fot. pexels.com
Coraz częściej na pierwszy plan wysuwają się jednak czynniki związane z zachowaniem użytkowników na stronie tzw. czynniki behawioralne.
Zobacz również
Po wpisaniu dowolnego zapytania do wyszukiwarki, stara się ona zwrócić jak najbardziej trafne i spersonalizowane wyniki. Oprócz tego, że prezentowane wyniki muszą najlepiej odpowiadać na dane zapytanie, to muszą również być odpowiednie z punktu widzenia komfortu użytkownika. Krótko mówiąc: jeżeli użytkownik otrzymuje interesującą go treść, a także poruszanie po stronie nie sprawia mu problemu – jest bardzo prawdopodobne, że taki wynik będzie wyświetlać się najwyżej na dane zapytanie.
SEO + UX
Dlaczego korelacja działań SEO i UX jest ważna z pewnością wie każdy właściciel sklepu internetowego. Od prawidłowego przeprowadzenia właśnie działań z tych dwóch dziedzin, zależy widoczność i sprzedaż danego sklepu. Wiele z e-commerców zmaga się z problemem porzuconych koszyków, gdzie użytkownicy są zdecydowani na zakup danego towaru, lecz cała ścieżka zakupowa jest zbyt długa lub nie zrozumiała dla klienta, przez co rezygnuje on z towarów, które znajdują się w koszyku i wychodzi z serwisu.
Prace SEO koncentrują się głównie na optymalizacji architektury witryny oraz działaniach zewnętrznych, zwiększając wartość ruchu organicznego w witrynie. UX z kolei koncentruje się przede wszystkim na angażowaniu użytkowników, którzy trafili do danego sklepu. Minimalizuje to elementy rozpraszające i zwiększa efektywność sprzedaży. Tylko korelacja tych dwóch dziedzin pozwoli na efektywne pozyskiwanie nowych klientów z zapytań płynących do wyszukiwarki oraz finalizację sprzedaży bez problemu porzuconych koszyków.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
SEO + UX = Konwertujący ruch
Ruch organiczny z wyszukiwarki internetowej zazwyczaj jest najważniejszym źródłem ruchu w sklepach internetowych. Prawidłowa optymalizacja sklepu oraz zaufanie wobec brandu, pozwala pozyskać do serwisu dużą liczbę potencjalnych klientów.
Wykorzystanie działań UX, czyli dostosowanie strony do potrzeb użytkowników, a także działań SEO, czyli optymalizacji witryny pod wyszukiwarkę, pozwala pozyskać do serwisu jakościowych użytkowników – takich, którzy będą kupować nasze towary. Do tego jednak niezbędne jest prześledzenie i zrozumienie ścieżki, jaką użytkownik przechodzi zanim dokona zakupu – tak zwane Customer Journey.
Customer Journey
Istotą Customer Journey jest spojrzenie na swoje działania z punktu widzenia użytkownika, czego efektem jest optymalizacja ścieżki zakupowej. Poszczególne kanały, przez które przechodzi klient, muszą zostać logicznie ze sobą powiązane i zaprezentowane w atrakcyjny sposób. Ścieżka ta musi prowadzić klienta w możliwie jak najprostszy i najkrótszy sposób.
Budowa strategii Customer Journey zdecydowanie poprawia jakość, a tym samym odbiór naszej strony w oczach użytkownika. W znacznym stopniu jesteśmy w stanie usprawnić ścieżkę zakupu naszego potencjalnego klienta. Mamy realny wpływ na to, w które elementy na stronie użytkownik kliknie, przez co możemy poprowadzić go przez cały proces ścieżki zakupowej, aż do finalizacji. Użytkownik, który jest zadowolony z zakupów w danym sklepie, zdecydowanie chętniej do niego wróci i poleci go innym odbiorcom. Strategia Customer Journey pomaga długofalowo budować silną markę, która będzie pozytywnie postrzegana w przez użytkowników.
Czynniki UX, mające pozytywny wpływ na SEO
Wiele czynników, ważnych z punktu widzenia doświadczenia użytkownika, ma pozytywny wpływ na optymalizację witryny. Poniżej kilka czynników UX, mających ogromne znaczenie podczas procesu optymalizacji witryny:
- Prawidłowe wyświetlanie witryny na wielu urządzeniach (desktop, mobile, tablet) – strona responsywna = strona użyteczna. Prawidłowe jej renderowanie jest kluczowe z punktu widzenia UX oraz SEO.
- Prędkość ładowania witryny – jeden z najważniejszych elementów rankingowych na mobile, kluczowy z punktu widzenia użyteczności oraz SEO. Zbyt długi czas ładowania witryny frustruje użytkowników, dlatego Google preferuje takie, które ładują się szybko.
- Struktura linkowania wewnętrznego – wykorzystanie kotwic (anchor tekstów) wpływa pozytywnie na UX. Użytkownik może w łatwy sposób przejść do innej sekcji serwisu lub przeczytać powiązany artykuł. Linkowanie wewnętrzne za pomocą anchorów jest również kluczowe z punktu widzenia SEO i przepływu wartości PageRank (link juice) w serwisie.
- Meta dane – Zawartość tagu TITLE oraz DESCRIPTION w znacznym stopniu wpływa na CTR (współczynnik klikalności). Podstrona, która zawiera meta tytuł oraz meta opis odpowiedniej długości ze słowami kluczowymi oraz wyraźnym wezwaniem do interakcji (CTA), jest zdecydowanie częściej klikalny.
- Above the Fold – to co znajduje się w części strony widocznej “na pierwszy rzut oka”, jest bardzo ważne. Użytkownik, który nie otrzymuje interesującej go treści, tylko na przykład dużą reklamę, bardzo często natychmiast opuszcza witrynę. Ma to ogromny wpływ na doświadczenie użytkownika i wzrost współczynnika odrzuceń.
Czynniki UX mające negatywny wpływ na SEO
Niestety, wiele optymalnych zastosowań – z punktu widzenia doświadczenia użytkownika – nie współgra z dobrymi praktykami, dotyczącymi optymalizacji witryny pod wyszukiwarki internetowe. W przypadku optymalizacji zawsze należy zachować kompromis i wybrać rozwiązania, które są użyteczne, a zarazem zgodne z zasadami SEO. Poniżej kilka elementów, ważnych z punktu widzenia User Experience, lecz takich które mogą mieć negatywny wpływ na SEO:
- Infinite scrolling – mechanizm nieskończonego przewijania to bardzo przyjemna funkcjonalność z punktu widzenia UX, lecz nie zawsze idąca w parze z dobrymi praktykami SEO. Duża liczba produktów na jednej stronie, to również duża liczba linków wewnętrznych. W wielu przypadkach taka podstrona może zostać negatywnie odebrana przez jeden z algorytmów jakościowych (np. Panda). Dużo produktów na jednej stronie to również długi czas ładowania. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO jest wykorzystanie paginacji na stronie (stronicowania).
- Dynamiczne filtrowanie – dynamiczne filtrowanie bez przeładowania strony, to bardzo użyteczne rozwiązanie dla użytkownika. Interesujące go treści / produkty są dostępne za pomocą jednego kliknięcia. Z punktu widzenia SEO, oczywiście lepszym zastosowaniem jest odnośnik do danego produktu / treści, ponieważ wykorzystujemy siłę linkowania wewnętrznego i przepływu link juice.
- Ukrywanie treści w tabach – z punktu widzenia UX jest to bardzo dobre rozwiązanie. Użytkownik, w momencie gdy będzie chciał dowiedzieć się więcej o produkcie, po prostu otworzy sobie treść, a następnie po zapoznaniu schowa ją. Z punktu widzenia SEO rozwiązanie to jest nieoptymalne. Google zdecydowanie gorzej ocenia treść, która jest ukrywana w zakładkach. Może również zdarzyć się tak, że do tej treści nie dotrze, jeżeli jest generowana dynamicznie (ładowana Ajaxem lub JavaScript).
- Czytaj więcej – kompresja treści i przedstawianie jedynie zajawek artykułów, to bardzo często wykorzystywana metoda w serwisach internetowych. Używanie “czytaj więcej” jest bardzo popularne i intuicyjne dla użytkowników, ale koliduje z dobrymi praktykami SEO. Patrząc jedynie pod kątem SEO zdecydowanie lepiej używać anchor tekstów.
Czynniki UX ważne dla SEO
Wiele czynników behawioralnych jest bardzo ważnych z punktu widzenia dobrej optymalizacji oraz pozycjonowania serwisu. Większość z nich bezpośrednio lub pośrednio jest odpowiedzialnych za ranking strony. Co jest więc ważne dla SEO w UX? Zebraliśmy 6 najważniejszych aspektów:
- Jak długo użytkownik był na stronie po wejściu z Google?
- Które podstrony najbardziej zainteresowały użytkowników?
- Ile osób natychmiast opuściło stronę i wybrało inny wynik (Pogo Sticking)?
- Jaka była ścieżka poruszania się użytkownika od momentu wejścia na stronę?
- Jak użytkownik przechodził między podstronami po wejściu z wyszukiwarki?
- Po jakim czasie użytkownik finalnie opuścił stronę i czy podjął konwersję?
Analiza danych jakościowych oraz odpowiedź na te pytania, pozwoli sprawdzić wrażenia użytkowników, którzy trafiają do serwisu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Dzięki temu z łatwością wyłapiemy słabe punkty w strukturze i treściach na naszej stronie. Poprawa tych elementów sprawi, że nasza strona będzie przejrzysta i funkcjonalna dla użytkowników.
Co nam da dobry UX w SEO?
Prawidłowo wykonane działania UX potrafią znacznie zwiększyć procent finalnych transakcji na stronie internetowej, czyli monetyzują ruch, który został pozyskany z SEO. Przejrzysty widok strony oraz prosta komunikacja, pozwalają znacznie usprawnić poruszanie się po stronie, dzięki czemu nasza witryna osiąga wiele korzyści. Jakie to korzyści?
- Strona staje się odporna na zmiany w algorytmie Google pod kątem jakościowym (m.in Panda, Phantom, Fred),
- Lepiej jest rozumiana i indeksowana przez roboty wyszukiwarek,
- Trafia do niej więcej wysokiej jakości ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania,
- Dużo więcej sprzedaje – osiąga większą wartość sprzedaży z ruchu organicznego.
Narzędzia wykorzystywane w UX
Prawidłowe rozwiązania UX, dzięki którym nasz użytkownik ma komfort przeglądania danej witryny, są efektem badań testów oraz wniosków wyciąganych z procesów i narzędzi analitycznych. Poniżej przedstawiamy rozwiązania, pozwalające zebrać cenne informacje o użytkownikach i ich decyzjach podejmowanych na stronie:
1. Google Analytics – darmowe narzędzie, które po wpięciu kodów śledzących, dostarczy nam wiele cennych informacji o naszych użytkownikach. Raporty, które możemy wyciągnąć pozwalają między innymi sprawdzić źródła i wartości ruchu, kim są nasi użytkownicy, w jakim są wieku i z jakich regionów pochodzą. Możemy poznać naszą grupę docelową i lepiej zoptymalizować stronę pod ich potrzeby. Z Google Analytics możemy również prześledzić ścieżki wielokanałowe i zobaczyć, które kanały mają wpływ na finalną transakcję.
2. Testy A/B – porównanie dwóch wersji strony i sprawdzenie, która posiada większy CTR lub lepiej skupia uwagę, to popularna metoda badawcza, wykorzystywana w UX. Pozwala to na szybkie podjęcie decyzji, dotyczących kluczowych elementów na stronie (np. przycisk Call to Action).
3. Heatmapy – pozwalają określić, na które obszary użytkownik najczęściej najeżdza kursorem, czyli daje nam to pogląd na to, gdzie należy umieścić najważniejsze elementy na stronie.
4. Scrollmapy – pozwalają określić “głębokość” witryny, czyli do którego momentu użytkownicy docierają i co widzą. Dzięki temu możemy szczegółowo zrozumieć potrzeby użytkownika.
5. Clickmapy – pozwalają określić, gdzie użytkownicy klikali i z jaką częstotliwością. Dzięki temu możemy zorientować się, które elementy należy powiększyć lub zmniejszyć.
Na rynku jest wiele zaawansowanych narzędzi pozwalających na trafne analizy, min: Adobe XD, Hotjar, Crazyegg, Yandex.Metrica
Obecnie wspólne działania SEO i UX stały się standardem podczas optymalizacji dużych witryn internetowych, gdzie ruch organiczny szacowany jest w dziesiątkach tysięcy miesięcznie. Właściciele sklepów internetowych dostrzegli, że oprócz ilości ruchu na stronie liczy się jego jakość. W odpowiedzi na potrzeby klientów, standardem wśród dużych agencji stało się wspólne podejście do działań SEO i UX. Dobrze przygotowana strategia powinna być skupioną na konwersji, przystosowana do możliwości i budżetu jakie oferuje nam dany klient.
Prawidłowo wykonanie działania UX sprawiają, że poruszanie po witrynie staje się intuicyjne i przyjemne co pośrednio, a często również bezpośrednio, przekłada się na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
A jakie są Wasze doświadczenia z SEO i UX? Zostawcie swoje sugestie!