Na czym ma polegać oryginalność treści i dlaczego uznajemy ją obecnie za jedno z kluczowych wyzwań influencer marketingu?
Już „Trendbook 2017” wskazywał potrzebę rozwoju współpracy marek z influencerami, czyli „osobami bliższymi odbiorcom, postrzeganymi jako szczere, spontaniczne i nieprzetworzone” wobec spadającego zaufania do rządów, polityków, instytucji, prywatnych firm, NGO, mediów, a nawet znajomych[2].
Zobacz również
Dla znaczenia oryginalności w kontekście działań influencerów wymowne jest już samo sąsiedztwo na „Mapie Trendów 2018” dwóch – równie istotnych dla tej dyscypliny marketingu – trendów tj. „Transparentności”[3], rozumianej jako komunikacji opartej na przejrzystości i autentyczności oraz „Visual”[4], czyli wypierania treści przez atrakcyjne obrazy (w tym – zdjęcia). Przeglądanie efektów kampanii influence marketingu[5] wyjaśnia, dlaczego do definicji słowa „oryginalność” powinniśmy w tym kontekście dopisać autentyczność.
W obliczu tego, że z każdej strony zalewa nas rosnąca fala obrazów, wypierających treści pisane, codziennie stajemy wobec coraz większej potrzeby selekcji treści, także w sferze wizualnej. I to jest jedno z dość nieoczywistych zadań platform influencer marketingu. Już na poziomie weryfikacji profili powinny za jedno z zadań postawić sobie poszukiwanie jakości w twórczości influencerów we wszelkich jej przejawach. Gdzie jej szukać?
Należy zacząć od profili microinfluencerów. Jeśli stwierdzimy, że ich poziom jest wysoki – istnieje bardzo duża szansa, że otwarte umysły tych, których zaangażowaliśmy do współpracy pod wpływem ciekawego, nie ograniczającego ich zadania, popłyną na fali pomysłów, tworząc ciekawe story dla marki, dla której pracujemy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jeśli dołączymy do tego jakościowe obrazy, mające potencjał zbudowania oryginalnej kampanii, która nie zaleje Internetu setkami podobnych do siebie realizacji, tylko uruchomi kreatywność microinfluencerów, wykorzystując potencjał ich autorskich pomysłów, jesteśmy już niedaleko od zaangażowania odbiorców w dialog, który zainicjują influencerzy, i w którym marka powinna aktywnie uczestniczyć, idąc z nimi ramię w ramię, jako wsparcie merytoryczne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Buzz zatem już mamy, szczerość, czyli wiarygodność wynikającą z autentyczności nieskrępowanego narzuconym kierunkiem działania przekazu – też. Spontaniczność w postaci niezaplanowanych reakcji fanów/followersów – również. A to już idealne fundamenty dla pobudzenia intencji zakupowych. I tak od realizacji prywatnych pasji influencerów doszliśmy do wsparcia akcji marketingowych klienta. Czy nie brzmi to pięknie?
Praktyka pokazuje, że po drodze napotykamy wiele innych wyzwań, jak np. niezrozumienie intencji twórców kampanii przez influencerów, niewywiązanie się z obowiązującego terminu realizacji zadania, czy niestety największe – fałszywi followersi (tak, kupowanie fanów to plaga, którą – dla dobra własnego gniazda – próbujemy pokonać).
Jednak perspektywa ciekawej kampanii, która w sposób naturalny wciągnie użytkowników Instagrama, Facebooka czy Twittera w dialog z marką nadal jest tym, dla czego warto tworzyć kolejne kampanie i pozyskiwać kolejnych twórców – choćby research był największą częścią realizacji (a tak najczęściej jest! – prawie 70% marketerów za największe wyzwanie influencer marketingu uznaje znalezienie odpowiednich – do akcji – influencerów[6]).
Drogi influencer marketingu, podsumowując, w 2018 życzymy Ci oryginalnych kampanii, nie zamykających twórców w sztywnych ramach i pozwalających im pozostać sobą. Umiejętności weryfikowania profili twórców, wykraczającej poza sferę czysto wizualną. Odnajdywania potencjałów. I obustronnego zaufania, z którego wyniknie wiara w to, że influencerzy i marki grają do jednej bramki i mogą sobie nawzajem pomóc rozwinąć skrzydła. I jeszcze ciekawych stories, które z tego wynikną.
[1] infuture hatalska foresight institute, Mapa Trendów, 18.01.2018, http://infuture.institute/ (dostęp:18.01.2018).
[2] N. Hatalska, Trendbook 2017, 16.03.2017, http://hatalska.com/, (dostęp: 18.01.2018).
[3] „Jeden z kluczowych trendów będących odpowiedzią na spadek poziomu zaufania do firm i marek. Aby temu przeciwdziałać, stosują komunikację opartą na przejrzystości i autentyczności”, [w:] infuture hatalska foresight institute, dz.cyt.
[4] „Treści pisane wypierane są przez atrakcyjne obrazy, w tym także: infografiki, filtry AR, zdjęcia, emoji” [w:] j.w.
[5] Ze względu na charakter prowadzonej działalności przyjrzymy się kampaniom z microinfluencerami.
[6] https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-statistics-quotes-facts/