Nowoczesne technologie stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności, w tym również związków. Młodzi Europejczycy przyznają, że nie rozstają się ze smartfonem nawet, gdy przebywają z partnerem. Z badań przeprowadzonych przez Deutsche Telekom wynika, że połowa Niemców w wieku 18-34 (49%) sprawdza swój telefon w łóżku, leżąc z partnerem. Co ciekawe, do podobnych nawyków przyznaje się aż 69% Rumunów! Przeprowadzone przez T‑Mobile Polska badania wskazują, że sytuacja w naszym kraju wygląda niewiele lepiej – już co czwarty z nas (26%) decyduje się zabrać smartfon do sypialni.
Głównym „złodziejem” czasu są media społecznościowe, którym poświęcamy więcej uwagi niż drugiej osobie. Polacy spędzają średnio na korzystaniu z internetu aż ponad 6 godzin dziennie**. I choć nowoczesne technologie zdecydowanie poprawiają komfort życia oraz mogą ułatwiać nawiązywanie czy podtrzymywanie kontaktu, zwłaszcza na odległość, nie zastąpią nigdy bezpośredniego kontaktu z ukochaną osobą. Sytuacja wygląda podobnie w innych europejskich krajach – jak wynika z badań, 40% Austriaków oraz 39% Holendrów ma poczucie winy, że spędzając czas z partnerem, za dużo uwagi poświęcają swoim smartfonom.
Zobacz również
Tymczasem już 40% Polaków uważa, że ich partner spędza zbyt dużo czasu, korzystając z telefonu, kiedy przebywają razem. Często prowadzi to do uczucia opuszczenia lub „samotności w związku”. Ponad połowa respondentów (55%) odpowiedziała, że czuła się ignorowana przez partnera za względu na to, że zajmował się on smartfonem. Jednocześnie 43% badanych przyznało, że zdarza im się zwracać większą uwagę na telefon niż drugą połówkę.
– Wyniki badania przygotowanego przez T‑Mobile pokazują, że coraz więcej młodych osób niestety preferuje funkcjonowanie w wirtualnym świecie, ignorując nawet najbliższe osoby. Widać również, że są świadomi płynącego stąd zagrożenia dla ich związku, gdyż ponad 1/3 ankietowanych (38%) uważa, że korzystanie ze smartfonów może negatywnie wpłynąć na ich relacje intymne z partnerem. Ważne jest więc znalezienie złotego środka pomiędzy ilością czasu przeznaczonego na życie online i offline. Nie jest to trudne zadanie, ale wymaga określenia wspólnych priorytetów, stałego zaangażowania w związek oraz jasnego doprecyzowania obowiązujących w nim zasad. Do stworzenia wartościowego i trwałego związku niezbędna jest wzajemna komunikacja oraz oderwanie się od urządzeń mobilnych oraz internetu na dłuższą chwilę – podkreśla dr Andrzej Depko, seksuolog.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Aby zachęcić pary do spędzania czasu razem, pozostawienia telefonów obok i celebrowanie wspólnych chwil, T‑Mobile postawił na nieszablonowe rozwiązanie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Connected Underwear – bielizna, która zbliża
Operator przygotował szereg działań, które z różnych perspektyw podejmują temat wpływu nowych technologii na związki. T‑Mobile postanowił podejść do zagadnienia także z lekkim przymrużeniem oka, dlatego na stronie sklepu internetowego Love Magenta dostępny jest nietypowy produkt… zestaw magentowej bielizny dla par. Dołączone do niego są dwa specjalne chipy, które należy „sparować” z telefonem partnera. „Parowanie” musi zostać poprzedzone pobraniem darmowej aplikacji Connected Underwear (dostępnej bezpłatnie na systemy iOS oraz Android).
Gdy partner lub partnerka są zbyt zajęci telefonem, chip w bieliźnie drugiej osoby aktywuje aplikację, która może zablokować telefon drugiej połówki na 15 minut. Uruchomia się wówczas tryb „Love Mode”, blokując powiadomienia i rozpoczynając odtwarzanie romantycznej, nastrojowej muzyki.
Zestawy Connected Underwear to zabawna, nietypowa odpowiedź T‑Mobile na ważne wyzwanie społeczne – w nieszablonowy sposób, operator chce skłonić użytkowników smartfonów do odłożenia telefonów, aby poświęcili więcej uwagi ukochanej osobie. Dodatkowo, na specjalnej stronie internetowej użytkownicy mogą znaleźć porady, w jaki sposób – prostymi krokami – pielęgnować relacje i budować wartościowy związek.
Inteligentną bieliznę „Connected Underwear” promują kampania w internecie, na Youtubie oraz działania w social mediach. Polska odsłona projektu jest częścią kampanii Deutsche Telekom, która startuje jednocześnie w 6 europejskich krajach.
*Wyniki badania przeprowadzonego w styczniu 2020 metodą CATI, na reprezentatywnej próbie 1028 osób w wieku 18+ przez agencję Difference na zlecenie T‑Mobile Polska.
**Raport „Digital in 2019”, Wearesocial.com, 2019