Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2017 roku
Marka TomTom Telematics obecna jest na polskim rynku od kilku lat i reprezentuje największego dostawcę rozwiązań do zarządzania flotą w Europie. Na przełomie roku 2015 i 2016 spółka dokonała akwizycji firmy Finder S.A., natomiast dopiero w tym roku rozpoczęliśmy faktyczną integrację organizacyjną, systemową i procesową. W okolicach wakacji zostały rozpoczęte działania marketingowe, co z punktu widzenia marki było najważniejszym wydarzeniem mijającego roku.
Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2017 roku
Rozpoczęliśmy faktyczną aktywność marketingową dopiero w połowie bieżącego roku, a mimo to udało się nam zaznaczyć naszą obecność na rynku jako części międzynarodowej grupy TomTom Telematics – po raz trzeci z rzędu oficjalnie uznanej za niekwestionowanego lidera branży telematycznej w Europie na podstawie badań międzynarodowej firmy analitycznej Berg Insight. Mimo umiarkowanych nakładów finansowych, byliśmy obecni w setkach publikacji z zakresu B2B, technologii oraz motoryzacji. Od połowy roku wspiera nas w tym agencja Remarkable Ones.
Zobacz również
Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2017 roku
Tegorocznym wyzwaniem było ustalenie strategii współdziałania marek TomTom Telematics i Finder. Jako nowa marka na rynku, mierzymy się również z odróżnieniem skojarzeń z oferty biznesowej TomTom Telematics od propozycji grupy TomTom dedykowanej szerszemu gronu użytkowników.
Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2017 roku
Rok 2017 przyniósł dalszy wzrost znaczenia content marketingu i komunikacji on-line. Wpisując się w ten trend, postanowiliśmy ograniczyć komunikację stricte ofertową, a skupić się na przygotowaniu wysokiej jakości contentu, który może być przydatny w procesie usprawniania funkcjonowania firmowej floty i ograniczaniu jej kosztów. Jako lider rynku czujemy się też w zobowiązaniu do prowadzenia działań edukacyjnych, zwłaszcza na polu związanym z bezpieczeństwem. W związku z tym w listopadzie 2017 udostępniliśmy „Poradnik bezpiecznej jazdy dla firm”, który jest swego rodzaju kompendium wiedzy i porad dotyczących tego, jak zadbać o bezpieczeństwo kierowców pracujących w przedsiębiorstwie i zarazem zmniejszyć ryzyko wystąpienia dodatkowych związanych z tym kosztów. Tak właśnie przygotowany content marketing pozwolił nam zaistnieć zarówno w social mediach, jak i w licznych publikacjach.
Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?
Branża marketingowa jest w trakcie nieustannej transformacji i jedynie ciągłe podążanie za klientem może zapewnić efektywność komunikacji. Nadal rośnie również znaczenie targetowanej informacji, dopasowanej do potrzeb i zainteresowań konkretnej grupy odbiorców. Zaciera się granica pomiędzy marketingiem a PR-em, a coraz więcej agencji decyduje się wychodzić poza swoją główną działalność i stawiać bardziej na ofertę „360 stopni”. Mam także wrażenie, że coraz większą popularnością cieszą się mniejsze podmioty, które dzięki pełnemu zaangażowaniu i elastyczności stanowią realną konkurencję dla dużych, zorganizowanych przedsiębiorstw marketingowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2018 rok?
W 2018 roku chcemy wzmocnić świadomość marki TomTom Telematics nie tylko wśród managerów floty, ale wyjść nieco szerzej, również do osób odpowiedzialnych za firmowe finanse czy zarządzanie całą organizacją. Chcemy edukować rynek i pokazać korzyści wynikające z posiadania systemów do zarządzania samochodami firmowymi, zapewniając w ten sposób konkurencyjność rodzimych podmiotów zarówno na międzynarodowych, jak i lokalnych rynkach. Planujemy również rozwijać dobre relacje z dotychczasowymi klientami poprzez dedykowaną do nich komunikację. Czekają nas również duże nowości w naszej ofercie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie wyzwania czekają Państwa w 2018 roku?
Najważniejszym wyzwaniem dla TomTom Telematics będzie dokończenie procesu rebrandingu. Chcemy, aby oferta Finder S.A., czyli polskiego lidera została połączona z rozwiązaniami TomTom Telematics, tworząc spójną całość pod wspólnym brandem. Wymagać to będzie nie tylko mądrej komunikacji do obecnych i potencjalnych klientów, ale także dobrze przygotowanej strategii komunikacji wewnętrznej.
Poza tym wciąż staramy się przekonywać polskie firmy, że inwestycje się opłacają. Cyfrowa transformacja dzieje się na naszych oczach, ale wielu przedsiębiorców wciąż obawia się pierwszego kroku w stronę digitalizacji, często ze względu na koszty. Naszym celem jest przekonać rodzimy biznes do tego, że inwestycje się zwracają, a bez nich zostaniemy w tyle za Zachodem Europy.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku?
Jeszcze więcej content marketingu. I jeszcze bardziej dopasowanego do konkretnej grupy odbiorców. A wszystko w prostej i zwartej formie, prezentowanej głównie na ekranie telefonu komórkowego. Tylko szybkie komunikaty oraz ciekawe treści mogą przykuć uwagę wśród setek informacji, którymi jesteśmy codziennie atakowani z każdej strony. W takich okolicznościach, również w B2B rośnie znaczenie influencerów, których wypowiedzi cieszą się większym zaufaniem niż neutralnie publikacje.
O rozmówcy:
Karol Hołdyński
Dyrektor marketingu w Polsce i Europie Wschodniej w TomTom Telematics