W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się trendy w zakresie składania zamówień w restauracjach. Dziś, obok wciąż popularnego, choć już nie tak powszechnego kontaktu telefonicznego, rozwijają się platformy internetowe. Jednak – mimo rosnącej popularności tego typu serwisów – wkrótce może okazać się, że i to rozwiązanie nie zaspokaja podstawowych potrzeb konsumentów, którzy cenią sobie nie tylko wygodę składania zamówienia, lecz również czas jego dostawy.
Zobacz również
– Obecnie wciąż popularną formą dostarczania jedzenia stosowaną przez restauracje, jest obsługa wszystkich klientów, którzy zamawiają posiłki “na wynos”, przez jednego z pracowników lokalu, zajmującego się dowozem. To niestety przekłada się na czas realizacji zamówienia. Często zdarza się, że na posiłek czeka się ponad godzinę. Dla klienta jest to nieatrakcyjne, a dla nas nieakceptowalne. Alternatywą jest oferta Daily, która zapewnia w pełni zintegrowaną logistykę – my odpowiadamy za działania związane z przyjęciem i dostarczeniem zamówienia, a restauratorzy za przygotowanie posiłków. Za granicą ten model już się przyjął. U nas już widać, że będzie podobnie – zapowiada Nicolas Jedraszak, współzałożyciel Daily.
Jedraszak to doświadczony przedsiębiorca – jest m.in. współzałożycielem firmy programistycznej The Software House, która w tym roku znalazła się na szczycie listy “Technology Fast 50 Central Europe” opracowanej przez Deloitte. Ponadto, przez prawie trzy lata, zarządzał internetowym supermarketem Frisco.pl.
Obecnie Daily współpracuje z kilkuset restauracjami w całej Warszawie. Średni czas realizacji procesu zamówienia przez Daily to 37 minut. Jest to niezły wynik, jednak twórcy dążą do jego poprawienia z wykorzystaniem samouczących się algorytmów predykcyjnych. Analizom w czasie rzeczywistym są poddawane dane dotyczące kurierów, restauracji i klientów, uwzględniające m.in. lokalizację i dostępność dostawców, czas przygotowania posiłku przez lokal, a także inne czynniki, które mają wpływ na zainteresowanie konsumentów usługą, takie jak warunki pogodowe czy pora dnia. W oparciu o nie dzieli się zamówienia tak, aby zoptymalizować pracę kurierów, a w efekcie również poprawić efektywność logistyczną usługi oraz zapewnić wzrost rentowności biznesu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Daily dotychczas pozyskało finansowanie od kilku inwestorów prywatnych i instytucjonalnych. Niedawno dołączyły do nich dwa fundusze – Alfabeat oraz Zernike Meta Ventures. Do inwestycji zachęciły dotychczasowe osiągnięcia spółki, która odnotowuje comiesięczny kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby zamówień. Pozyskane fundusze zostaną wykorzystane na rozwój technologii algorytmów predykcyjnych określających liczbę zamówień, optymalizujących realizację dostaw i automatyczne zarządzanie zleceniami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Daily, chociaż działa zaledwie od roku, bardzo prężnie rozwija na naszym rynku model zintegrowanej logistyki dostaw, odpowiadając za cały proces od momentu złożenia zamówienia i przyjęcia go przez restaurację, aż do dostarczenia posiłku do zamawiającego klienta. Doświadczony zespół oraz świeżość tego przedsięwzięcia sprzyja dynamicznemu rozwojowi tej spółki – twierdzi Bartosz Lipnicki, Partner Zarządzający Alfabeat, opiekun projektu Daily.
Rozwojowy rynek dostaw jedzenia
Internetowy rynek dostaw jedzenia na świecie do końca 2018 r. będzie rósł w tempie 25 proc. rocznie, a w kolejnych latach średnio o 15 proc. – wynika z globalnych prognoz.
Obecnie na świecie działa kilka firm, które oferują tego typu usługi. W Stanach Zjednoczonych są to m.in. GrubHub i DoorDash specjalizujące się w dostawach jedzenia, a także marka Postmates, która dowozi nie tylko posiłki, lecz także inne towary. Również w Europie jest kilku graczy, wśród których dominuje Deliveroo – firma wywodząca się z Wielkiej Brytanii, a obecna również m.in. na terenie Holandii, Hiszpanii, Belgii, Francji, Niemiec czy Włoch. Ponadto rozwija działalność również poza Europą, pozyskując klientów m.in. w Australii, Singapurze, Hong Kongu czy Dubaju. Z kolei w Skandynawii działa serwis Wolt, który obecnie rozszerza swoje usługi na tereny państw nadbałtyckich. Na tej mapie wciąż niezagospodarowanym obszarem jest nasz region. I to w nim potencjał widzą twórcy i inwestorzy Daily.
Nie znaczy to jednak, że w naszym regionie nie działa konkurencja. W samej Warszawie, obok Daily, na początku 2017 roku zaistniał międzynarodowy gracz – UberEATS, czyli rozwiązanie wprowadzone przez kontrowersyjną markę znaną z usług w zakresie transportu samochodowego – Uber.
– Oczywiście obserwujemy, co dzieje się na rynku. Jednak nie uważamy, aby UberEATS stanowił dla nas zagrożenie. Z tej branży znamy kilka podobnych sytuacji, w których obok globalnej usługi, istnieją inne, lokalne. Często to one – dzięki poziomowi świadczonych usług – wygrywają ze światowymi gigantami, zyskując to, co najcenniejsze, czyli zaufanie klientów. To wyróżnia Daily w Warszawie – przykładamy ogromną wagę do dbałości o jakość oferty i obsługi – mówi Małgorzata Sitkowska, współzałożycielka Daily.
Daily to trzecia spółka z kilkunastu, w które zainwestuje Alfabeat w ramach realizacji programu BRIdge Alfa prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Trwają poszukiwania kolejnych ciekawych przedsięwzięć o charakterze badawczo-rozwojowym. Projekty można zgłaszać poprzez formularz na stronie internetowej.