„Diagnoza. To czas by działać” – rusza 8. edycja kampanii społecznej SM – Walcz o siebie

W stwardnieniu rozsianym (SM), wszystkie podejmowane działania są nakierowane na zahamowanie postępu choroby, wcześnie rozpoczętą i odpowiednio dobraną terapię. W maju ruszyła 8. już edycja kampanii SM – Walcz o siebie.
O autorze
2 min czytania 2019-05-14

Stwardnienie rozsiane (SM) jest przewlekłą chorobą ośrodkowego układu nerwowego o podłożu autoimmunologicznym, dotykającą głównie ludzi młodych. U każdego chorego mogą pojawić się inne objawy, np. zaburzenia wzrokowe, niedowłady, zaburzenia równowagi i koordynacji ruchów, zaburzenia mowy, zmiany w odbiorze bodźców czuciowych czy zaburzenia funkcji poznawczych. Opierając się na danych z NFZ, możemy powiedzieć, że ponad 43 tys. osób w naszym kraju choruje na stwardnienie rozsiane.  

Zastosowanie wcześnie wdrożonej, odpowiedniej terapii może znacząco zmniejszyć objawy choroby oraz kontrolować jej postępowanie. O sukcesie w terapii SM możemy mówić, gdy utrzymujemy chorych w stabilnym stanie neurologicznym przez wiele lat, bez rzutów choroby i bez nowych zmian w mózgu potwierdzonych w badaniu rezonansem magnetycznym.

Pomimo tej wiedzy pacjenci w Polsce wciąż napotykają na bariery w dostępie do diagnostyki i leczenia SM.

– Kluczową sprawą jest zlikwidowanie nierówności w dostępie do terapii SM w kraju poprzez zlikwidowanie kolejek oczekujących na leczenie, zniesienie barier administracyjnych powodujących kolejki oraz wprowadzenie wszystkich dostępnych na świecie leków dla polskich pacjentów, w tym do postaci rzutowych i postępujących SM. Kluczem jest szybka diagnoza, szybki i łatwy dla pacjenta dostęp do leczenia blisko miejsca zamieszkania pod opieką neurologa specjalizującego się w SM – mówi Malina Wieczorek, prezes Fundacji SM – Walcz o siebie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tegoroczne motto kampanii SM – Walcz o siebie – „Diagnoza. To czas by działać!” – zachęca do aktywnej postawy, zwiększania wiedzy na temat swojej choroby, do świadomego zarządzania życiem z SM. Ważne są m.in. projekcja postępu choroby, plany prokreacyjne, czy tolerancja ewentualnych skutków ubocznych.

Wg badań społecznych przeprowadzonych w 2018 (Maison&Partners CAWI, n=358 osób) prawie 70% badanych deklaruje, że decyzja o obecnej terapii została przedyskutowana z lekarzem i podjęta wspólnie z nim. Jest to dobry wynik, biorąc pod uwagę, że w 2016 ponad połowa osób twierdziła, że lekarz zalecił daną terapię i nie rozważano innych opcji. To również kolejny wynik potwierdzający, że relacja pacjent-lekarz powoli przesuwa się w stronę partnerstwa.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zapewne duży wpływ na tę zmianę ma wiedza przekazywana pacjentom i ich bliskim poprzez portal e-learningowy Szkoła Motywacji. który zrzesza specjalistów medycznych, klinicystów i ekspertów chcących podzielić się swoja wiedzą już w ponad 260 filmach. Portal został nagrodzony certyfikatem jakości LAUR EKSPERTA oraz wyróżniony finałem Sukcesu Pisanego Szminką.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Dzielenie się wiedzą jest w mojej ocenie sprawą priorytetową. Oprócz szerokiej komunikacji w mediach, wysłaliśmy listy przewodnie i plakaty przekierowujące na nasze strony do wszystkich oddziałów prowadzących Programy Lekowe – mówi Malina Wieczorek.

VIII edycja kampanii SM – Walcz o siebie jest emitowana m.in. spoty w telewizji (TVP, TVN), prasie, radiu, internecie, na outdoorze i autobusach (AMS), kinie, ekranach plazmowych w sieciach Luxmed i Medicover. Działania są szeroko promowane poprzez media społecznościowe, m.in. na Facebooku i Twitterze.

VIII odsłona SM – Walcz o siebie wystartowała w maju, działania mają charakter całoroczny. Kampania realizowana jest przez Fundację SM – Walcz o siebie w partnerstwie z PTSR (Polskim Towarzystwem Stwardnienia Rozsianego) i Fundacją Urszuli Jaworskiej.