Buzz marketing – kiedy szepczesz, może usłyszeć Cię wielu

Buzz marketing – kiedy szepczesz, może usłyszeć Cię wielu
Marketing szeptany wiąże się z budowaniem zainteresowania wokół marki i ma na celu dotarcie do szerszego grona odbiorców, ale w sposób naturalny i niewymuszony. W poniższym artykule udowodnimy, że jest to skuteczny sposób na wzmocnienie pozycji marki i zwiększenie rozpoznawalności.
O autorze
3 min czytania 2019-05-30

Co najważniejsze, nie musi to kosztować milionów!

Buzz marketing, czyli o co właściwie ten szum?

Wiele osób zastanawia się, skąd w nazwie pojawia się buzz, czyli szum? To właśnie efekt, który ma wywoływać zastosowanie tej formy marketingu. Celem jest wywołanie dyskusji, która ma wzbudzić zainteresowanie wśród odbiorców, aby nakłonić ich do wspólnej wymiany zdań. Takie posty i wpisy często nie odnoszą się wprost do konkretnego produktu marki, ale jej nazwa się w nich przewija.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Często powtarzana i obecna w dyskusji nazwa pozostaje w świadomości konsumenta. Siła rekomendacji jest ogromna, dlatego buzz marketing zyskuje coraz większą popularność. Po pierwsze ze względu na to, że jest niewymagający, a po drugie, zaletą są niskie koszty, które generuje. To również sprawia, że możemy nazwać go uniwersalnym, ponieważ sprawdzi się w przypadku każdego rodzaju działalności. Tytułowe szeptanie to nie tylko trend, ale przede wszystkim realna i uzasadniona potrzeba. Umożliwia on trafne znalezienie niszy wskazywanej przez użytkowników.

Jakie korzyści niesie ze sobą buzz marketing?

Buzz marketing nie tylko ma zwiększać konwersję i przynosić zyski, ale przede wszystkim zainteresować klienta marką. To pierwszy krok do budowania lojalności i naturalna forma marketingu. Dlaczego? Ludzie chętniej podejmują decyzję o zakupie, gdy otrzymują polecenie lub rekomendację od znajomych, dzięki czemu potencjalny konsument otrzymuje wiedzę o produkcie lub usłudze. Buzz marketing skutecznie zwiększa zasięg, dlatego często mylnie utożsamia się go z marketingiem wirusowym. Ten z kolei jest jedną z odmian buzz marketingu. Podobnie jak evangelist marketing, trendsetting, czy community marketing. Wszystko jest uzależnione od kanału, który wybieramy do prowadzenia komunikacji i budżetu, jakim dysponujemy. Na przykład w trendsettingu istotne jest zaangażowanie blogerów, na co mogą pozwolić sobie większe marki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kiedy buzz marketing jest skuteczny?

Buzz marketing przyniesie pożądane rezultaty tylko wtedy, gdy jest umiejętnie prowadzony. Trzeba pamiętać, że jest to tylko jeden z rodzajów działań wchodzących w skład kompleksowej strategii. Nieprzemyślana lub wykorzystująca kontrowersyjne treści kampania z pewnością niekorzystnie wpłynie na wizerunek naszej marki. Konsekwencją może być pojawienie się negatywnych komentarzy i wzrost liczby wyszukiwania frazy opinie o firmie.

Ważne, żeby tak zwana „szeptanka“ była prowadzona w sposób etyczny. Jakiekolwiek wpisy nie mogą być obraźliwe i zawierać danych poufnych. Trzeba zwracać uwagę również na komentarze. W tym miejscu należy zainwestować czas i środki w monitorowanie opinii i komentarzy. Do tego służą profesjonalne narzędzia, takie jak na przykład Brand24. Jest to bardzo ważne, ponieważ negatywne komentarze mogą być przyczyną powstania hejtu w sieci. W ten sposób można zmierzyć również efektywność, dzięki czemu wyłoni się nowa strategia.

Kampania marketingu szeptanego vs pozyskanie wzmianek z kampanii display

Kampania typu display jest jedną z najpopularniejszych kampanii, w której liczy się klikalność, a banery graficzne pozwalają utrwalić wizerunek marki. Problem tkwi w modelu rozliczeniowym i stargetowaniu grupy docelowej. Jeśli nie zrobimy tego umiejętnie, to możemy stracić pieniądze i czas. Jest to dobra kampania w momencie, gdy mamy już grupę klientów lub chcemy jedynie utrwalić wizerunek marki. Takie działania są obowiązkowe w branżach, w których konkurencja jest spora. Marketing szeptany to bardzo obszerne pojęcie. Wpisy i komentarze możemy tworzyć w różnych kanałach, dlatego istotne znaczenie ma tu zasięg. Buzz marketing znacznie zwiększa zasięg i przekazuje konkretne informacje, co jest uzależnione od sposobu strategii.

Marketing szeptany w rękach profesjonalistów

Tego typu usługi należy powierzyć profesjonalistom. Przed ostatecznym wyborem najczęściej powstrzymuje nas budżet. Wbrew powszechnej opinii tego typu usługa wcale nie wiąże się z dużymi wydatkami. To oznacza, że buzz marketing jest dla każdego przedsiębiorcy, nawet tego, który nie dysponuje dużym kapitałem. Przewagą tego typu reklamy marketingowej jest również to, że nie jest blokowana przez adblock, z którego korzysta ponad 40% internautów. Buzz marketing jest jednak wciąż niedoceniany, ponieważ błędnie kojarzy się z nieetycznymi i jednokierunkowymi działaniami. Profesjonalnym doradztwem zajmują się agencje marketingowe, dlatego lepiej zaufać ich doświadczeniu i wiedzy. Szukasz agencji, w której czeka na Ciebie zespół profesjonalistów? Więcej na temat WMH znajdziesz – tutaj.

 

O autorze:

Piotr Sulewski, prezes zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na LinkedInie.

WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedInFacebookInstagram

Konsekwencją może być pojawienie się negatywnych komentarzy i wzrost liczby wyszukiwania frazy opinie o firmie