fot. depositphotos.com
Telewizja kieszonkowa
Kluczowy wpływ na wybór ekranu ma to, jakie treści użytkownik ma zamiar oglądać. Treści krótkie, o charakterze informacyjnym, najchętniej oglądamy na ekranach swoich smartfonów. Dodatkowo dużo częściej odtwarzamy wideo w aplikacjach mobilnych niż na stronach www. Fakt, że smartfony mamy przy sobie przez cały dzień, tworzy ogromny potencjał pod względem konsumpcji mediów.
Zobacz również
W przypadku treści długich, takich jak filmy i seriale, preferowanym urządzeniem wśród użytkowników wiodących platform VOD jest laptop. Aż 61% użytkowników w Polsce ogląda wideo na ekranie swojego komputera, najchętniej wieczorem*.
Każdy może być Smart
W Stanach Zjednoczonych 58% odtworzeń wideo premium jest już realizowane na dużym ekranie, podczas gdy w Europie tylko 34%*. W Polsce udział platform TV wynosi jedynie 16%*, ponadto nie każdy telewizor typu Smart TV jest podłączony do Internetu. Polscy konsumenci wymieniają swoje urządzenia co 6-7 lat, jednak wypełnienia tej luki można spodziewać się znacznie wcześniej dzięki przystawkom telewizyjnym rozszerzającym funkcje Smart telewizorów.
W 2018 roku ponad 40% gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych posiadało przystawkę telewizyjną (tzw. streaming player)*. W Polsce widoczny jest wzrost popularności podobnych rozwiązań opartych o system Android TV. Dla polskiego konsumenta to atrakcyjne cenowo urządzenia niewymagające wymiany telewizora oraz dające dostęp do wszystkich obecnie popularnych serwisów VOD. Analizując prognozy dla innych rynków*, można spodziewać się, że głównym trendem w najbliższych latach będzie wzrost udziału dużych ekranów w oglądalności wideo online. Wpływ na taki stan rzeczy będzie mieć popularyzacja technologii, likwidowanie barier dostępu (np. dostęp do szybkiego łącza internetowego) oraz coraz bogatsza oferta serwisów VOD. Rozwój infrastruktury umożliwił w ostatnich latach nie tylko na korzystanie z oferty wideo na żądanie, lecz także na masowe oglądanie telewizji na żywo, co ma szczególne znaczenie w przypadku wydarzeń sportowych na żywo.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Nowy wymiar reklamy wideo
Wydatki na reklamę wideo online wciąż rosną w tempie dwucyfrowym (41%*). Wpływ na wynik mają działania związane z połączeniem reklamy telewizyjnej i wideo online, które pozwalają na zwiększenie efektywności obu rodzajów kampanii reklamowych. Słuszność takich działań potwierdzają wyniki badania „TV+www+razem lepiej”*. Wideo znaczy coraz więcej. Dlatego w najbliższych latach można spodziewać się istotnych inwestycji w rozwój oferty i funkcjonalności reklamowych po stronie wydawców, w tym udostępnienia wyczekiwanej możliwości targetowania reklam dla kanałów linearnych dostępnych w Internecie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
*Dane ipla.tv, Cyfrowy Polsat, 2018
*Video Monetization Report (VMR), FreeWheel, 2018 (dostęp: freewheel.tv/freewheel-views/premium-video-a-bundle-of-growth/)
*Dane ipla.tv, op.cit.
*Badanie Parks Associates, 2018 (dostęp: www.parksassociates.com/blog/article/pr-05312018)
*Connected TV White Paper, 2018, IAB Europe (dostęp: www.iab.it/wp-content/uploads/2018/12/IAB-Europe_Connected-TV-White-Paper_December-2018-1.pdf)
*Badanie IAB Polska/PWC AdEx, 2018 (dostęp: iab.org.pl/badania-i-publikacje/iab-polskapwc-adex-reklama-cyfrowa-wciaz-rosnie-dwucyfrowo-2/)w
*TV+www+razem lepiej, IAB Polska, 2018