Niektóre produkty wolimy najpierw zobaczyć na żywo, a dopiero później zdecydować się na zakup w sieci.
„Powiedz mi, jak kupujesz, a powiem Ci, kim jesteś” – ta zależność naprawdę działa i – co więcej – sprawdza się zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Prezentujemy 8 faktów związanych z zakupami, które wiele mówią o nas samych.
Zobacz również
Fakt 1: Liczymy się z opinią sprzedawców
Aż 65% Polaków woli porozmawiać w sklepie stacjonarnym ze sprzedawcą niż szukać opinii przez smartfona. Szczególnie ważne dla klientów są opinie na temat sprzętów RTV i AGD.
Fakt 2: Co trzeci Polak reaguje na napis SALE
Obok napisu SALE, szczególnie umieszczonego na czerwonym tle, trudno przejść obojętnie. Według badań kolor czerwony działa na nas wyjątkowo: podnosi ciśnienie krwi, zwiększa poziom adrenaliny i ekscytacji organizmu. Dlatego większość materiałów promocyjnych jest czerwona, a sklepy tak często wykorzystują nawiązania do znaku drogowego „stop”.
Fakt 3: To mężczyźni łatwiej ulegają promocjom
Aż 45% mężczyzn podejmuje swoje decyzje zakupowe na podstawie promocji i obniżek cen. Panowie zdecydowanie chętniej sięgają do portfela w okresie wyprzedaży.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Fakt 4: Wolimy zaplanować swoje zakupy
Tylko 14% Polaków nie robi przygotowań przed zakupami. Zdecydowana większość woli: stworzyć dokładną listę, przejrzeć gazetki promocyjne, porównać oferty i ceny przed zakupem oraz odwiedzić strony www sklepów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Fakt 5: Najpierw oglądamy, później kupujemy… i odwrotnie
Niektóre produkty wolimy najpierw zobaczyć wirtualnie, a później kupić je w sklepie stacjonarnym. Aż 54% osób kupuje tak materiały budowlane, 45% sprzęt AGD i RTV i 44% odzież, akcesoria i dodatki. Odwrotne działanie obserwujemy w przypadku kosmetyków i perfum (37%) oraz obuwia 34%. Tych produktów najpierw szukamy w sklepach stacjonarnych, a dopiero później kupujemy w sieci.
Fakt 6: Kobiety kupują odzież, a mężczyźni sprzęt elektroniczny i…
W sklepach internetowych kobiety najczęściej kupują odzież i dodatki (aż 82%). Zamawiają również kosmetyki, multimedia i artykuły dziecięce. Aż 64% mężczyzn kupuje online sprzęt elektroniczny. Co ciekawe, panowie kupują równie często bilety do kina i teatru i podróże.
Fakt 7: Mężczyźni wydają miesięcznie więcej niż kobiety
Na odzież i dodatki kobiety wydają co miesiąc średnio 89 złotych. Co ciekawe, mężczyźni wydają w skali miesiąca więcej niż kobiety. Na zakup elektronicznych gadżetów panowie przeznaczają około 100 złotych.
Fakt 8: Kosmetyczka i biżuteria – ile wydajemy?
25% wydatków miesięcznych w przypadku kobiet stanowią zabiegi kosmetyczne. Ciekawszy jest jednak fakt, że to 22% miesięcznych wydatków mężczyzn. Tylko 16% wydatków w obydwu przypadkach to kwoty przeznaczone na biżuterię.
Fakt 9: Coraz bardziej doceniamy rękodzieło i żywność eko
Polacy stają się bardziej eko, inwestują w domowe produkty i polskie wyroby. Wśród najważniejszych zakupowych trendów znalazły się: domowe przetwórstwo, żywność organiczna oraz polskie produkty robione ręcznie. Co ważne, Polacy coraz chętniej wspierają akcje charytatywne i crowdfunding.
Więcej ciekawostek o tym, jak kupujemy znajduje się w przygotowanej przez HRS infografice „Jak kupują Polacy, czyli zachowania zakupowe w sieci i w sklepach stacjonarnych”.
Więcej na stronie.