Dla niemal połowy badanych marketerów i specjalistów od social media najważniejsze we współpracy marek kosmetycznych z sieciowymi liderami opinii jest dostosowanie produktu i promocyjnej akcji do stylu bloga. To niektóre z wniosków, które wynikają z drugiej części najnowszego badania „Jak wywrzeć wpływ na decyzje internautów w kontekście marek kosmetycznych” przeprowadzonego przez Dom Badawczy Maison, Interactive Research Center oraz agencję Buzz Media. Firmy te sprawdziły podejście konsumentów do marek kosmetycznych. Pierwsza odsłona wyników badania pokazana 8 marca diagnozowała sytuację. W drugiej części badacze przedstawiają związane z kosmetykami oczekiwania konsumentów i liderów opinii.
Czyje zdanie najbardziej się liczy, gdy poszukujemy opinii o markach kosmetycznych? Kto ma szansę zostać liderem opinii? Po pierwsze – liczy się osobowość: charyzma, dystans do siebie, ale i kreatywność, otwartość. Liderami opinii zostają osoby, które umieją nawiązywać kontakty z innymi, są szczere i sympatyczne. Po drugie – to co przedstawiają w internecie musi mieć przemyślaną i estetyczną formę. Po trzecie zaś, aby lider rekomendował skutecznie produkty sam musi być rekomendowany przez internautów.
Zobacz również
Przeprowadzone badanie pokazało, że wartości, które są istotne w kontekście liderów opinii to kreatywność, inspiracja, zabawa, a przy tym autentyczność, bycie sobą. Liczy się także bliskość, ciepło, którymi emanuje lider. Tym, co zdecydowanie odpycha internautów jest nuda, sztuczność, budowanie dystansu, ale też oznaki promowania się i pozowania.
Badanie pozwoliło wyróżnić 3 typy najbardziej aktywnych internautów w kontekście marek kosmetycznych:
- Wannabies, czyli osoby, które czerpią dużą satysfakcję z bycia lubianym i podziwianym. Lubią mieć wpływ na zachowania innych ludzi – i to jest właśnie ich główna motywacja do zamieszczania rekomendacji produktów. Chciałyby znaleźć się w gronie najbardziej znanych i rozpoznawanych internautów, dlatego często szukają rekomendacji od zawodowych blogerów i liderów opinii. Co ciekawe, zdecydowana większość próbek jakie wysyłają firmy trafia do Wannabies. Jednak ci obdarowywani w zdecydowanej większości nie stają się później liderami opinii, nie mają więc wpływu na postrzeganie marek kosmetycznych.
- Zawodowi, opłacani blogerzy to najbardziej medialne postacie. Oni są najczęściej wynajmowani do pełnienia ról tzw. ambasadorów marek, mają też wpływ na wskaźniki efektywności marketingowych działań w sieci.
- Liderzy opinii, którzy sami z siebie, bez finansowej gratyfikacji piszą lub mówią o kosmetykach i markach, które sprawdzili. Kieruje nimi przede wszystkim motywacja wewnętrzna – chcą przekazać swoją wiedzę i doświadczenie innym, dzielić się tym. Co ważne to właśnie liderki opinii często mają wyraźny wpływ na sprzedaż produktów i wizerunek marki. Wydaje się jednak, że liderzy opinii są najmniej wykorzystywaną grupą w kontekście komunikacji – a w nich właśnie wygląda na to, że tkwi potencjał budowania wizerunku brandu.
Metodologia badania „Jak wywrzeć wpływ na decyzje internautów w kontekście marek kosmetycznych” opierała się na istotnych dla kosmetycznej branży jak i dla komunikacji w sieci określeniach. Firmy prowadzące badanie opracowały katalog słów kluczowych właściwych dla kategorii – po to by łatwiej identyfikować wypowiedzi dotyczące marek kosmetycznych. Badanie miało charakter interaktywny 360, co oznacza, że połączono klasyczne metody z badaniami realizowanymi w mediach społecznościowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Pozostałe główne wnioski z drugiej części badania „Jak wywrzeć wpływ na decyzje internautów w kontekście marek kosmetycznych”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dobre praktyki marek kosmetycznych wskazywane przez specjalistów marketingu i Social Mediów
- Dostosowanie produktu i akcji do charakteru bloga – 48,5 %
- Oficjalny i profesjonalny kontakt – 13,8 %
- Darmowe produkty, próbki lub gratyfikacja finansowa – 12,3 %
- Transparentność relacji bazująca na kodeksie WOMMA (kodeks etyki marketingu szeptanego) – 6,2 %
- Pomoc w promocji bloga – 6,2 %
- Wpływ blogera na akcję – 3,8 %
- Poznanie subiektywnej opinii blogera – 3,1 %
- Umożliwienie blogerowi przeżycia ciekawych doświadczeń – 2,3 %
- Przejrzystość akcji: jasne oczekiwania i dotrzymywanie zobowiązań – 1,5 %
- Przyjacielski i luźny charakter współpracy – 1,5 %
- Transparentność akcji bazująca na kodeksie blogera – 0,8 %
Wśród internautów na szczególną uwagę zarządzających markami kosmetycznymi zasługują:
- Wannabies- osoby początkujące, które szukają rekomendacji od zawodowych blogerów i/ lub liderów opinii. Umieszczają recenzje produktów.
- Zawodowi blogerzy- blog dla nich jest ważnym elementem życia zawodowego. Liczy się dla nich jakość i fachowość umieszczanych treści
- Liderzy Opinii- osoby, dla których możliwość własnej ekspresji jest ważnym elementem życia osobistego, a nie zawodowego
Aby zostać liderem opinii trzeba mieć:
- Osobowość: Umiejętność nawiązywania kontaktów, charyzma, autentyczność, naturalność, szczerość, sympatyczność, pogodny sposób bycia, odrobina dystansu do siebie, otwartość, swoboda, kreatywność
- Jakość: wysoka zawartość merytoryczna, przygotowanie indywidualnego materiału, który jest prezentowany w sposób przemyślany, dobra jakość materiału (filmy, zdjęcia)
- Potencjał do bycia rekomendowanym: zauważenie przez społeczność, bycie promowanym przez innych bez proszenia o to
Aktywni internauci kierują się :
- Motywacją wewnętrzną – tak postępują liderzy opinii, którzy nie oczekują gratyfikacji finansowych. Mają oni poczucie misji, chcą przekazywać swoją wiedzę oraz przemyślenia innym
- Motywacją mieszaną – zarówno wewnętrzna jak i zewnętrzną – to postawa typowa dla tzw. Wannabies. Dążą oni do satysfakcji z bycia znanym i lubianym, zależy im na wywieraniu wpływu na innych. Chcą łączyć hobby z okazją do zarabiania
- Motywacją zewnętrzną – kierują się nią zawodowi blogerzy. Chodzi im głównie o chęć zdobycia materialnych korzyści
Wartości cenione przez internautów
- Inspiracja, zabawa, kreatywność
- Piękno
- Naturalność, zdrowie, ekologia
- Autentyczność, bycie sobą
- Bliskość, ciepło, przyjaźń
- Kobiecość, delikatność, bycie sexy, łagodność
Antywartości
- Nuda, klasyka, stałość
- Brzydota
- Sztuczność, chemia, plastik
- Kreowanie, pozowanie
- Dystans, chłód, wrogość
- Męskość, pewność siebie, agresywność