Wavemaker: blisko połowa konsumentów ma preferencje względem marki jeszcze zanim zacznie zakupy

49 proc. konsumentów wie jaką markę kupić jeszcze zanim w ogóle planuje zakup w danej kategorii. Preferencje te występują najpowszechniej w przypadku wyboru supermarketu, telefonu czy samochodu – pokazują dane z Momentum, projektu badawczego agencji Wavemaker.
O autorze
1 min czytania 2019-08-28

Średnio 49 proc. konsumentów wie po jaką markę sięgnęłaby w danej kategorii nawet jeśli nie planuje w niej zakupów. Najsilniejsze preferencje przejawiamy względem marek supermarketów (2/3 analizowanych konsumentów), telefonów komórkowych (62 proc.) i samochodów (60 proc.). Konkretne marki mebli, telewizorów czy jogurtów mają mniej zwolenników zadeklarowanych na długo przed zakupem, pokazują dane z Momentum Data Lake, projektu badawczego agencji Wavemaker.  

W przypadku telefonów komórkowych, a więc kategorii, w której konsumenci mają mocno ugruntowane preferencje względem konkretnych marek, najsilniejszą pozycje mają w Polsce Samsung i Huawei z odpowiednio 25 i 13 procentami klientów, którzy zanim przystąpią do zakupu telefonu, wskazują już, że wybraliby tę właśnie markę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlatego w tej kategorii decyzje zakupowe polskich konsumentów zapadają relatywnie szybko – 38 proc. Polaków zakup telefonu zajmuje do 7 dni od czasu podjęcia decyzji o zakupie.

– Konsumenci optymalizują procesy decyzyjne i dążą do ograniczania wyboru w świecie przeładowanym ofertami i reklamami rozmaitych produktów. Dla reklamodawców często oznacza to konieczność zmieniania ich przekonań, a nie swobodnego kształtowania preferencji. Każdy z tych scenariuszy oznacza inny dobór przekazu i kanałów dotarcia – komentuje Łukasz Pytlewski, szef badań w Wavemaker.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Momentum Data Lake jest szerokim projektem analitycznym Wavemaker, w którym agencja diagnozuje sytuację marek na różnych etapach ścieżki zakupowej, identyfikuje touchpointy i przekazy, które mogą napędzić jej zakup, sprawdza też jakie są bariery w przebiciu się do koszyka klienta.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się