku marketerów, którzy mieli odwagę wykorzystać ten format. To rozwiązanie nie mogłoby działać bez zaufania klienta wobec agencji, ponieważ nie ma możliwości niczego zmontować ani poprawić przed publikacją. Całe szczęście wśród tych marketerów są m.in. nasi klienci Coty i Betsson Group.
Największa porażka 2016
#JESIENNEZMIANY Ikea – za pretensjonalność i niespójność strategiczną. Marka masowa, która w swojej najnowszej produkcji pozycjonowana jest niszowo, hipstersko i bardzo warszawsko… duży błąd. Ikea to świetna marka, z super strategią contentową, która zaliczyła spektakularną wpadkę, w moich oczach zasługującą na tytuł porażki roku.
Najważniejsza zmiana w 2016
Telewizja przechodzi do Internetu. Dosłownie! Internet to najbardziej rozwijające się medium, które jest coraz bardziej doceniane przez reklamodawców. Według najnowszego raportu PwC dotyczącego rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce w 2020 r. budżety na reklamę internetową osiągną poziom wydatków na reklamę telewizyjną. Wartość tego sektora w 2020 r. wyniesie 10,8 mld dolarów! Tę zmianę widzimy już w tegorocznych działaniach Onetu i Wirtualnej Polski. Programy takie jak #Onetrano to dowód na to, że internetowi gracze zatrzęsą rynkiem TV w najbliższych lat.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Debiut serwisu Netflix w Polsce, gracza, który globalnie zmienił postrzeganie content video w digitalu. Oczywiście zdania na temat tego, co oferuje w naszym kraju ta platforma są podzielone, ale nie można zaprzeczyć, że ma ona potencjał, aby oddziaływać na rynek reklamowy.
Najciekawsze trendy w 2016
Niesamowity skok jakościowy w produkcjach online video. Każda szanująca się agencja digitalowa ma pełne zaplecze sprzętowe i możliwości wewnątrz zespołu, aby z dnia na dzień produkować content na naprawdę wysokim poziomie. Tego oczekują klienci, którzy rozumieją, że szczególnie w przypadku filmów dedykowanych mediom społecznościowym liczy się czas reakcji.
Obiecującym i wciąż rozwijającym się trendem jest video 360: widzieliśmy kilka prób wykorzystania tego formatu przez marki, niestety na razie bez rozmachu. Wierzę, że w połączeniu z dobrą linią kreatywną dopasowaną do marki, ma on gigantyczny potencjał, który w końcu zostanie przez kogoś dobrze wykorzystany.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Legendy Allegro – za rozmach, budżet, odwagę i egzekucję. Allegro kolejny raz prezentuje content marketing na najwyższym poziomie, dzięki któremu konsekwentnie buduje swój wizerunek i pozycję lidera. Projekt ten teoretycznie nie jest bezpośrednią promocja produktu i ciężko obliczyć jego ROI, ale to właśnie takie kampanie kreują największe i najsilniejsze marki, które realizują długofalowe cele marketingowe i komunikacyjne.
Ocena obecnej kondycji branży
Było dobrze, jest lepiej, będzie świetnie. Segment video rośnie jak żaden inny. Tylko w tym roku stworzyliśmy łącznie ponad 80 produkcji, cykli contentowych, materiałów dedykowanych do mediów społecznościowych czy dużych aktywacji video – potencjał jest olbrzymi. Marketerzy widzą ten zwrot, co przekłada się na rosnące inwestycje w tę formę reklamy contentowej.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Zmienia się sposób konsumowania przez użytkowników materiałów video. Coraz częściej proces ten odbywa się na urządzeniach mobilnych, które stają się główną platformą do oglądania online video. Dla branży oznacza to zwiększenie liczby produkcji dedykowanych pod mobile, wykorzystujących natywne funkcje smartphona.
————————————————-
Magdalena Daniłoś
CEO agencji marketingowej OFFON Agency
Najważniejszy sukces 2016
Od kilku lat mówi się o roku video, jednak myślę, że dopiero rok 2016 pokazał, że marketerzy doceniają tę formę przekazu. Jednym z największych sukcesów roku 2016 był szaleńczy przyrost treści video w serwisie Facebook.
Największa porażka 2016
Zakłamane statystyki oglądalności video na Facebooku. Z jednej strony mamy do czynienia z fenomenem popularności materiałów filmowych w największym na świecie serwisie social media. Z drugiej, nierzetelnie podaną informację na temat oglądalności.
Najważniejsza zmiana w 2016
Udostępnienie transmisji live na Facebooku dla wszystkich w mojej ocenie było jednym z kamieni milowych komunikacji video w tym serwisie. YouTube jednak nie próżnuje i w tym roku wprowadził nowy format reklamowy, czyli „Bumpers Ads”. 6 sekundowa reklama video, której nie można pominąć staje się coraz popularniejsza w polskich kampaniach marketingowych.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
W obszarze ruchomego obrazu najważniejsze po rewolucji video na Facebooku jest zwiększenie limitu dodawanych filmów na Instagramie do 60 sekund, wprowadzenie reklam w postaci video, Instagram Stories, a niebawem live streamingu. Medium, które jeszcze do niedawna było kojarzone ze stałym obrazem, teraz umożliwia realizowanie kampanii video marketingowych.
Najciekawsze trendy w 2016
Dla mnie jednym z najciekawszych trendów jest personalizacja przekazu video oraz kreatywne wykorzystywanie formatów reklamowych w serwisie YouTube. Świetne kampanie oparte o właśnie te dwa trendy przygotował w roku 2016 roku Netflix, który promował m.in. serial „Orange is the New Black” poprzez opowiadanie historii w reklamach „pre-roll” oraz „bumper ads”.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Prowadzenie szerokich działań video marketingowych łączących serwisy Facebook i YouTube. Nie jest sekretem, że oba te serwisy walczą o tytuł hegemona video, co zatem idzie prowadzenie skutecznych działań video marketingowych w obu serwisach wymaga nie lada wysiłku, sprytu i wiedzy.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Zdecydowanie w Polsce trudno nie wspomnieć o jednej z najgłośniejszych kampanii, czyli Legendach Allegro. Choć pierwsza produkcja z tego cyklu ukazała się końcem 2015 roku, to w tym roku doczekaliśmy się dwóch części Twardowskiego, Bazyliszka i Jagi. Jest to branded content na YouTube z najwyższej półki.
Ocena obecnej kondycji branży
Polskie firmy powoli dojrzewają do decyzji o zmianie formy komunikacji przynajmniej w części na właśnie video. Z badania jakie przeprowadziliśmy na 400 polskich firmach z sektora MŚP jasno wynika, że te firmy, które wstrzymują się od wprowadzenia kampanii video marketingowych boją się i nie mają wystarczającej wiedzy czy doświadczenia. Zaś te, które już próbowały deklarują kontynuację tych działań w najbliższych 2 latach (90 %).
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Jestem przekonana, że przede wszystkim czeka nas mocna zmiana w świadomości polskich marketerów w zakresie budowania komunikacji. Video będzie umacniało swoją pozycję i będzie stanowiło trzon wielu skutecznych kampanii realizowanych w Polsce, tak jak dzieje się to już za granicą.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Zdecydowanie wyzwaniem jest stworzenie nowych metod pozwalających skuteczniej mierzyć efektywność działań video marketingowych.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Po pierwsze jeszcze większa ekspansja live streamingu. Po drugie coraz więcej kampanii marek z youtuberami. Po trzecie obecność polskich marek z sektora MŚP na YouTube z własnymi kanałami. Już niebawem prowadzenie kanałów marek na YouTube będzie takim standardem jak dziś prowadzenie komunikacji biznesowej na Facebooku.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Nie można traktować video jak osobnego bytu. Działania video marketingowe muszę być spójne ze strategią komunikacji marki by mogły skutecznie realizować cele biznesowe.
————————————————-
Michał Taranta
Head of Digital, Zenith
Najważniejszy sukces 2016
Udany start i rozwój telewizji internetowych Wirtualnej Polski i Onetu. Wydawcy ci pokazali, że adaptacja treści telewizyjnych do internetu to dopiero początek drogi. Rosnąca liczba osób deklarujących nieposiadanie telewizora oraz tzw. light viewerów wymaga podejścia dostosowanego do nowych ekranów adaptującego najnowsze technologie. Zaangażowanie rozpoznawalnych dziennikarzy i konsekwentne tworzenie dedykowanych treści video do kanałów cyfrowych jest kierunkiem, w którym zaczyna podążać coraz większa część wydawców. Uważam, że w długim terminie, poza poprawą wskaźników analitycznych tj. czas na stronie, powracalność, podejście to przełoży się na wzrost wiarygodności internetu, jako kanału informacyjnego.
Największa porażka 2016
Trudno mówić o dużych porażkach w roku 2016, raczej widziałem kilka potknięć. Jednym z nich był start polskiej wersji Netflixa. Po długim wyczekiwaniu na wejście do Polski i ogromnych oczekiwaniach odnośnie jakości i ilości dostępnych produkcji, Polacy poczuli rozczarowanie. W momencie startu była to bardzo okrojona wersja w porównaniu do tego, co wydawca oferuje na innych rynkach.
Najważniejsza zmiana w 2016
Wzrost udziału reklamy video kupowanej w modelu programatycznym. Wydawcy coraz chętniej oferują swoją powierzchnię w tym modelu. Wykorzystując możliwości dostępnych na rynku DSP możemy dużo bardziej zoptymalizować parametry kampanii niż to miało miejsce przy zakupie bezpośrednim.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Uważam, że nie było jednego wydarzenia, które byłoby szczególnie ważne i odmieniło obraz rynku. Z zaciekawieniem będę obserwował wejście na rynek Telewizji Wirtualnej Polski. Wiemy już, że treści telewizyjne nie zawsze sprawdzają się w internecie. Zobaczymy jak to zadziała w drugą stronę.
Najciekawsze trendy w 2016
Trendem, który obserwujemy od dłuższego czasu jest dywersyfikacja ekranów, na których konsumujemy treści video. Mobilna konsumpcja mediów osiąga już poziom tej z desktopu. Duży wpływ mają na to oferty koncernów telekomunikacyjnych. Internet coraz częściej jest oferowany w bardzo duży paczkach i internauci mogą sobie pozwolić na częstsze oglądanie video na swoich komórkach. Uważam, że implikacją tego trendu dla reklamy video będą zwiększone inwestycje w nowe formaty reklamowe dedykowane urządzeniom mobilnym – video wertykalne, krótsze, lżejsze kopie, treści dedykowane pod konkretne platformy społecznościowe.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Największym wyzwaniem stojącym nie tylko przed segmentem video online, ale całej reklamy internetowej, jest zjawisko blokowania reklam. Z punktu widzenia użytkownika jest to czerwona kartka dla reklamodawców, którzy natarczywie emitują reklamy nie zważając na częstotliwość oraz wydawców, którzy mają tendencję do wydłużania breaków reklamowych. Jest to błędne koło i jeżeli nic się w najbliższym czasie nie zmieni to wszyscy na tym stracą.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Wg mnie najciekawsze kampanie prowadzi w 2016 roku Allegro. Kontynuuje ono strategię storytellingu w swoim przekazie reklamowym, a w 2016 roku opowiadanie historii zyskało wymiar dosłowny. Legendy Polskie są formatem, który nie tylko ma na celu zaciekawić widza nieszablonowym podejściem do komunikatu, ale również wygenerować earned media. I ta strategia, jak pokazują statystyki, bardzo dobrze się sprawdza.
Ocena obecnej kondycji branży
Rynek online video w Polsce wydaje się stabilizować. Youtube niezmiennie od lat jest jego liderem. Inni wydawcy pokazują, że odnajdują na nim dla siebie miejsce niekoniecznie próbując na siłę gonić lidera. Pojawiają się nowi gracze, np. Netflix czy niedługo zapewne Amazon Prime, ale nie będą to zmiany, które zrewolucjonizują rynek, raczej w dłuższej perspektywie będą przejmować widownię tradycyjnej telewizji.
Z punktu widzenia domu mediowego działania wykorzystujące video online przestały już być inną kampanią niż ta w telewizji tradycyjnej. Mamy świadomość przepływów użytkowników między różnymi ekranami, potrafimy te trendy skwantyfikować, dlatego też planujemy ekosystem video a nie niezależne kampanie.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Spodziewam się w przyszłym roku dalszego zwiększenia potencjału powierzchni video online w modelu programatycznym. Automatyzacja zakupu powierzchnie reklamowej jest jednym z głównych trendów na rynku, a wydawcy video też będą musieli za tym podążać lub przynajmniej testować opłacalność tego typu monetyzacji treści.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Dużym wyzwaniem, przed którym stanie rynek będzie dostosowywanie materiałów video do dostępnych platform komunikacji. Do tej pory funkcjonuje głównie model, w którym video w internecie jest dobudowaniem zasięgu tego samego komunikatu z telewizji. Rosnąca popularność video na platformach społecznościowych, tj. Facebook, Instagram, Snapchat będzie wymagała od reklamodawców adaptacji ich przekazu reklamowego do wymogów i konwencji narzędzia, a także specyficznych oczekiwań jego użytkowników.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Uważam, że trendem z dużym potencjałem do dynamicznego rozwoju w roku 2017 będzie wykorzystywanie na szerszą skalę możliwości komunikacji ze znajomymi przez materiały video. Mam tu na myśli przyspieszenie procesu adaptacji i popularyzację możliwości, jakie daje Facebook Live, Youtube czy Snapchat. Będzie to z punktu widzenia internauty ewolucja już istniejących form kontaktu, a z punktu widzenia marketera będziemy się zbliżać do zjawiska, w którym internauta staje jednoosobową stacją telewizyjną.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
W roku 2017, podobnie zresztą jak w 2016, należy zwracać szczególną uwagę, aby planując kampanie wykorzystujące kreacje video patrzeć na nie przez pryzmat grupy celowej a nie ekranu. Przy tak złożonym modelu konsumpcji mediów, szczególnie w przypadku szerokich grup celowych, łatwo przeoczyć fakt, że poszczególne segmenty wiekowe inaczej konsumują treści video a wysoki zasięg kampanii telewizyjnej nie przekłada się na wysokie zasięgi w poszczególnych segmentach grupy celowej.
————————————————-
Katarzyna Rybicka, Graphic Designer w VML Poland
Piotr Żarczyński, Creative w VML Poland
Największy sukces 2016 roku
Sukcesem z pewnością okazały się polskie seriale „Belfer”, „Artyści” i „Pakt”. Zrealizowane na wysokim poziomie, w doskonałej obsadzie i reżyserii zebrały bardzo dobre recenzje i zyskały grono wiernych fanów. Z niecierpliwością czekamy zatem na premierę serialowej adaptacji powieści Jakuba Żulczyka „Ślepnąc od świateł”, której we współpracy z reżyserem Krzysztofem Skoniecznym podjęło się HBO.
W sferze komercyjnej za sukces z pewnością można uznać kontynuację projektu „Legendy Polskie” Allegro. Marka zainwestowała we współpracę z najlepszymi polskimi twórcami filmowymi na niespotykaną dotąd w Polsce skalę. Co ważne – wyłącznie na potrzeby Internetu! Obok reklam (nota bene również bardzo dobrych) odbiorcy otrzymali brandowaną (subtelnie!) rozrywkę na wysokim poziomie. Czyżby Allegro robiło pierwszy krok w stronę platformy oferującej treści video? Tak czy inaczej cieszymy się, że cykl będzie rozwijany – w sieci już krąży zwiastun kolejnego filmu z serii. Za sukces można również uznać świąteczny spot tej marki (odbiorcy go pokochali), gdyby nie bliźniacze wręcz podobieństwo do filmu zrealizowanego dwa lata temu w RPA.
Największa porażka 2016 roku
Studio Yayo. I to nie ze względu na konkretne nacechowanie polityczne programu (w końcu miała to być satyra polityczna). Polscy satyrycy, kabareciarze i standupowcy umiarkowanie nas śmieszą. Wypadają słabo zwłaszcza w porównaniu z ich zagranicznymi odpowiednikami. Dość wspomnieć, że w roaście Kuby Wojewódzkiego najlepszy okazał się… piosenkarz Dawid Podsiadło. Ale panom Makowskiemu i Dłużewskiemu udało się stworzyć zupełnie nową ligę, której daleko do ekstraklasy (nawet naszej, polskiej). Kabarecie Starszych Panów, wróć! (Panów Wasowskiego i Przyborę przepraszamy za samo porównanie). W przypadku reklamy podobne (ok, nie aż takie) odczucia mamy w stosunku do serii spotów sieci multimarketów Jula. Filmy z cyklu „Romeo & Jula” są nieźle zrealizowane, ale mówienie wierszem (często nie rytmicznym) o produktach do domu i ogrodu mogłoby być śmieszne tylko w zderzeniu ze świadomą, jasną dla odbiorcy przesadą. Tym czasem żart się nie czyta i oglądając spoty mamy wrażenie, że te rymowane „wyznania” to tak na poważnie.
Najważniejsza zmiana w 2016 roku
Zmiana formatu video o 90 stopni, będąca efektem coraz częstszej konsumpcji treści video na urządzeniach mobilnych. Jedynie niewielki ułamek użytkowników obróci smartfona, by obejrzeć Wasz film na pełnym ekranie, a w facebookowym newsfeedzie mały obraz przegrywa w walce o uwagę z większym. Dlatego od telewizyjnego 16:9, tam, gdzie to uzasadnione, marki przechodzą do formatu 1:1 (video w kwadracie), a nawet do formatu pionowego (fullscreen na urządzeniach mobilnych). Takie rozwiązania doskonale sprawdzają się na Instagramie czy Facebooku (sama platforma mocno je promuje, testuje też w pełni fullscreenowy pionowy format widoczny bezpośrednio w newsfeedzie), ale na YouTube już niekoniecznie. Snapchat natomiast wręcz je wymusza.
Najważniejsze wydarzenie w 2016 roku
Wejście Netflixa do Polski, a właściwie usunięcie blokady IP dla ponad 100 krajów, w których serwis nie był wcześniej dostępny. W ciągu pierwszych paru godzin od „globalnego otwarcia” serwery amerykańskiego giganta nie wyrabiały podobno z przyjmowaniem danych kart kredytowych. Po „wielkim wejściu” polscy widzowie mogli się jednak poczuć rozczarowani – pozycji w naszym języku było w serwisie niewiele, a spora część oferty była niedostępna w naszym kraju z uwagi na obostrzenia licencyjne. Z czasem sytuacja uległa oczywiście poprawie, ale po blisko roku nadal ciężko powiedzieć, czy Netflix okazał się w Polsce hitem, na jaki był zapowiadany.
Najciekawsze trendy w 2016 roku
Największe Internetowe platformy stawiają na video i nie chodzi już tylko o filmy czy seriale na życzenie. Nazwiska znane dotąd z telewizji przenoszą się do „onlajnu”. Codziennie rano w Onecie możemy oglądać program Jarosława Kuźniara, swoje miejsce w sieci znalazł także Tomasz Lis. Wirtualna Polska uruchamia natomiast… kanał telewizyjny i zmienia wygląd strony głównej portalu tak, by promować treści video. Wraz z tymi zmianami z pewnością pojawią się wkrótce nowe możliwości dla reklamodawców. Facebook i Instagram już wprowadzają i rozwijają formaty reklamowe oparte na video, mając na uwadze głównie odbiór na urządzeniach mobilnych. Giganci kopiują również (z różnym skutkiem) rozwiązania sprawdzone, gdzie indziej. Bo czyż Instagram Stories nie przypomina „przypadkiem” Snapchata?
Najtrudniejsze wyzwania w 2016 roku
Wyzwaniem pozostało (nadal) dostosowanie przekazu video do medium i idąca za tym konieczność zmiany sposobu narracji i opowiadania historii. Proste przełożenie spotu TV do Internetu (nadal!) nie działa. Kiedy odbiorca ma możliwość pominięcia reklamy po 5 sekundach, a główny przekaz pojawia się dopiero na planszy końcowej trudno liczyć na sukces. Wielu marketerów i agencji wciąż nie rozumie, że w digitalu na zdobycie uwagi widza i dostarczenie przekazu mamy naprawdę mało czasu. Co więcej, nawet jeśli nasza historia od początku jest wyjątkowo wciągająca, a sam film wybitny, większość widzów i tak nie obejrzy go do końca. Nie są to jednak ograniczenia nie do pokonania. W tym roku udowodnił to między innymi Amazon. Na potrzeby kampanii Alexa Moments marka stworzyła ponad sto zabawnych 10-sekundowych spotów, które prezentowały możliwości urządzenia Amazon Echo, opartego na sztucznej inteligencji Alexa.
Najciekawsza kampania/akcja w 2016 roku
Tych było kilka. W Polsce na uwagę zasługuje z pewnością kampania IKEA Jesienne zmiany, oparta na prawdziwych historiach rzeczywistych osób. Krótkie dokumenty o dwóch kompletnie różnych polskich rodzinach w obliczu poważnych życiowych zmian wzbudziły skrajne reakcje zarówno w branży, jak i wśród odbiorców. Naszym zdaniem to najlepszy dowód na świeżość podejścia – zobaczyliśmy coś zupełnie innego niż to, do czego przyzwyczaiła nas komunikacja marketingowa. IKEA wyróżniła się także za granicą zrealizowanym z rozmachem spotem „Let’s relax”. Cieszy nas również powrót BMW z kolejną etiudą filmową „The Escape” w doskonałej obsadzie i reżyserii. Ostatnio duże wrażenie zrobiła też na nas świąteczna reklama H&M z udziałem Adriena Brody’ego w reżyserii Wesa Andersona.
Ocena obecnej kondycji branży
Wyzwaniem dla agencji okazało się kreatywne (i sensowne!) wykorzystanie nowych możliwości i formatów, jakie pojawiły się na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy – video 360 stopni, livestreaming, canvas. W Polsce póki co niewiele można wskazać kampanii, które w pełni wykorzystują potencjał tych narzędzi. Przykładami good practices mogą tu być H&M Love Songs z wykorzystaniem Facebook Live czy canvas Orange, w którym wróżbici „przepowiadali” odbiorcom przyszłość, wróżąc im z… palca przyłożonego do ekranu smartfona.
Jakie zmiany czekają nas w 2017 roku
Czeka nas dalszy wzrost dostępności urządzeń zarówno do odbioru nowego rodzaju treści video, jak i ich tworzenia dla przeciętnego użytkownika. Przykładami mogą być VR headsets, kamery 360 stopni czy drony, które już w 2016 roku odegrały ogromną rolę w rozwoju video. W związku z szybkim tempem zmian powstał nawet nieistniejący dotąd zawód operatora drona, który już wkrótce może… odejść do lamusa za sprawą Lily Camera – ultraprzenośnej, wodoodpornej, programowalnej i samosterującej się latającej kamery dostępnej już dziś za niecały 1000 dolarów.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017 roku
Walka o wyróżnienie się w świecie, w którym konsument ogląda nasz przekaz przez 2-3 sekundy i znajdowanie sposobów na zatrzymanie go na dłużej. Paradoksalnie, ograniczenia wyzwalają kreatywność, więc oczekiwania mamy ogromne.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017 roku
Ciekawym trendem może okazać się kolaboracja telewizji z social media. Całkiem niedawno gigant telewizyjny CNN kupił (podobno za 25 mln dolarów) aplikację społecznościową Beme, której twórcą jest Casey Neistat – jeden z najpopularniejszych youtuberów świata. Aplikacja służy do… dzielenia się filmami ze swojego życia w social media. Banał? Sęk w tym, że w przeciwieństwie do Facebooka, Snapchata czy Instagrama odziera przekaz z elementu autokreacji. Nagrywanie w Beme włącza się w momencie przyłożenia smartfona do klatki piersiowej (czujnik zbliżeniowy działa tu jak przycisk migawki). Kiedy ekran zostaje zakryty, tylna kamerka nagrywa kilkusekundowe wideo i od razu je publikuje. Bez filtrów, korekt czy powtórek – z punktu widzenia użytkownika. Wszystko po to, żeby nagrywając ciekawe wydarzenia rzeczywiście w nich uczestniczyć, a nie gapić się w ekran smartfona. Odbiorcy mogą obejrzeć materiał tylko raz, a zamiast lajka wysłać nadawcy nagrane na żywo selfie ze swoją reakcją na jego film. Co z aplikacją zrobi CNN? Póki co wiadomo, że „w pakiecie” pozyskała także jej twórcę, który postanowił… zakończyć prowadzenie swojego vloga, którego śledziło 5,8 mln osób!
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017 roku
Należy uważać, by nie wpaść w pułapkę nowych technologii, które są tylko narzędziami – mają pomóc w opowiadaniu ciekawych historii i budowaniu zaskakujących, skutecznych kampanii, a nie być ich podstawą. Punktem wyjścia zawsze powinna pozostać idea.
————————————————-
Magdalena Nalej
Strategic planning manager, MEC
Najważniejszy sukces 2016
Globalna ekspansja Netflixa. Wprawdzie na polskim rynku słychać głosy, że więcej zamieszania wywołała „zapowiedź wejścia Netfliksa” niż samo wejście, to jednak efektem zamieszania jest jeszcze ostrzejsza walka o widza (nie tylko e-widza) i inwestycje w treści. Gdzie kilku się bije – użytkownik korzysta.
Największa porażka 2016
Na rynku panuje olbrzymi zamęt związany ze standardami pomiaru wideo (zarówno oglądalności, jak i efektywności kampanii). Sytuacji nie sprzyja polityka „walled gardens” i niechęć globalnych gigantów do uczestniczenia w ogólnorynkowych pomiarach. O tym, że na „własnych standardach” można się przejechać, boleśnie przekonał się Facebook. Zaciekle walcząc o budżety wideo i konkurując z Youtube oraz telewizją, serwis zaliczył wtopę podając błędnie zliczone statystyki dotyczące wyświetleń wideo. A pomyłka może drogo kosztować, i to nie tylko w wymiarze wizerunku.
Najciekawsze trendy w 2016
Takim głównym i jak dla mnie najciekawszym trendem jest rosnąca mobilność wideo i dostosowywanie formatów audiowizualnych do potrzeb urządzeń mobilnych. To z jednej strony sprzyja dotarciu do light viewerów tradycyjnej TV (wideo na komórkach, szczególnie długie treści, oglądają przede wszystkim młodzi internauci). A do najciekawszych formatów i narzędzi, które pomagają markom wyróżnić się i dotrzeć z komunikacją do coraz bardziej wymagających odbiorców zaliczam:
1. live streaming (transmisja na żywo) – świetne narzędzie komunikacji real time, idealne w dotarciu do millenialsów, którzy oczekują od marek podejścia „tu i teraz”
2. technologie video 360, czyli emisja spotów, w których to widz decyduje z jakiej perspektywy chce oglądać film
3. wideo pionowe – czyli trend, który wyrósł od hejtu (wrzucanie filmików nakręconych telefonem pionowo, zamiast w poziomie), a przerodził się w standard, coś do czego przywykliśmy, dzięki takim aplikacjom jak Instagram Snapchat, czy Facebook.
4. wideo-tutoriale – na styl filmików umieszczanych na kulinarnym kanale Buzzfeed – Tasty (44 mln fanów na FB!). Kanał pod koniec 2015 zaliczył swój sukces „oglądalności” plasując się w czołówce najchętniej oglądanych wideo na FB. W tym stał się inspiracją dla marek i użytkowników tworzących krótkie, apetyczne i estetyczne wideoprzepisy skrojone na miarę Facebooka, Instagramu czy Snapchata (kolejny ukłon w stronę mobilności konsumentów!).
Najważniejsze wydarzenie w 2016
W kontekście branży wideo sądzę, że najwięcej emocji wzbudziło wejście na rynek Netfliksa. Choć rodzime serwisy VOD jeszcze na długo przed tym debiutem zarzekały się, że Netflix to dla nich nie konkurent (w końcu nie produkuje w Polsce), zapowiadane wejście poprzedzone było falą inwestycji największych polskich graczy z rynku wideo na życzenie. Wejście Netfliksa nie pozostało bez wpływu na postawy polskich użytkowników wideo – jak pokazało MEC VideoTrack II, w stosunku do ub.r. wzrosły kwoty inwestowane przez polskich e-widzów w treści wideo. Na bardziej pożądaną formę dostępu do nich wyrósł też miesięczny abonament (wcześniej widzowie zdecydowanie woleli płacić za odcinek). Eldorado dla SVOD nadal nie jesteśmy, ale nie od razu Rzym zbudowano. 🙂
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Przede wszystkim przyjemnie jest oglądać coraz więcej dobrych produkcji lokalnych!
Tegoroczną perłą jest bez wątpienia świąteczny spot Allegro z serii „Czas na Zmiany”. Opublikowany pod koniec listopada aktualnie (8 grudnia) ma ponad 4 mln odsłon. Reklama odniosła sukces również na arenie międzynarodowej. Okazuje się, że prostą, poruszającą, uroczą historią można „pokonać” gigantów. Reklama Allegro, o której napisały Times czy Independent, zbiera od niektórych lepsze recenzje niż kultowe już spoty świąteczne John Lewis.
Świetną wideorealizację popełniła w tym roku także IKEA. Kampania #jesiennezmiany pokazywała codzienność polskiej rodziny. Wciągająco, nienachalnie i ujmując autentycznością. Mistrzostwo, jeśli chodzi o pokazanie tego, co faktycznie jest dla ludzi ważne… a meble są tylko dodatkiem. 🙂
A już spoza naszego rodzimego podwórka, dwie realizacje video, które totalnie mnie wciągnęły to Kenzo promujący nowy zapach „World” oraz historia Thomasa Burberry. Genialne.
Ocena obecnej kondycji branży
Na pewno wstrzymałabym się z określaniem 2015, czy 2016 „Rokiem Wideo (po dekadzie „roku mobile’u” należy być ostrożnym 🙂 ). Ale wideo z całą pewnością trafiło pod strzechy i to w każdym wymiarze – użytkownika, reklamodawcy, mediów. Internet rozwija się w mocno telewizyjnym kierunku. Jak pokazało MEC VideoTrack, ponad 90 proc. użytkowników sieci zdarza się oglądać w niej długie treści (jak filmy i seriale), a co czwarty 15-24 latek robi to już codziennie…
Reklamodawcy śmielej inwestują (wydatki na VOD przerosły wydatki na dzienniki), a wydawcy próbują poszerzać biblioteki treści. Ubocznym skutkiem boomu jest rosnący clutter – liczba pre-rolli emitowanych przed programami w największych serwisach VOD zaczyna doganiać liczbę reklam w telewizyjnych blokach reklamowych.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Na rynku reklamowym będzie to na pewno rosnąca popularność zakupu wideo w modelu programatycznym. Jak wyliczyła dla eMarketera firma badawcza IHS, w Polsce 8,4 proc. zakupów e-wideo realizowanych jest w modelu programmatic, a w przyszłym ten udział się podwoi (do 17,3 proc.).
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Jednoźródłowy pomiar wideo z różnych ekranów i sprawienie, że telewizję z VOD będzie można skuteczniej i bardziej kompetentnie zestawić. Dziś newsy zestawiające telewizyjny AMR z liczbą odtworzeń w sieci nie są rzadkością, a reklamodawcom i agencjom brakuje rzetelnych, ogólnorynkowych danych na temat korzystania z wideo w internecie. Choćby na temat popularności konkretnych programów w serwisach. Przy wydatkach na poziomie 300-350 mln zł (tak szacowana jest wielkość rynku VOD) i prognozach dalszego dwucyfrowego wzrostu, najwyższa pora wypracować jakiś standard.
————————————————-
Arek Legoń
Head of Concept & Digital, V&P
Najważniejszy sukces 2016
Pakiety EURO 2016 i inne transmisje „LIVE”
W 2016 roku nie było lepszego pretekstu do konsumpcji treści video niż turniej Euro 2016. Niewątpliwie za sukces można uznać, nie tyle olbrzymie zainteresowanie widzów wydarzeniem, ale przede wszystkim liczbę sprzedanych pakietów dostępu do wszystkich meczów. Według szacunków mówi się od 400 do nawet 600 tysięcy sprzedanych pakietów. Bez względu na to, czy użytkownicy podejmowali decyzję z łatwością, czy jednak z oporem – model subskrypcji płatnych treści w tym przypadku sprawdził się i pokazał, że można oferując treści wysokiej jakości, zarobić na dystrybucji. Polscy użytkownicy są w każdym razie na to gotowi.
Inne wydarzenie, które okazało się sukcesem, wiązało się z wprowadzeniem Facebook Live. O ile sama funkcjonalność Facebooka jest kolejnym kamieniem milowym w rozwoju kanałów treści video, to mam na myśli konkretną transmisję LIVE – „pękanie arbuza” przy pomocy gumek recepturek zorganizowanej przez Buzz Feed. Utrzymanie zainteresowania kilkuset tysięcy osób przez 45 minut w środowisku, w którym liczą się sekundy, by skupić uwagę odbiorcy treści jest dla mnie przykładem jak ważny jest nie tylko pomysł, ale czas, miejsce i kontekst publikacji. https://www.facebook.com/BuzzFeed/videos/10154535206385329/
Największa porażka 2016
Transmisje z Problemami
Niestety za sukcesem roku – sprzedażą pakietów EURO 2016 – idzie jednak niesmak doświadczeń użytkowników, którzy zapłacili za transmisje meczów i mieli później problemy z dostępem do treści, za które płacili. Potencjalni nabywcy, mimo że chcieli wydać pieniądze, odbijali się od serwisu IPLA.pl w okresie największej gorączki przedmeczowej. Sam zdecydowałem się na kupno pakietu przez ipla.pl – moje pieniądze zasiliły konto operatora telewizji kablowej, a więc docelowo zarobił Polsat. Niestety po raz kolejny przy okazji transmisji na żywo z dużej imprezy sportowej zaplecze technologiczne nie nadąża za potencjałem użytkowników, którzy są już od dawna gotowi do udziału w tych wydarzeniach „na jeden klik”. Dla wszystkich przyszłych organizatorów transmisji online – dla przypomnienia – nie ma gorszego doświadczenia użytkownika od takiego, w którym właśnie odbywa się ważny mecz i nie można oglądać tego spotkania ze względu na nadspodziewanie duże zainteresowanie tym wydarzeniem.
Najciekawsza Kampania 2016
Moc prawdziwego przekazu
Jestem ciągle pod wrażeniem spotu P&G emitowanego w okresie Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janerio. Pierwsza scena – wycie syren, dziewczynka stojąca i wpatrzona w trąbę powietrzną, mama szarpie dziecko i razem uciekają do piwnicy – scena jak z „Wojny Światów”. W kolejnych scenach widzimy wypadek samochodowy; awarię w windzie. O turbulencjach w samolocie nie wspominając. Zdecydowanie to jest kampania, która osadzona jest na poważnie w świecie użytkowników, w świecie niedoskonałym, w świecie zagrożeń, w świecie słabości… właśnie w tym świecie najsilniej wybrzmiewa moc przekazu i slogan: Dziękuję Ci Mamo – Siła (Thank You, Mom – Strong)
Najciekawszy trend 2016/2017
360-stopniowe doświadczenie
W kończącym się roku umacniało się video 360 i technologia pozwalająca na upowszechnienie wirtualnej rzeczywistości. Myślę, że w roku 2017 czeka nas wysyp produkcji „serialowych” a’la Para Nie Do Pary (pierwszy serial video 360 stopni na player.pl). O ile doświadczenie 360 jest bardzo przyjemne dla użytkownika i wierzę, że będzie to coraz częściej wykorzystywany format treści video w przyszłym roku, to pełne zanurzenie w VR wymagające dodatkowego sprzętu zmusza mnie do refleksji. Nie jestem pewien, czy gogle Oculus VR, HTC Vive, czy PlayStation VR to przyszłość rozwoju video, czy jedynie etap w kierunku poszukiwań lepszych z punktu widzenia użytkowników technologii i doświadczeń. Patrząc na los Google Glass, telewizji 3D, z której wycofują się producenci telewizorów, czy choćby Kinecta, którego Microsoft już nie wspiera w konsoli najnowszej generacji – nie wszystkie technologiczne nowości są skazane na sukces, a o ich przydatności zdecydują sami użytkownicy.
Netflix na dobre
W 2016 roku pojawił się na naszym rynku NETFLIX, który miał namieszać na polskim rynku dystrybucji płatnych treści wideo, a tak na dobre dopiero się rozkręca. Moim zdaniem walka o abonenta na tym rynku zależy nie tylko od jakości oferty, ale również od przyjazności dla użytkownika w multiplatformowym środowisku, który chce mieć dostęp do treści wideo z poziomu różnych urządzeń dostępnych w gospodarstwie domowym: tablet, smartfon, czy konsola do gry. Pod tym względem Netflix przynajmniej z mojej perspektywy sprawdza się najlepiej. Jestem pewien, że wraz z rozwojem treści dedykowanych polskiemu rynkowi będzie stopniowo umacniał swoją pozycję w nadchodzącym roku.
————————————————-
Patrycja Krakus
Junior Marketing Specialist, OSOM STUDIO
Najważniejszy sukces 2016
Zmiana podejścia do video jako contentu – myślę, że w tym roku dostrzeżono biznesowy potencjał tego narzędzia. Ma ono najlepszy wskaźnik ROI i jest w stanie sprzedać produkt, usługę oraz ideę w sposób nienachalny, przy równoczesnym zaangażowaniu klienta w przekaz. O zdwojonej w mijającym roku sile video świadczy też boom na prowadzenie działań reklamowych na Youtube i Facebooku, co bezpośrednio wiąże się z wielkością ruchu jaki generują tam użytkownicy oraz bardzo atrakcyjnymi stawkami reklamowymi.
Największa porażka 2016
Zamknięcie serwisu Kinoplex.pl przez Agorę, który po 5 latach działalności okazał się inwestycją nierentowną, notującą coraz gorsze wyniki niż konkurencja. Ta sytuacja pokazała, że nawet posiadające już stałą widownię platformy, muszą liczyć się z wchodzącymi na rynek graczami. Porażką można nazwać też niedostrzeganie potencjału video przez wiele firm, które wciąż boją się wejść w ten kanał z obawy przed wysokimi kosztami realizacji.
Najważniejsza zmiana w 2016
Za najważniejszą zmianę w 2016 roku, uznałabym znaczny wzrost udziału kanału mobile w video marketingu. Nie mam tu na myśli tylko tego, że mobile notuje większy ruch niż desktop – chodzi mi o podejście do tworzenia samego video. Stale rosnąca liczba użytkowników mobilnych, oznacza dla marketerów konieczność optymalizowania dodawanych filmów oraz transmisji live pod kątem operacyjnych możliwości sprzętów, takich jak smartfony, czy tablety. Ważną zmianą, wyznaczającą z kolei pewien kierunek rozwoju platform VOD, było uruchomienie przez liczące się portale internetowe, programów wideo na żywo, których formuła z powodzeniem naśladuje wybrane gatunki telewizyjne.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
To zdecydowanie wejście Netflixa do Polski. Zmusiło ono niejako innych graczy na rynku do zmiany podejścia w prowadzeniu platform VOD. Warunkiem utrzymania pozycji stała się teraz jakość uploadowanych treści oraz ich różnorodność – odchodzi się od uznawanego dotychczas za normę modelu, w którym zamieszczane na platformie materiały, były kopią tego, co widz zobaczył tydzień temu w telewizji. Oferta musi być na tyle bogata i oryginalna, by w pełni zaspokajała potrzeby widzów, od których zależy być albo nie być internetowego wydawcy. Jako pewnego rodzaju wydarzenie, uznać można też związane bezpośrednio z wejściem Netflixa, produkowanie przez polskie platformy seriali internetowych, przeznaczonych wyłącznie dla widzów on-line. Jak widać, amerykański gigant wniósł na polski rynek nie tylko wysokiej jakości content, ale też mobilizację do działania.
Najciekawsze trendy w 2016
Myślę, że do najciekawszych trendów mijającego roku, z pewnością zaliczyć można live video streaming. Facebook, YouTube, Snapchat, Twitter i Instagram – wszystkie liczące się kanały social media wspierają dystrybuowanie “żywych treści”. Live video gwarantuje dużą widownię przy organicznym zasięgu i pozwala firmie wyróżnić się na tle konkurencji – ale to już kwestia kreatywnego podejścia do contentu. Do trendów 2016 roku zaliczyłabym jeszcze formaty rich media video, a w szczególności video 360 – formę, która dodała trzeci wymiar publikowanym w sieci filmom i reklamom. Takie interaktywne video pozwala użytkownikowi na samodzielny wybór perspektywy, czyli pełne dostosowanie widoku do swoich potrzeb, a marketerom – na zamieszczenie większej ilości angażującego contentu.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Zaliczyłabym do nich połączenie użyteczności z ciekawą formą nagrania oraz stawianie potrzeb klienta na pierwszym miejscu. Dobre video powinno wzbudzać w widzu poczucie, że marka troszczy się o jego potrzeby, a nie tylko zachęca do zakupu oferowanych produktów. Kolejnym wyzwaniem (póki co nie do przejścia), są różne wymogi formatów w poszczególnych mediach społecznościowych. Środki czasowe oraz finansowe rzadko kiedy są na tyle wysokie, by pozwalały na tworzenie kilku wersji jednego filmu. Dlatego też decydując się na realizacje video, należy wybrać najbardziej sprzyjające marce medium. Myślę, że sporym wyzwaniem jest również zbliżenie się polskich produkcji internetowych, do takiej jakości treści, jakie w swojej ofercie ma Netflix.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Zdecydowanie spoty reklamowe Allegro, które już od dłuższego czasu cieszą się ogromną sympatią widzów-klientów, o czym świadczy ilość wyświetleń spotów na kanale YouTube. Uważam, że cała seria “Czego szukasz…?” to przemyślane działanie, realizowane z wizją i poczuciem humoru, które czyni markę niezwykle bliską oglądającemu video. Pozytywne emocje epatujące z każdego filmu i wciągająca fabuła, angażują użytkowników i nie pozwalają mu na wcześniejsze zamknięcie okna. Swoją pozycję Allegro umocniło reklamą “Czego szukasz na co dzień? Gitara.”, a pozycję lidera w reklamie internetowej – poruszającym świątecznym spotem, o którym piszą najważniejsze w branży polskie i zagraniczne media. Właśnie takich treści (nawet reklamowych), szukają w internecie użytkownicy.
Ocena obecnej kondycji branży
W mojej ocenie jedną z najbardziej liczących się grup w branży są vlogerzy, których wartość reklamowa stale wzrasta. Wśród najbardziej wpływowych youtuberów, należy wymienić Krzysztofa Gonciarza, który dzięki Patronite, znalazł patronów, płacących za jego video miesięczny abonament, a sam twórca wziął nawet udział w kampanii Intela. Influencerzy odgrywają ogromną rolę w marketingu, a nawiązanie z nimi współpracy jest gwarancją dotarcia do określonej grupy docelowej. Widać również znaczny rozwój branży w kanale mobilnym – ciągłe ulepszanie sieci LTE oraz coraz szybsze transfery danych, mają bezpośredni wpływ na ekspansję video. Obecność na wielu platformach, jest moim zdaniem głównym powodem, dla którego coraz więcej firm inwestuje w video marketing i uwzględnia takie działania w swoich strategiach marketingowych. Świadomość korzyści płynących z video wzrasta, ale moim zdaniem, wciąż nie jest ono wystarczająco wyeksploatowanym formatem.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Telewizja internetowa nabierze na znaczeniu i być może zmusi stacje telewizyjne do rewizji własnych strategii. Już teraz gwiazdy popularnych stacji przechodzą do sieci i pracują dla takich portali, jak Onet czy Wirtualna Polska, a prowadzone przez nich programy zdobywają coraz więcej stałych widzów. Stacje telewizyjne muszą w jakiś sposób ustosunkować się do takich zmian, by nie tracić na oglądalności. Uważam, że przybędzie użytkowników, którzy z tradycyjnej telewizji przeniosą się do internetowej i to właśnie ich oczekiwania względem redaktorów zmienią oblicze video w 2017 roku.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Oprócz utrzymania pozycji na konkurencyjnym rynku, trzeba będzie się zmierzyć ze znalezieniem influencerów, którzy nawiążą współpracę z marką i pomogą w jej promocji. Problem może też stanowić rozwój technologii, bo z jednej strony na pewno zwiększa ona możliwości, ale z drugiej oznacza też powstawanie skuteczniejszych mechanizmów blokujących reklamy. Kolejne wyzwanie to przygotowywanie materiałów, które będą oglądane również na urządzeniach mobilnych – stanowi to problem dla telewizji internetowej, która z definicji powinna być dostępna na żądanie i zapewniać użytkownikom komfort oglądania, nawet na małych wyświetlaczach smartfonów.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Prowadzenie działań reklamowych w wirtualnej rzeczywistości, niosącej niezwykłe możliwości sprzedażowe. W 3D można w pełni zaprezentować produkt, jego funkcje, design i wzbogacić doświadczenie widza o bycie częścią wydarzeń. Na aktualności nie straci też na pewno live video, zapewniające interakcję z użytkownikiem oraz wspomniana już przeze mnie personalizacja treści. Myślę też, że więcej firm zacznie stawiać na video i zakładać swoje profile nie tylko na YouTube i Facebooku, ale też Snapchacie, by być bliżej potencjalnych klientów.
Na co należy zwrócić szczególnie uwagę w 2017
Na jakość i personalizację contentu – w szczególności reklamowego, bo tylko angażujące treści będą w stanie zatrzymać użytkownika przy video lub zachęcić go do zapoznania się z ofertą. Konkurencja na rynku rośnie, więc półśrodki nie przyniosą żadnych efektów – trzeba będzie albo na nowo planować strategie, albo zamykać swoje kanały i znaleźć inny niż audiowizualny sposób na podbicie sieci. Trzeba będzie też zadbać o właściwe obrandowanie video, które jeśli stanie się viralem, pozostanie nadal komunikatem konkretnej firmy.