Nie trzeba wielkiej spostrzegawczości, aby zauważyć, że pierwsze dekady XXI wieku rewolucjonizują wiele tradycyjnych biznesów. Pojawiają się i błyskawicznie zdobywają serca (i portfele) klientów firmy oparte nie tylko o nowe technologie, ale także zupełnie nowe modele biznesowe. To, co wczoraj nie było możliwe, dziś staje się zupełnie zwyczajne. Jedna z takich kluczowych zmian dotyczy posiadania rzeczy i urządzeń, które są nam z różnych względów potrzebne. I tu właśnie pojawia się pytanie: czy są nam potrzebne te rzeczy, czy raczej korzyści, jakie płyną z ich używania? Nie chodzi przecież o to, by mieć płytę CD – tylko o to, żeby móc posłuchać muzyki. Samochód kupujemy nie po to, żeby go mieć, tylko żeby dotrzeć z punktu A do punktu B. Tyle tylko, że przez wiele lat nie było specjalnie innej możliwości – aby korzystać, trzeba było dany przedmiot kupić i stać się jego właścicielem. Na szczęście od kilku lat dynamicznie się to zmienia. Możemy bez problemu słuchać milionów piosenek tysięcy wykonawców, nie kupując ani jednej płyty – wystarczy abonament za kilkanaście złotych miesięcznie w Spotify czy innym serwisie streamingowym. Możemy nie mieć samochodu, a w razie potrzeby skorzystać – nie rujnując portfela – z rozwiązań opartych o ekonomię współdzielenia, takich jak na przykład Bla Bla Car. Możemy też nie mieć samochodu i wciąż wygodnie przemieszczać się po mieście – na przykład Uberem. W końcu możemy tanio spędzić każdy weekend w innym mieście świata, korzystając z mieszkań oferowanych na serwisach couchsurfingowych.
– Ten trend jest fascynujący i znany nam od dawna – mówi Marta Górecka, Marketing Manager firmy leasingowej GRENKE – bo leasing przecież właśnie tak działa. Kiedy potrzebujesz funkcjonalności, które dostarczy Twojej firmie konkretne urządzenie, wcale nie musisz go kupować. Ani za gotówkę, ani na kredyt. Możesz wziąć je w leasing i używać do woli płacąc za to stałe raty. Przez cały ten czas, to leasingodawca jest właścicielem, więc kiedy już danego urządzenia nie potrzebujesz lub przestało spełniać Twoje oczekiwania, po prostu je zwracasz albo wymieniasz na nowszy technologicznie model. To bardziej ekonomiczne, innowacyjne i wygodne dla przedsiębiorcy rozwiązanie, niż zamrażanie firmowej gotówki poprzez zakup sprzętów.
Zobacz również
Używanie sprzętu i wymiana na nowy – tak wygląda najczęściej leasing w Zachodniej Europie. W Polsce najbardziej popularny jest wciąż leasing zakończony wykupem urządzeń.
Takie działanie bardziej przypomina sprzedaż rozłożoną na raty – komentuje Górecka – I często się nie opłaca. Szczególnie w branży, w której specjalizuje się GRENKE, czyli sprzęcie IT i nowoczesnych technologiach. Postęp jest tu bardzo szybki, a wartość urządzeń zazwyczaj szybko spada w czasie. Sprzęt IT po trzech czy czterech latach użytkowania raczej nadaje się do wymiany. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju i stanu urządzenia, ale często wykup go od firmy leasingowej wcale nie jest najlepszym rozwiązaniem dla klienta. GRENKE proponuje więc coś innego – Leasing Nowoczesny, w którym dopiero na końcu umowy klient decyduje co zrobi z urządzeniem. Ma wtedy 3 możliwości: wymianę sprzętu na nowszy technologicznie, nabycie go albo przedłużenie umowy i dalsze leasingowanie. Leasing Nowoczesny jest tańszym sposobem na korzystanie z najnowszej technologii, bo firma płaci tylko za używanie sprzętu, przez co ma niższe raty.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Promocję Leasingu Nowoczesnego i wsparcie dla idei „używać a nie mieć” GRENKE postanowiło zorganizować w formie internetowego konkursu. Żeby wziąć w nim udział, wystarczy umieścić publiczny post na swoim Facebooku, Instagramie lub Twitterze i podzielić się w nim pomysłem na coś, co warto używać, ale niekoniecznie trzeba mieć na własność. Taki post należy następnie oznaczyć konkursowym hasztagiem #uzywacaniemiec. Dzięki temu posty są automatycznie wyszukiwane i prezentowane na konkursowej stronie www.uzywacaniemiec.pl. Trzej autorzy najzabawniejszych, najbardziej pomysłowych czy „użytkowych” pomysłów wygrają nagrody idealnie wpisujące się w trend „używać a nie mieć”… Są to 3 pakiety składające się z: rocznego abonamentu premium Netfix, rocznego abonamentu premium Spotify oraz przejazdów Uberem o wartości 500 zł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O tym, do kogo trafią nagrody, zdecydują jurorzy – popularni blogerzy zajmujący się tematami marketingu i nowoczesnej komunikacji: Maciej Budzich (mediafun.pl), Michał Górecki (michalgorecki.pl) i Jacek Kotarbiński (kotarbinski.com). Używanie rzeczy bez ich posiadania to dla nich norma, dlatego zachęcają do wzięcia udziału w konkursie na swoich blogach oraz profilach w mediach społecznościowych.
Mocno wierzymy w to, że używanie rzeczy bez kupowania ich na własność będzie dla większości ludzi oczywiste w przyszłości – podsumowuje Górecka – Już dziś chcemy wpierać ten pomysł, w trochę mniej oczywisty sposób. Nie tradycyjną reklamą, a luźną, internetową zabawą, której twarzami są influencerzy, na bieżąco obserwujący i dzielący się nowymi trendami ze swoimi odbiorcami.
GRENKE to ekspert w dziedzinie leasingu IT. Firma jest częścią międzynarodowego koncernu, który powstał w latach 70-tych w Niemczech. Obecnie jest to jedna z największych niezależnych firm leasingowych, notowana na giełdzie we Frankfurcie nad Menem. W Polsce GRENKE działa od października 2003 roku – ma siedzibę w Poznaniu i 4 biura regionalne.