Teoria wizytówki, ulotki i książki — czyli dlaczego warto rozbudowywać strony internetowe

Teoria wizytówki, ulotki i książki — czyli dlaczego warto rozbudowywać strony internetowe
Jakiś czas temu, przechodząc w Poznaniu jednym z przejść podziemnych, na Wierzbięcicach, otrzymałem od uśmiechniętej Pani ulotkę pizzerii. Wiem, w tej historii nie ma nic niezwykłego.
O autorze
3 min czytania 2017-04-20

Taka forma reklamy jest znana nam wszystkim. W większości przypadków ulotkę wrzucamy do najbliższego kosza lub odkładamy ją na stos z innymi. Ten artykuł nie będzie jednak dotyczył rozważań na temat skuteczności tej formy reklamy. Opowiem Ci, dlaczego warto tworzyć rozbudowane strony internetowe.

Spoglądając w domu na otrzymaną ulotkę, doszedłem do wniosku, że przypomina mi ona wiele stron internetowych.

Większość tego typu witryn zawiera kilka kluczowych informacji wyróżniających dany produkt. Trzymając się naszej tematyki, będą to informację typu: “Pizza z pieca opalanego drewnem”, “Smaczna pizza na grubym cieście”, “Darmowa dostawa”. Dodaj do tego jeszcze cennik oraz dane kontaktowe a otrzymasz ulotkę reklamową. W najgorszym przypadku strona będzie zawierała tylko dane kontaktowe i nazwę firmy, przez co w znaczącym stopniu upodabnia się do zwykłej wizytówki.

Sam przy projektowaniu witryny nieraz spotkałem się z oporem właścicieli biznesów do tworzenia ciekawego contentu. Najczęściej padający argument w tym przypadku brzmi: „to, co jest, obecnie wystarczy, przecież i tak nikt tego nie czyta”. A przecież w Internecie zalewanym treściami przygotowanymi przez marketerów i specjalistów, materiały na poziomie tych wręczanych na ulicy nie mają prawa przebicia się do docelowego klienta. W związku z tym nasunęła mi się myśl, że…

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dobra strona internetowa powinna być jak ciekawa książka,

angażująca i wywołująca emocje. Aby łatwiej uzmysłowić Ci, jak bardzo jest to ważne, wyobraź sobie sytuację, w której na ulicy zamiast zwykłej ulotki otrzymujesz książkę.

Na jej pierwszych stronach poznajesz historię rodziny, która przybyła do Polski z Włoch. Następnie dowiadujesz się, jak bardzo w ich rodzinie ważna jest jakość i jak wiele czasu spędzają na doskonaleniu swoich przepisów kulinarnych. Kolejne strony zawierają domowe sposoby na przygotowanie smacznej pizzy. Osoba, która zapoznaje się z tak przygotowanym materiałem, sama nabiera ochoty na skosztowanie tych wyrobów. W międzyczasie książka wspomina, że choć tak przygotowana pizza w domu smakuje doskonale, to prawdziwego włoskiego smaku nabiera, gdy jest jedzona z tradycyjnego pieca opalanego drewnem i jest polana oliwą specjalnie przygotowaną na tę okazję. Po takim opisie pytanie nasuwa się samo: “Gdzie więc można skosztować takiej fantastycznej pizzy?” – oczywiście w pizzerii założonej przez tę rodzinę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zauważ jak doświadczenia osoby, która otrzymała książkę, są różne od tych po otrzymaniu zwykłej ulotki. Dzięki książce zostałeś zaproszony w podróż, przeżyłeś przygodę zaplanowaną dla Ciebie przez właścicieli pizzerii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dlaczego więc nie otrzymujemy na ulicy książek zamiast ulotek lub wizytówek?

Sprawa jest oczywista i z pewnością domyślasz się, że chodzi o pieniądze. Rozdawanie ludziom książek jest drogie i dlatego zazwyczaj musimy za nie płacić niemałe kwoty. W Internecie jest zupełnie inaczej. Informacja rozchodzi się błyskawicznie, a dodatkowo koszty jej dystrybucji są znacznie niższe niż w przypadku formy drukowanej.

Oznacza to tyle, że gdy użytkownik trafia na naszą stronę, opłaca nam się mieć dla niego przygotowane możliwie dużo materiałów, ponieważ koszt ich utrzymania i dystrybucji w przeliczeniu na osobę jest bardzo niski.

Czy w takim razie liczy się tylko ilość?

Posiadając stronę internetową, masz możliwość niskim kosztem przekazać bardzo dużo informacji osobom, które ją odwiedzają. Nieskorzystanie z tej możliwości wiąże się z utratą szansy na zaangażowanie odwiedzającego w komunikację z marką, z którą ma właśnie styczność. Nie oznacza to, że powinniśmy w tym momencie zalewać firmową stronę treściami długimi na dziesiątki tysięcy znaków. Wykorzystaj taką formę przekazu, jaka twoim zdaniem ma największą siłę przekazu danej informacji. Może to być artykuł, zdjęcia, film video, podcast, webinarium, wywiad itp.

Mechanik samochodowy może umieścić na swojej stronie zdjęcie samochodu, opis usterki oraz sposobu, w jaki rozwiązał dany problem. Projektant mebli może ograniczyć się do dużej ilości zdjęć wdrożonych prac i ich krótkich opisów. W innym biznesie lepiej może sprawdzić się film video lub podcast. Ostateczny efekt powinien być taki, żeby nie tylko pisać na stronie: “Jesteśmy specjalistami”, ale również pokazać za pomocą odpowiednich treści, że TAK NAPRAWDĘ JEST.

Dlaczego warto rozbudowywać stronę internetową?

Przygotowanie rozbudowanej witryny internetowej jest stosunkowo tanie w porównaniu z ewentualnymi korzyściami. Poniżej wymieniłem kilka z nich:

  • wzrost odwiedzin ruchu z wyszukiwarek na tzw. długi ogon,
  • wzrost ilości powracających użytkowników,
  • możliwość wykorzystania przygotowanych materiałów do zwiększania zaangażowania w social mediach i e-mail marketingu,
  • zwiększenie zaangażowania odwiedzających witrynę,
  • możliwość tworzenia rozbudowanych ścieżek konwersji (np. odwiedzający czyta artykuł, następnie odsyłamy go do ebooka, w którym pokazujemy problem i jak nasz produkt go rozwiązuje),
  • wysokiej jakości content edukuje i zwiększa zaufanie odwiedzających. Jest to szczególnie ważne w branży finansowej, zdrowotnej i medycznej.

Podsumowując

Spraw by odwiedzający witrynę miał poczucie, że marka, z którą ma styczność rzeczywiście wyróżnia się na tle konkurencji, a oferowane przez nią treści w Internecie nie są zwykłą ulotką, którą ktoś mu wciska. Oferuj gościom odwiedzającym Twoją witrynę możliwie dużo interesujących materiałów i angażuj ich w historię opowiadaną przez Twoją markę.