Mówi B2B: A może influencer na YouTube?

Mówi B2B: A może influencer na YouTube?
Według ostatnich badań Content Marketing Institute 89% marketerów działających w strefie B2B korzysta z kontent marketingu. 59% z nich dystrybuuje swoje treści na YouTube. Portal jest świetnym miejscem do zdobycia informacji na temat branży i sposobów działania.
O autorze
5 min czytania 2017-08-18

fot. unsplash.com

Efektywny influencer marketing polega głównie na zaangażowaniu marki we współtworzenie treści z nią związanych oraz wspólne kreowanie jej historii z influencerem, oraz jego społecznością. Oprócz poszerzania zasięgu, dzięki działaniom twórców, poprzez referencje oraz recenzje, na których głównie opierają się dzisiejsi nabywcy, kreowana jest forma „niemarketingowej” komunikacji produktu.

Dlaczego Twój biznes potrzebuje influencera na YouTube?

  • Raport IBM (To buy or not to buy? How Millennials are reshaping B2B marketing) wskazuje, że 93% millennialsów kupiło produkt po usłyszeniu o nim od znajomego. Z kolei według badania Twittera i analitycznej firmy Annalect (będącej częścią Omnicom Media Group) internauci ufają influencerom niemal tak bardzo, jak swoim przyjaciołom. Badania pokazują więc, że nie ma lepszej formy sprzedaży niż polecenie produktu przez autorytet lub przyjaciela — często w taki sposób o YouTubowych influencerach myślą Twoi klienci, szczególnie jeśli są wśród nich millennialsi.
  • Twoje filmy nie mają milionów wyświetleń? Ludzie nie czekają na twój kolejny film? Cóż, możesz pracować nad retoryką lub doskonalić swoje treści, ale nie każdy jest urodzonym showmanem. Na szczęście w Social Mediach z pewnością znajdziesz odpowiednie dla Twojej marki osobowości. Skorzystaj z pomocy influencera, który na pewno wpłynie nie tylko na zasięgi, ale również na twój wizerunek!
  • Ty i Twoja ekipa nie dajecie rady z produkcją treści na firmowy kanał i potrzebujecie kogoś do pomocy? Startujesz z komunikacją w social mediach i chciałbyś od razu zostać zauważony? Influencerzy skłonni są wesprzeć zarówno produkcję treści jak też, zależnie od umowy, zagwarantować Twojej marce zasięg!
  • Jakość materiałów Twojej konkurencji jest dla ciebie nie do osiągnięcia (drogie kamery, studio, know-how)? Zleć pracę sieci partnerskiej YouTube, która na co dzień współpracuje z twórcami oraz świadczy tego typu usługi lub zatrudnij twórcę z własnym sprzętem. Pamiętaj, liczy się przekaz, publiczność wybaczy Ci drobny deficyt jakości, jeśli odpowiesz na ich pytanie bądź zaoferujesz im coś, czego nie znajdą u konkurencji. YouTube to nie telewizja!
  • Zadbaj o to, aby Twój film był łatwy do znalezienia w sieci d — zadbaj o odpowiednie SEO na Youtube
  • Twoja firma ucierpiała na wizerunku? Praca z Influencerem, który budzi szacunek, może poprawić Twoją wiarygodność i wzbudzić zaufanie, a nawet podziw wśród publiczności.
  • Sprzedaż! Według analizy tapinfluence, ROI z działań opartych o współpracę z influencerami, w pewnych przypadkach jest niemal 11 razy wyższe, aniżeli „tradycyjne” działania w digitalu.

Dobieranie influencera do marki

Przede wszystkim wybierz influencera, który mógłby być zainteresowany Twoim produktem. Istnieje mnóstwo narzędzi, które dostarczą Ci danych pomocnych w znalezieniu odpowiedniej osoby w Social Mediach np. BuzzSumo, FollowerWonk, Brandwatch. Pamiętaj jednak: szukasz influencera, a nie celebryty, więc nie naśladuj marek z kategorii B2C, które zatrudniają topowych w kraju celebrytów. Potrzebujesz kogoś konkretnego, kto wśród swojej publiczności ma jak najwięcej potencjalnych klientów na Twoje produkty czy usługi i który ma na nich wpływ. Jeśli masz już kogoś na oku, sprawdź zaangażowanie jego publiczności, jak bardzo i kto się nim interesuje, czy te osoby są blisko profilu Twojego modelowego klienta. Sprawdź jego treści pod kątem polityki Twojej firmy i dowiedz się, czy nie współpracuje z konkurencją. Zrób listę liderów swojej branży, YouTuberów, blogerów, prelegentów konferencji, komentatorów i analityków, skoncentruj swoje wysiłki na najlepszych i najszybciej rozwijających się. Jeśli nie masz czasu/ludzi, aby przeprowadzić taki research, zleć to profesjonalistom — skontaktuj się z siecią partnerską YouTube

Influencer z własnym brandem

Rozejrzyj się w swojej branży, być może w Twojej sieci marketingowej znajdują się podmioty, które świetnie radzą sobie z publicznością, a nie są Twoją konkurencją. Mając wspólne cele, łatwo będzie Wam zawrzeć współpracę. Pomyśl o tworzeniu wspólnych treści z takimi osobami. Przykładem takiej kooperacji w mojej branży są działania Tima Shmoyera i Google. Twórca ten komunikuje istotne w życiu marki wydarzenia, komentuje nowości w portalu YouTube, a nawet dba o jej wizerunek, tłumacząc z czego wynikają posunięcia budzące kontrowersje.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Influencer w twojej firmie.

Jak zapewne zauważyłeś, pracownicy w Twojej firmie też są aktywni w Social Mediach. Przeważnie są to ludzie, którzy wśród znajomych mają kolegów ze szkoły, poprzednich miejsc pracy — ludzi z branży, potencjalną publiczność Twojej marki. Do tego są przecież ekspertami w tym, co robią. Oczywiście nie możesz im rozkazać, żeby udostępnili reklamę Twojej marki na swojej prywatnej tablicy, ale idealnym modelem jest posiadanie z pracownikami wspólnej misji — wtedy każdy dba o własny interes, a razem dbacie o wspólny.

A może zauważasz w gronie swoich pracowników potencjalnego influencera? Osobę charyzmatyczną, eksperta, którego inni pytają o radę? Warto zainwestować we wspólne budowanie marek. Wiele firm posiada dzisiaj w swoich miejscach pracy małe studia do nagrywania branżowych „how to” czy wywiadów z ekspertami. Zanim zakupisz sprzęt, zajrzyj do konkurencji. Pamiętaj, jak szybko zachodzi postęp w wideo marketingu, prócz nowych trendów dotyczących formy przekazu treści, dbaj o ich estetykę. Nie ma sensu publikować filmów, które wypadną słabo na tle konkurencji i skompromitują cię w branży. Wspieraj swojego twórcę. Twoja pomoc nie może kończyć się na powiedzeniu — masz studio i nagrywaj. Taka osoba potrzebuje dużo wolnego czasu. Nie pozbawiaj jej jednak dotychczasowych obowiązków — cały czas musi być w branży. Dobrym wyjściem jest zatrudnienie dla takiej osoby pomocników. Dbaj, aby Twój influencer poszerzał swoją sieć, pomagaj mu zdobywać kontakty do innych twórców w branży. Twoje kanały social media powinny też mieć budżet, gospodarz będzie potrzebował rekwizytów czy środków na nagrody w konkursach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Brand Hero

Odnajdź swoich Brand Heroes i kreuj treści swoje oraz influencerów do tych osób. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie, kto udostępnia Twoje posty. Przestudiuj profile tych osób i postaraj się stworzyć model treści, które potencjalnie będą przez takie osoby udostępniane. Stwórz kampanię adresowaną do swoich Brand Heroes. Wspieraj ich, komentuj, zaczepiaj, cytuj, zwróć uwagę na potencjalnych influencerów, wykorzystaj zasięg swoich Social Media, aby im pomóc. Jeśli będziesz częścią ich sukcesu, na pewno o Tobie nie zapomną.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kampanie z influencerami B2B

Pomysł na e-booka może nie jest oryginalny, ale wiedza jest niezbędna. Ekspert z kanałem na YouTube może wesprzeć dystrybucję Waszego wspólnego dzieła. Aby wzmocnić zasięg, warto poeksperymentować z formą treści w nowych mediach: wideo, animacja, grafika, dźwięk, tekst to wszystko wraz z warstwą algorytmów może być zawarte w e-booku. W tych samych mediach żyją internetowi influencerzy, mają już rozbudowaną publiczność i wypracowaną charakterystyczną formę przekazu. Projektując wspólny e-book, należy wziąć pod uwagę dotychczasowe doświadczenia ich widzów i czytelników.

Jeśli sprzedajesz produkt, nabywca chce go wcześniej zobaczyć, najlepiej w działaniu. Oddając towar czy świadcząc usługę bądź jej absolutnie pewien, tak aby wynik recenzji nie okazał się niekorzystny. Jeśli Twój produkt ma jakąś szczególną cechę na przykład niesamowitą wytrzymałość, postaraj się, aby budżet umożliwił twórcy wynajęcie czołgu.

Producent oprogramowania SAP przeprowadził niedawno konferencję, której zasięg Live na Facebooku przekroczył 80 tys. widzów. Specjaliści SAP i influencerzy z różnych dziedzin branży stworzyli treści, które zostały omówione na konferencji Sapphire.

Możliwości jest znacznie więcej, nie musisz rezygnować z humoru. Marki takie jak Kinaxis czy HP mają na swoim koncie kampanie B2B w formie seriali komediowych z udziałem rozpoznawanych twarzy.

Tworzenie dyskusji pomiędzy influencerem, marką i publicznością

Nie zapominaj o swoich influencerach po zakończeniu kampanii, pamiętaj, aby budować silne relacje. Obserwuj ich działania, komentuj, udostępniaj ich treści, cytuj ich w roli eksperta, pytaj o zdanie na temat panującego trendu. Produkuj treści z myślą o udostępnieniu ich przez influencerów. Zwróć uwagę, że niektórzy twórcy konkurują między sobą, nie pozwól, aby czuli się o siebie zazdrośni — nie zmieniaj influencerów jak rękawiczki. In The End chcemy, aby wszyscy się kochali.

W świecie B2B gdzie nie chodzi już o sprzedaż a bardziej o utrzymanie stałych związków, działania Influencer Marketingu są niezastąpione i pozwalają markom zdobyć prawdziwe zainteresowanie potencjalnych klientów.