Polacy pokochali zakupy w Internecie. W ten sposób kupuje już 57% internautów. Dzięki zakupom w sieci nie musimy jeździć, a potem chodzić po centrach handlowych. Oszczędzamy czas i paliwo, a często i pieniądze ze względu na atrakcyjne internetowe ceny. Zmniejszamy ruch na mieście, bo nie musimy ganiać za produktami. Zdawałoby się, że e-commerce w tym kontekście jest eko, ale czy faktycznie? Produkty przyjeżdżają do nas, często dowożone bezpośrednio do domu czy mieszkania. E-commerce to zwiększona produkcja, pakowanie, dostawy na duże odległości, dostawy ekspresowe do domu, zwroty. Dane z badania i raportu ,,Green Generation” pokazują, że 3/4 internautów i 87% e-kupujących dostrzega jakieś nieekologiczne zachowania e-sklepów i dostawców. Z drugiej strony w e-commerce wdrażanych jest obecnie bardzo dużo innowacji związanych z ekologią jak dostawy do dedykowanych punktów odbioru, dostawy autami elektrycznymi, opakowania na wymiar bądź wypełniacze ekologiczne, zwrotne paczki itp.
Obserwacje e-konsumentów
Zacznijmy od tego, że kupujący w sieci są znacznie bardziej zainteresowani ekologią i świadomi stanu środowiska niż pozostali badani. Informacje dotyczące stanu i zmian środowiska naturalnego śledzi 60% (w stosunku do 31% internautów). Polskę za obszar zagrożony ekologicznie uznaje 83%, a zdaniem 89% klimat na świecie się ociepla. W przypadku ogółu internautów w obu przypadkach jest to mniej niż połowa badanych. Wśród nieekologicznych działań, jakie e-kupujący dostrzegają w handlu cyfrowym są przede wszystkim używanie folii do pakowania przesyłek (31%), pakowanie produktów spożywczych w woreczki foliowe i reklamówki (29%), pakowanie małych produktów w duże paczki oraz używanie wypełniaczy (28%), wysyłanie różnych elementów tego samego zamówienia partiami (23%), brak opcji odbioru przesyłki w dedykowanym punkcie (18%). Z większością wspomnianych zachowań w e-commerce klienci spotkali się osobiście (96%).
Zobacz również
Czy e-commerce może być green?
– W e-commerce nie jest łatwo być eko. Sam fakt pakowania, zabezpieczania produktów, logistyki i transportu pojedynczych sztuk na często duże odległości powoduje duże zaangażowanie tworzyw sztucznych typu plastik. Można jednak zmienić stopniowo sytuacje, między innymi wykorzystywać transport elektryczny, drony, czy rezygnować z folii bąbelkowej, a w ich miejsce użyć wielorazowych skrzynek z tworzywa albo worków jutowych. To są proste przykłady. Jednym z celów Izby Gospodarki Elektronicznej – która działa aktywnie przy European Circular Stakeholder Platform – na kolejne lata będzie edukacja e-biznesu oraz e-konsumenta z rozwiązań eko w e-commerce. Musimy dbać o ochronę środowiska i bezpieczne powietrze. Planujemy szkolenia oraz Poradnik jak być eko w e-commerce. Raport „Green Generation” wraz z dobrymi praktykami firm w zakresie ekologicznego podejścia do e-handlu i biznesu zostanie też przetłumaczony na język angielski – uważa Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodraki Elektronicznej.
Patrząc na wyniki wspomnianego raportu, można wywnioskować, że klienci e-commerce są w stanie zaakceptować pewne „niedogodności” w imię ekologicznych zakupów i przesyłek, a za część nawet dopłacić. Są też otwarci na nowe rozwiązania. Dłużej na przesyłkę chce zaczekać 44% kupujących w sieci. 20% z nich poczeka nawet 5 dni dłużej, a połowa – 3 dni. 31% zgadza się dopłacić za to, aby dostawca zapakował produkty bez użycia folii, w przyjazne środowisku opakowania. Najchętniej dopłacimy 1-2 zł, a co 4. klient do 5 zł. Kupujący w sieci bardzo pozytywnie oceniają też różne innowacyjne pomysły na zmniejszenie wpływu e-commerce’u na środowisko, w tym: dostawy paczek przy pomocy samochodów elektrycznych, opcje wyboru podczas zakupów opakowania bez folii lub mniejszej paczki, możliwość wyszukiwania w e-sklepach (filtrowania, sortowania) pod kątem przyjazności środowisku, zwiększenie liczby punktów odbioru paczek, jak paczkomaty i paczki zwrotne. 3/4 e-klientów uznaje paczkomaty za rozwiązanie proekologiczne, a ponad połowa ich użytkowników odbiera przesyłki przy okazji, gdy są w pobliżu, a więc nie dojeżdżając do nich specjalnie i nie generując śladu węglowego.
Eco-liderzy
Konsumenci kupujący w sieci swoją wrażliwość na problemy środowiska przenoszą też do offline’u. Napoje kupują przede wszystkim w szklanych butelkach (40%). 51% z nich jest przychylnych pomysłowi kaucji na butelki w Polsce (vs 26% wśród wszystkich badanych). 46% używa podczas zakupów codziennych najczęściej torby materiałowej. Z jednorazowych foliówek korzysta tylko 11%.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Więcej informacji o wynikach znajdą Państwo w raporcie „Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi”. Jest to inicjatywa pro bono, do której przystąpiło kilkadziesiąt marek i ekspertów, w tym: Adidas, AdRetail, Akademia Leona Koźmińskiego, Areta Szpura, Cavarious, CCC, Collegium Da Vinci, Dr Irena Eris, Drogerie Natura, Drogerie Jasmin, e-com house, e-point, Empik, e-zapakuj, Frisco.pl, Flyeralarm, H&M, Inter Cars, innogyGO!, InPost, Kaufland, Kancelaria Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy, Leroy Merlin, MindLab, MiT Sloan Management review Polska, Małgorzata Olszewska Consulting, Mobiem, Naturativ, NextBike, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, PR Calling, QmamKasze, RISK made in Warsaw, SAR, Sound Garden Hotel, Soar Studio, SP nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi im. Janusza Kusocińskiego w Łomiankach, IV LO im. rtm. Witolda Pileckiego w Piasecznie. Structogram 3 kolory mózgu, Sephora, Tailor Made PR, TIM, Ubisoft, UPS, Żywiec Zdrój. W publikacji znajdziecie Państwo informacje o aspekcie ekologii w różnych dziedzinach życia i kategoriach sprzedażowych, w tym modzie, urodzie, transporcie czy podróżach.Dzięki wsparciu wspomnianych firm raport zawiera nie tylko wyniki bazujące na wypowiedziach ponad 2000 internautów, ale też przykłady realnych działań na rzecz ochrony środowiska, jakie podejmuje biznes i jakie powinny stać się inspiracją dla firm nie aktywnych jeszcze w obszarze eko.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Partnerem głównym raportu jest Izba Gospodarki Elektronicznej, która planuje dalsze działania edukacyjne w obszarze green e-commerce.
Raport można pobrać na stronie link.freshmail.mx/c/xm079nq3fs/8s9lr7tek8