Badanie Mastercard: na święta Polacy chętnie wracają do rodzinnego domu, ale na podróże wydadzą mniej niż na prezenty

Już niebawem ponad 14 milionów Polaków wsiądzie do samochodów, pociągów oraz na pokłady samolotów i ruszy w podróż do rodzinnych domów, aby wspólnie z bliskimi spędzić święta Bożego Narodzenia. W najnowszym badaniu pt. „Driving home for Christmas” Mastercard zgłębił temat powrotów do domu.
O autorze
3 min czytania 2019-12-11

Przeciętny Polak przemierzy średnio dystans 206 kilometrów (co odpowiada odległości między Poznaniem a Łodzią), aby wrócić na święta do rodzinnego domu. W innych europejskich krajach ta średnia jest ponad dwa razy większa (516 km). 13% Polaków jako środek transportu wybierze samolot, 20% pociąg, a ponad 92% przebadanych respondentów czeka przynajmniej jedna podróż samochodem lub autobusem. Z badania wynika, że największe odległości poszczególnymi środkami transportu przebywają: Portugalczycy (891 km samolotem), Irlandczycy (814 km pociągiem) oraz Szwedzi (754 km samochodem).

Koszty podróży Polaków do domu na święta wynoszą średnio 660 zł i są niższe od średniej europejskiej (niemal 1,4 tys. zł). Na ten cel zaczynamy odkładać pieniądze już miesiąc przed Bożym Narodzeniem.

Najwięcej podróżnych wyruszy w drogę w Wigilię – 24 grudnia to najpopularniejszy termin na powrót do domu. Najczęściej Polaków motywuje do tego chęć spotkania się ze swoimi rodzicami, ale także tęsknota za ukochanym zwierzakiem – w tym celu dystans pokonuje niemal co trzeci ankietowany (31%). 

Liczy się prezent

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pomimo wysokich kosztów podróży, większość Polaków (76%) jest zdania, że sama ich obecność w domu na święta nie może być traktowana jako prezent dla najbliższych. W związku z tym dodatkowo na same świąteczne upominki wydają średnio 775 zł (średnia europejska to niewiele ponad 1 tys. zł).

14% ankietowanych w badaniu Mastercard rezerwuje bilety na podróż do domu na Boże Narodzenie już z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Niewiele mniejszy odsetek, bo 12% respondentów, ma inne podejście i planuje swoją podróż last minute, zaledwie kilka dni przed Gwiazdką. Uśredniając, przeciętny Polak powrót na święta do domu organizuje już 44 dni wcześniej. Część ankietowanych (13%) decyduje się swoją obecnością zrobić bliskim świąteczną niespodziankę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Żyjemy w czasach, w których coraz więcej ludzi pracuje z dala od miejsca, w którym się wychowali, często zagranicą. Nie zmienia to jednak faktu, że święta to czas powrotu do domu rodzinnego. W przedświątecznej gorączce ważna jest wygoda zakupów i płatności. Jeśli te są dla nas mniej kłopotliwe i szybkie, więcej czasu możemy poświęcić na wybór idealnych prezentów i na spotkania z bliskimi, które w okresie świątecznym są prawdziwie bezcenne – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Podróże tak, ale niekoniecznie do domu…

Podróżowanie w okresie świąt niekoniecznie musi się wiązać z powrotem do rodzinnego domu. Już 13% Polaków w tym czasie decyduje się na wyjazd turystyczny i jest to niewiele gorszy wynik od średniej europejskiej (19%). Dla niemal co czwartego ankietowanego (24%) jest to mniej stresujące niż święta w domu. 19% respondentów z Polski argumentuje ten wybór chęcią „złapania” odrobiny słońca, zaś 14% preferuję tę opcję, ponieważ woli uniknąć rodzinnych sprzeczek.

Z badania Mastercard wynika także, że 14% Polaków nie jest w stanie wrócić do domu na święta. Najczęstszym powodem (26%) jest spędzanie Bożego Narodzenia z rodzicami partnera/partnerki. Ponad co piąty ankietowany (21%) pracuje w okresie świątecznym, zaś 14% nie może sobie pozwolić na powrót do domu z przyczyn finansowych. Brak fizycznego kontaktu rekompensują takie rozwiązania jak Skype czy FaceTime, z których w Wigilię planuje skorzystać 28% ankietowanych z Polski.

Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze. 

PORADY MASTERCARD – JAK ZARZĄDZAĆ ŚWIĄTECZNYMI WYDATKAMI?

1. Zaplanuj świąteczny budżet

Obejmie on różne obszary, takie jak jedzenie, prezenty, podróże czy świąteczne dekoracje. Zaplanuj każdy z nich tak, abyś nie wydał więcej niż założyłeś. W przedświątecznym szaleństwie łatwo bowiem ulec pokusie i podejmować decyzje zakupowe w oparciu o emocje.

2. Wydawaj bezpiecznie

Rób zakupy online tylko u sprawdzonych sprzedawców, a jeśli któregoś z nich nie znasz, lepiej poszukaj dodatkowych informacji na jego temat. Płać kartą, żeby móc skorzystać z usługi chargeback chroniącej cię przed nieuczciwością sprzedawców. Pamiętaj też, że jeśli jesteś użytkownikiem programu Mastercard Bezcenne Chwile, każda transakcja kartą, również ta online, gwarantuje punkty przybliżające do realizacji twoich pasji, a u ponad 80 partnerów programu mnożnik punktów jest jeszcze bardziej atrakcyjny. 

3. Zaplanuj swoje zakupy

Pomyśl o tym, co chcesz kupić i dla kogo – to pozwoli ci uniknąć stresujących zakupów na ostatnią chwilę, a jednocześnie pomoże nabyć dany produkt w najlepszej możliwej cenie.

4. Wcześniej zaplanuj swoją podróż

Niezależnie, czy będziesz wracać samolotem, pociągiem czy autobusem – im mniej miejsc będzie dostępnych, tym ich ceny będą wyższe. 

5. Wcześniej zarezerwuj nocleg

Podobna rada tyczy się tych wszystkich, którzy w okresie świątecznym wyjeżdżają na zagraniczne wakacje – kiedy dostępność pokoi w hotelu jest jeszcze stosunkowo duża, można liczyć na atrakcyjniejszą cenę. 

6. Spróbuj zaoszczędzić i mądrze dysponuj kredytem

Grudzień to pod kątem wydatków miesiąc jak żaden inny, więc postaraj się do niego przygotować już wcześniej i zaoszczędź pieniądze. Jeśli korzystasz z karty kredytowej, wydatki najlepiej spłacić już w styczniu, który jest zazwyczaj nieco „lżejszym” miesiącem dla naszego portfela.