fot. unsplash.com
Zastanów się jednak dobrze, bo bez dokładnego planu — świetny “u-iks” bardzo łatwo zamienić na “ups..”.
Zobacz również
Musi być przyjemnie
… nie tylko popatrzeć. Estetyczny, nowoczesny projekt graficzny jest oczywiście ważny, ale o sukcesie strony lub aplikacji decyduje dużo częściej przyjemność będąca efektem interakcji użytkownika z naszym rozwiązaniem. Reakcje emocjonalne towarzyszą naszym odbiorcom także w świecie wirtualnym, a kiepskie pierwsze wrażenie — kilka niefortunnie rozmieszczonych przycisków, brak przejrzystości lub trudność w nawigacji, mogą na długo zrazić użytkowników do korzystania z Twojego rozwiązania. Właściwie zaprojektowany interfejs aplikacji, który pozwala użytkownikowi na intuicyjną obsługę, a co za tym idzie — oszczędność czasu, wiąże się nie tylko z zadowoleniem, ale również większym prawdopodobieństwem, że Twój odbiorca jeszcze do Ciebie wróci.
Dobra inwestycja
Jeśli zapewnienie użytkownikom pozytywnych wrażeń podczas interakcji z Twoim rozwiązaniem nie przekonuje Cię do współpracy ze specjalistą UX, być może przemówią do Ciebie korzyści biznesowe. Analiza i planowanie aplikacji pod kątem dobrego User Experience już na etapie programowania pozwolą zaoszczędzić czas, a co za tym idzie także koszt wykonania rozwiązania. Bardziej intuicyjna obsługa strony, czy oprogramowania to również mniej czasu i zasobów przeznaczonych na szkolenia, wsparcie techniczne i obsługę Klienta, czy utrzymanie aplikacji. A mniej negatywnych opinii, to więcej zadowolonych użytkowników i dalszych poleceń.
Dopasowane do potrzeb
Bez względu na to, czy działalność jest duża, czy mała — wykorzystanie narzędzi analizy i projektowania UX przyniesie wymierne korzyści. Mniejszym przedsiębiorcom, staranne i przemyślane zaprojektowanie strony lub aplikacji pozwoli zwiększyć sprzedaż, a także przyśpieszyć tempo rozwoju i dalszej ekspansji. W przypadku większych firm — dużo jest również informacji i danych przekazywanych do Klientów. W takiej sytuacji warto dokładnie zaplanować ścieżki nawigowania po aplikacji lub stronie, aby ułatwić użytkownikom sprawniejsze dotarcie do tego, czego dokładnie od nas potrzebują.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Od A do punktu … UX
Jak w takim razie zabrać się za budowanie rozwiązania z dobrym User Experience? Przede wszystkim — warto analizować. Analiza i planowanie do dwa najważniejsze aspekty tworzenia przyjaznej dla użytkowników aplikacji. Zanim jeszcze rozpoczną się jakiekolwiek prace programistyczne w naszym zespole IT, współpracę z Klientami zaczynamy od specjalnych warsztatów Discovery. Analizujemy wspólnie grupę odbiorców, określamy cele biznesowe, projektujemy ścieżki poruszania się po aplikacji. Przygotowane mockupy pokazujemy Klientom lub potencjalnym użytkownikom, czasem nawet nagrywając ich pierwsze wrażenia w interakcji z narzędziem. Zebrany w ten sposób feedback pozwala nie tylko zweryfikować pierwotne założenia, lecz również dalej rozwijać projekt.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Narzędzia UX pozwolą Ci podejmować świadome decyzje o kształcie Twojego rozwiązania. Wtedy, jeszcze zanim powstanie pierwsza linijka kodu, będziesz wiedział co, gdzie, i przede wszystkim — dlaczego, znajdzie się w Twojej aplikacji.
Nie tylko programowanie
Dokładnie przygotowana analiza UX, uwzględniająca np. utworzenie i opisanie Person (czyli prototypowych odbiorców określonego produktu / usługi), pozwoli Ci lepiej zrozumieć Twoich klientów. Wiedząc, kim są, czego potrzebują, lub czego obawiają się grupy, do których kierujesz swoje działania, możesz nie tylko ukształtować przyjazną interakcję w świecie wirtualnym, lecz również lepiej zaplanować dalsze działania marketingowe czy sprzedażowe.
Bez względu na to, czy budujesz aplikację, stronę internetową, czy w jakikolwiek inny sposób rozwijasz swój biznes — jeśli chcesz zaistnieć w cyfrowym świecie, dbałość o dobre User Experience przyniesie Ci wymierne korzyści. Zadbaj o dostarczenie odbiorcom użytecznego, łatwego i przyjemnego w korzystaniu narzędzia, i zapamięta,j kim są, bo na pewno wrócą do Ciebie po więcej.