Tekstem agencji Plej otwieramy cykl comiesięcznych materiałów o polskim event marketingu przygotowanych przez wiodące polskie agencje event marketingowe zrzeszone w Klubie Agencji Eventowych SAR. Jednym z priorytetów Klubu na najbliższe miesiące jest promocja dobrych praktyk w zakresie ekologii w branży event marketingowej i wśród klientów. Więcej na www.kae.com.pl
Kolejne firmy ogłaszają zobowiązania w zakresie ekologii – duże sieci handlowe i producenci z branży FMCG redukują opakowania i przestają pakować świeże warzywa i owoce w plastik, marki modowe wprowadzają kolekcje z recyclingu oraz zbiórki starej odzieży, a gastronomia zastępuje jednorazowe naczynia ich biodegradowalnymi lub wielorazowymi odpowiednikami. W życiu codziennym konsumenci coraz częściej spotykają się z zachętami do dbania o planetę – w kawiarni dostajemy rabat za przyjście z własnym kubkiem, a w sklepie kupimy „brzydkie” warzywa w niższej cenie.
Zobacz również
Sezon wakacyjny to najlepszy moment na obserwację trendów w eventach. Liczne festiwale, eventy konsumenckie oraz sportowe pozwalają na podejrzenie, co będzie wyznaczać kierunek na najbliższe miesiące. Na świecie ekologiczne rozwiązania oraz pomysły na zwiększenie ekoświadomości uczestników imprez obserwujemy już od kilku lat. Oprócz zmian w strefach gastronomicznych i redukcji plastikowych opakowań, na dużych imprezach wprowadzane są też niestandardowe rozwiązania, jak na przykład akcja na duńskim festiwalu Roskilde. Uczestnicy mogli delektować się tam piwem „Pisner”, które powstało ze zboża nawożonego nawozem wyprodukowanym z odpadów z przenośnych festiwalowych toalet. Na polskim eventowym podwórku jeszcze dwa, trzy lata temu, temat świadomości ekologicznej ledwie raczkował. Trudno było przekonać klientów do wyboru bardziej ekologicznych, ale, nie ukrywajmy, na ogół droższych, rozwiązań. Także ich dostępność była mocno ograniczona. Jednak i u nas trendy się zmieniają. Tegoroczne festiwale muzyczne były najlepszym tego przykładem – o ile w ubiegłym roku podejmowano już działania w tym zakresie, w tym roku organizatorzy wręcz prześcigali się z informowaniem o nich. Open’er zakazał używania plastikowych i styropianowych naczyń oraz preferował ekologiczne stoiska w strefie gastronomicznej, na Pol’and’Rock Festival prężnie rozwijała się akcja „Zaraz będzie czysto”, zachęcająca uczestników do sprzątania po sobie. Działania tego typu widać też było w strefach sponsorskich, gdzie rozdawano worki na śmieci czy organizowano warsztaty i konkursy z ekologicznymi nagrodami.
Kolejne firmy, niezależnie od branży, coraz częściej pozycjonują się jako dbające o środowisko, i to nie tylko w komunikacji zewnętrznej, ale i wewnętrznej. Wiosenne #trashchallenge zaistniało w kalendarzu wielu korporacji, które wspólnie sprzątały swoje najbliższe otoczenie. Także w briefach obserwujemy boom ekologiczny – coraz częściej pojawiają się wzmianki o biodegradowalnych naczyniach, redukcji plastiku czy pytania co stanie się z jedzeniem, które zostanie po evencie. Staramy się na te potrzeby odpowiadać, a także zachęcać kolejnych klientów do wzięcia pod uwagę tematu ekologii. Dlatego coraz bardziej popularna jest współpraca agencji eventowych z organizacjami dbającymi o środowisko. W Plej współpracujemy między innymi z Polskim Stowarzyszeniem Zero Waste, z którym w ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy szereg warsztatów oraz prezentacji na wydarzeniach korporacyjnych. Z pracownikami banków i branży FMCG sprzątaliśmy tereny rekreacyjne, szyliśmy torebki ze starych firanek i banerów, przerabialiśmy ich wewnętrzne śmieci oraz gotowaliśmy w duchu zero waste. Pozytywny feedback od uczestników utwierdza nas w przekonaniu, że warto rozwijać się w tym kierunku, obserwować ekotrendy i działania marek, które od lat wyróżniają się na tym polu.
Widać wyraźnie, że obecnie do szerokich kompetencji event managerów dołożyć trzeba również wiedzę z zakresu ekologii. Staramy się dbać o to, a także sami podejmujemy działania zmierzające do zwiększenia naszej świadomości. W biurze ograniczamy drukowanie i używamy papieru z recyklingu, segregujemy śmieci i oszczędzamy wodę. Także przy planowaniu eventów bierzemy ten aspekt pod uwagę, w miarę możliwości podejmując współpracę z podwykonawcami, którym temat ekologii nie jest obcy. Oczywiście staramy się również stale dalej dokształcać w tym temacie. W ramach integracji działu eventów w Plej na koniec wakacji postanowiliśmy zorganizować ekologiczne szkolenie i warsztaty, a przy okazji zrobić coś ładnego. Oprócz części merytorycznej, w ramach recyclingu zeszłorocznej instalacji artystycznej ustawiliśmy na Bulwarach Wiślanych nową. Odnowiliśmy 3 wielkie głowy stylizowane na Lego, które pomalowaliśmy, przerobiliśmy na donice i zasadziliśmy w nich rośliny. Mamy nadzieję, że nasze dzieło uprzyjemni warszawiakom ostatnie tygodnie lata.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ekologia w eventach to gorący temat i wierzę, że niebawem stanie się standardem branżowym i nie będziemy się nawet zastanawiać, czy wypada jeszcze proponować plastikowe butelki z wodą. Stale implementujemy do naszej oferty nowe rozwiązania, w czym pomaga coraz większa dostępność i malejące koszty ekologicznych alternatyw. Teraz pozostaje nam już tylko czekać na moment, w którym pojawi się ekologiczny odpowiednik podstawowego narzędzia spinającego każdy event, czyli trytytki.
Klub Agencji Eventowych SAR zrzesza topowe agencje event marketingowe działające na polskim rynku. Klub tworzy standardy i promuje dobre praktyki wśród agencji eventowych oraz marketerów. Obecnie KAE zrzesza 13 agencji: ALLEGRO AGENCY, BRAVE, EL PADRE, EMLAB, HAVAS SPORT & ENTERTAINMENT, JET EVENTS, LIVE AGE, MINISTRY OF CREATIVITY, MEA GROUP, ONE MULTI, PLATIGE IMAGE, PLEJ oraz WALK EVENTS.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.kae.com.pl