…niemal 23% więcej niż rok wcześniej. Z badań wynika, że konsumenci wydają więcej, ale też coraz rzadziej zostawiają zakupy na grudzień. Dla sklepów to więc ostatni moment na poprawę strategii sprzedażowych. Mogą w tym pomóc także technologie.
W 2016 roku polski konsument deklarował świąteczne wydatki na poziomie 1121 zł. Tendencja wzrostowa tych nakładów utrzymuje się od kilku lat. Aż 37% zakupów zrobiono online, co wpisuje się w bardziej ogólny kierunek rozwoju zwyczajów zakupowych Polaków. E-sklepy, które chcą wykorzystać ten potencjał, muszą pamiętać, że ponad połowa polskich konsumentów nie czekała w ubiegłym roku z zakupami świątecznymi na ostatnią chwilę – robiła je w pierwszej połowie grudnia lub nawet w listopadzie.
Zobacz również
To więc ostatni moment na wprowadzanie jakichkolwiek ulepszeń do strategii marketingowych. Warto postawić także na rozwiązania technologiczne, w tym systemy do personalizacji marketingu i sprzedaży, które są łatwe do wdrożenia i szybko przynoszą efekty.
– Systemy personalizacji oferty odpowiadają na potrzeby dzisiejszych konsumentów, którzy nie tylko lubią być traktowani indywidualnie, ale też cenią sobie wygodę oraz swój własny czas. Dzięki automatyzacji i rekomendacjom otrzymują ofertę skrojoną na miarę ich potrzeb. W jaki sposób? Sklep, a raczej stojąca za nim technologia podpowiada klientom produkty z największą szansą na zakup na podstawie ich zainteresowań. Dzięki temu cały proces zakupowy przebiega szybciej – klient znajduje potrzebne mu produkty łatwiej i opuszcza witrynę zadowolony – tłumaczy Paweł Wyborski, CEO w QuarticON.com.
U podstaw działania tego typu systemów stoi sztuczna inteligencja, wykorzystująca zaawansowane algorytmy uczenia się. Silnik rekomendacji gromadzi, analizuje i przetwarza dane o zachowaniach klientów na stronie sklepu. Na podstawie preferencji kupujących powstają rekomendacje, dzięki którym sklepy mogą osiągnąć wzrost sprzedaży nawet na poziomie kilkunastu procent. W praktyce taki mechanizm wyświetla na stronie sklepu indywidualnie dobrane dla każdego klienta ramki z proponowanymi i wybranymi specjalnie dla niego produktami, które mają za zadanie pomóc kupującemu szybciej znaleźć właściwy prezent lub skompletować większy zestaw podarunkowy.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Badania pokazują, że dzięki silnikowi QuarticON.com sprzedaż wzrasta średnio o 12%, czyli co 8 kupujący dodaje do koszyka kolejny produkt – mówi Paweł Wyborski, CEO w QuarticON.com. – Nasze rozwiązanie nie wymaga żadnych skomplikowanych działań ze strony właściciela sklepu, co klienci bardzo doceniają, zwłaszcza w tak gorącym czasie, jak okres przedświąteczny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wydatki Polaków, a z nimi zyski sklepów rosną z roku na rok. Firmy, które jeszcze przed świętami zdecydują się na wprowadzenie inteligentnego marketingu w swoich e-sklepach, mają największe szanse na wykorzystanie tej tendencji w najbardziej dochodowym kwartale w roku.