Krok pierwszy – sprawdźmy, jakie zmiany przyniósł rok 2019!
Ta oparta o ścisłe, technologiczne rozwiązania, ale też czerpiąca ze zdecydowanie bardziej miękkiego marketingu dziedzina w ostatnim czasie zrobiła zawrotną karierę. Wszyscy chcą pozycjonować swoje witryny – i bardzo dobrze! Sprawdźmy więc, co czeka nas w 2020 roku, ale także, co przyniósł mijający rok 2019.
Premiowanie solidnych treści, czyli content marketing w pozycjonowaniu
Letnie miesiące przyniosły nam sporo zmian, eksperci Google 18 lipca przeprowadzili zakrojoną na szeroką skalę akcję polegającą na weryfikacji treści publikowanych online. Efekt? Przetasowanie pozycji wielu witryn to prztyczek w nos dla tych, którzy hasło content is king nadal uważali za głupotę. Zmiany wywołały uśmiech na twarzach osób ceniących wartościowe treści. Znaczny awans zanotowały strony WWW konsekwentnie realizujące nakreślone wcześniej strategie content marketingowe, spadło natomiast sporo sklepów bazujących na swojej popularności, a nie fachowym marketingu treści.
Zobacz również
Powiew świeżości w pozycjonowaniu – algorytm BERT
Rozwój algorytmizacji ściśle koreluje z rozwojem sztucznej inteligencji. Te dwie dziedziny od samego początku były ze sobą powiązane, również, jeśli chodzi o SEO, opierające się na ciągłych próbach zrozumienia wdrażanych algorytmów. BERT to rozwiązanie, na które wielu czekało, jego zadaniem jest „rozumienie treści” i dzięki temu lepsza personalizacja wyników wyszukiwania. Rozumie więc on kontekst wpisywanego w wyszukiwarkę hasła. Wszystko to po to, by – w świecie idealnym – pierwsza pozycja na karcie wyników wyszukiwania odpowiadała temu, czego szukamy. Dzięki temu szukający oszczędza dużo czasu.
Analiza naszych zachowań w sieci – tego, co i jak w niej robimy, na których stronach gościmy dłużej, a z których czym prędzej uciekamy, ma pozwolić na sparowanie przesłanych zapytań z precyzyjnymi odpowiedziami, trafiającymi w nasze potrzeby. Jeśli to zadziała, czekają nas ciekawe czasy, polegające na pozycjonowaniu stron Internetowych pod konkretnego użytkownika.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jak sprawdziły się trendy SEO z 2019 roku? Czy wpłynęły na proces pozycjonowania?
Wprowadzone nowości mogą być zwiastunem większej zmiany, która wpłynie na nasz sposób korzystania z sieci. Wiąże się to jednak z wieloma innymi czynnikami, jak chociażby wykorzystaniem funkcji wyszukiwania głosowego, dla której personalizacja wyników jest niezwykle istotna. Według mnie odczujemy wpływ zmian wprowadzonych w 2019 roku, dopiero gdy zmieni się nasze podejście do funkcjonalności Google i całego Internetu. Gigant z Mountain View przygotowuje się do ogromnego skoku jakościowego. Wszyscy jesteśmy świadkami zmian, choć nie wszyscy sobie zdajemy z tego sprawę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Trendy SEO, pozycjonowania i e-marketingu w roku 2020
Każdy, kto działa w sieci, zajmując się pozycjonowaniem bądź digital marketingiem, zdaje sobie sprawę, że aktualnie branża SEO jest powiązana z szeroko rozumianym content marketingiem tak jak nigdy wcześniej. Działamy z wykorzystaniem wysokiej jakości treści, zarówno chcąc pozycjonować witrynę, jak i przyciągnąć do niej większą liczbę użytkowników. Ostatecznie wszystkie nasze zabiegi mają wpłynąć na wzrost konwersji oraz zachowań konsumenckich. Jesteśmy współzależni i jest to naprawdę dobra wiadomość.
Programy afiliacyjne – czarny koń marketingu, influencerzy wciąż niewykorzystanym potencjałem
Skutecznym rozwiązaniem może być wykorzystanie w celu promocji marki, produktów lub usług rozmaitych sieci partnerskich, które cieszą się rosnącą popularnością. Marketingiem afiliacyjnym zajmuje się liczne grono marketerów, a programy partnerskie generują coraz większy zysk. Wzorcowym przykładem jest tutaj, ceniony MyLead.
Podobnie wygląda sytuacja influencerów. Ich wartość rośnie, chociaż wciąż – w mojej opinii – nie w pełni wykorzystujemy potencjał reklamowy, którym dysponują. W czasach, gdy nachalne, a przede wszystkim sztuczne reklamy atakują nas zewsząd, bardzo cenimy opinie zaufanych osób, które niejako wpuściły nas do swojego życia poprzez media społecznościowe, a to przecież właśnie influencerzy.
Efektywność programów afiliacyjnych zauważalna w raportach finansowych
Wzrost wydatków na szeroko rozumiany marketing afiliacyjny to trend zauważalny przez całą branżę. Obejmuje on szereg efektywnych rozwiązań, jak chociażby programy partnerskie, których siłą jest m.in. ogromna liczba uczestników. Dla przykładu wspomniana wcześniej sieć afiliacyjna MyLead to ponad 40 tysięcy wydawców, a co za tym idzie setki tysięcy witryn Internetowych. Nic dziwnego, że budżety rosną, a raporty finansowe są przyjmowane z radością. Linqua informuje, że 39 procent marketerów zwiększyło fundusz przewidziany na choć jeden z sektorów marketingu afiliacyjnego, a dla 30 procent zamknął się on w kwocie od 25 do 50 tysięcy dolarów (dane za rok 2018).
Influencerzy i attention span
Czym jest attention span? To okres uwagi, jaki użytkownik jest w stanie poświęcić na konkretne zadanie bez bycia rozproszonym. Jak pewnie się domyślacie, jest on krótki, dlatego również wiadomość, którą chcemy przekazać, powinna być taka. Relacja na Insta Stories, tweet, post na Facebooku – to kanały, którymi płyną krótkie, zwięzłe informacje promocyjne, a chyba nikt nie posługuje się nimi lepiej niż influencerzy. Rozmyślnie bądź przypadkiem wpasowali się oni w to, jak działa nasz umysł. To niezwykły atut marketingu afiliacyjnego.
Sieci afiliacyjne – narzędzie do monetyzacji ruchu w internecie
Wiele osób rozpoczyna przygodę z prowadzeniem strony Internetowej, chcąc podzielić się swoją pasją, przekazać jakieś informacje lub stworzyć przestrzeń do ich wymiany. Programy afiliacyjne to dla nich możliwość monetyzacji ruchu odbywającego się na prowadzonych przez nich witrynach. Jak już wspominałem, sieci partnerskie każdego roku generują większy zysk – MyLead do tej pory wypłaciła swoim wydawcom ponad 8 milionów złotych. Kwoty tego rzędu sprawiają, że rzesza marketerów zaczyna patrzeć na marketing afiliacyjny przychylnym okiem tym bardziej, że doskonale współpracuje on z content marketingiem.
Możesz już teraz sprawdzić bazę programów partnerskich i wybrać ten, który idealnie wpasowuje się w Twoją stronę internetową
Co sieci afiliacyjne mają wspólnego z SEO i pozycjonowaniem?
Współpraca z programami partnerskimi oraz influencerami pozwala zwiększyć zasięg witryny, jak też wygenerować większy ruch. Co więcej, w toku tych działań powstanie wiele cennych linków przychodzących. Jeżeli połączymy to z pracą influencera, który także linkuje do naszej strony mamy pewność, że nasz profil linkowy będzie pozytywnie oceniony przez Google. Ostatecznie wszystko to wpłynie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. To modelowy przykład zasady naczyń połączonych.
Optymalizacja pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe
Wzrost liczby zapytań głosowych wynika m.in. z działań takich gigantów jak Amazon (Alexa), Google (Asystent Google) oraz Apple (Siri). Dodatkowo mnóstwo zapytań głosowych generuje także szeroko pojęty Internet Rzeczy, czy np. rozwiązania takie jak Smart TV. Charakteryzuje je znaczna długość, a przez to precyzja i dalej – zawężony zbiór wyników. Wniosek jest jeden, chcąc pozycjonować strony pod wyszukiwanie głosowe, powinniśmy znacznie lepiej profilować grupy docelowe, przewidywać możliwe zapytania, intencje użytkowników, a w konsekwencji trafniej odpowiadać na ich precyzyjne zapytania.
Warto również dodać, że 2019 rok to rok wprowadzenia asystenta Google z obsługą języka polskiego (mowa o smartfonach, urządzenia z serii Home nadal nie są oficjalnie dostępne na terenie naszego kraju).
Podsumowując zmiany dotyczące wyszukiwania głosowego
Już dziś musimy wziąć pod uwagę zapytania głosowe i krok po kroku optymalizować pod nie prowadzone przez nas strony WWW. Pamiętajmy, że konsekwencją zmiany sposobu wyszukiwania będzie przewartościowanie jego wyników. Miejsca w pierwszej dziesiątce stracą na znaczeniu, na jedno zapytanie będzie jedna odpowiedź. Nadchodzi czas, w którym liczyć będzie się wyłącznie pierwsze miejsce.
Coraz większe znaczenie i wymagania dotyczące Mobile Friendly
Responsywny szablon strony Internetowej to absolutny standard. Jednak dla Google to wciąż za mało. Gigant z Mountain View ocenia również czytelność czcionki, prostotę obsługi całej witryny. Tych wytycznych będzie coraz więcej, a to za sprawą nieustannego wzrostu liczby wyszukiwań realizowanych za pomocą urządzeń mobilnych. Hasła mobile friendly z każdym miesiącem zyskuje na znaczeniu.
Złoty czas dla podcastów, materiałów video, vlogerów
Myślę, że już wszyscy marketerzy wiedzą o tym, że wideo to prawdziwa potęga. Dane przedstawione przez Google jasno mówią, że 6 na 10 internautów woli spędzić czas oglądając programy online niż klasyczną telewizję. Nie bez powodu coraz więcej gwiazd znanych z rozmaitych programów telewizyjnych zakłada swoje kanały na platformach takich jak YouTube. Ten trend dotyczy także podcastów oraz popularnych livestreamów. Materiały wideo zajęły należne miejsce w marketingu treści.
Film wideo jako reklama? Nie! Film wideo zamiast reklamy!
Wysokiej jakości film przyciąga dużo więcej użytkowników niż statyczna reklama w Google Ads. Pozycjonowanie YouTube ważniejsze niż kiedykolwiek
Pozycjonowanie filmów zamieszczonych na YouTube powoli staje się standardem. To w zasadzie procedura bliźniacza do klasycznego pozycjonowania, inne są jedynie narzędzia. Tytuł, miniaturka, słowa kluczowe, nagłówki, opis filmu, komentarze – z tym pracuje pozycjoner w przypadku platformy YouTube. Przewiduje, że w najbliższych latach wielu ze specjalistów SEO skupi się wyłącznie na pozycjonowaniu materiałów wideo.
Szybkość ładowania się strony, czyli podstawy pozycjonowania wciąż aktualne
Na całe szczęście podstawy SEO nie uległy zmianie, a raczej zostały nieco rozszerzone. Za przykład niech posłuży szybkość ładowania strony, niezwykle ważna w procesie pozycjonowania. Jeszcze do niedawna trzysekundowe wczytywanie się witryny było w pełni akceptowalne, dziś Google chce, aby strony ładowały się w czasie krótszym niż dwie sekundy. Konkludując, jeśli chcemy robić dobre SEO, musimy sprawnie połączyć stare zasady z nowymi trendami. Kilka z nich, przedstawionych w niniejszym artykule to naprawdę ciekawe rozwiązania, które mogą wpłynąć na sposób naszego korzystania z sieci.
Wyłom w trendach, czyli sieci afiliacyjne podstawą pozycjonowania inaczej
Jak pewnie zauważyliście, sporo miejsca w tym tekście poświęciłem marketingowi afiliacyjnemu. Programy partnerskie takie jak MyLead stanowią ciekawą alternatywę dla sieci reklamowej, którą oferuje nam Google. Firma z Mountain View chce być monopolistą, to oczywiste, dlatego wszelkie działania, które mogą stanowić dla niej przeciwwagę, są dobre dla nas – użytkowników. Jestem niezwykle ciekaw, jak w 2020 roku rozwinie się ten wyjątkowo interesujący trend. Osobiście – trzymam za niego kciuki!
Autor: Barnaba Mądrecki, specjalista ds. pozycjonowania stron WWW i e-marketingu. Autor bloga o pozycjonowaniu: https://positioning.site. Prywatnie jest autorem przewodnika po Bieszczadach.
Tekst powstał we współpracy z MyLead