Niewielka świadomość Polaków, czym w ogóle jest smartfon. Jesteśmy dopiero na początku mobilnej ewolucji

9 proc. Polaków deklaruje, że posiada smartfon, a faktycznie (po sprawdzeniu parametrów technicznych telefonu) telefony nowej generacji posiada już 25 proc. polskiego społeczeństwa - to wniosek z badania TNS Polska, którego wyniki opublikowano w raporcie "Marketing mobilny w Polsce 2012/2013".
O autorze
1 min czytania 2013-02-06

Wniosek ten dowodzi niewielkiej świadomości Polaków, czym w ogóle jest smartfon i jakie niesie ze sobą możliwości. Szczególnie duża dysproporcja występuje w grupie użytkowników najmłodszych (16-21 lat). 13 proc. respondentów w tej grupie deklarowało posiadanie smartfona wobec 40 proc. faktycznego poziomu ich posiadania. O tej grupie wiekowej trudno myśleć jako o „nieświadomych użytkownikach nowych technologii”, dlatego prawdziwa może być hipoteza, że dla młodych osób posiadanie telefonu typu smartfon jest tak naturalne, że staje się równoznaczne z posiadaniem telefonu.

To bardzo ważne wnioski dla marketerów, które tworzą nowe rozwiązania mobilne. Raport „Marketing mobilny w Polsce” dostarcza ich o wiele więcej. Na razie tylko 35 proc. właścicieli smartfonów korzysta z aplikacji mobilnych, a kolejne 32 proc. deklaruje, że jest tym zainteresowanych w niedalekiej przyszłości. Użytkownicy smartfonów bardziej optymistycznie podchodzą do korzystania ze swoich urządzeń w celu łączenia się z Internetem. 41 proc. respondentów robi to obecnie, a kolejne 32 proc. zamierza w przyszłości. Natomiast QR kody są wykorzystywane tylko przez 7 proc. posiadaczy smartfonów. Co ciekawe, 33 proc. respondentów jest zainteresowanych ich skanowaniem w najbliższej przyszłości.

Więcej danych prezentuje poniższa infografika, opracowana na podstawie wniosków z raportu:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Badanie, którego wyniki prezentujemy, zrealizowano techniką bezpośrednich wywiadów (CAPI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 16 – 60 lat.

Raport „Marketing mobilny w Polsce” dostępny jest na blogu jestem.mobi i można pobrać go bezpłatnie, dzięki usłudze „Pay with a Tweet or Facebook”. Raport opracowany został przez Monikę Mikowską, autorkę bloga jestem.mobi i niezależną konsultantkę ds. marketingu mobilnego. Dedykowany jest marketerom, którzy zastanawiają się, czy i jak wejść w świat rozwiązań mobilnych. W raporcie, oprócz wyników badań TNS Polska, znajduje się m.in. 16 najciekawszych polskich projektów mobilnych z roku 2012 (wraz z danymi o ich efektach), przewodnik po polskich firmach mobilnych i trendy rozwoju marketingu mobilnego na roku 2013.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się