Gwałtownie rosnąca popularność urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu – smartfonów i tabletów to duże wyzwanie dla marketerów, którzy muszą uwzględniać specyfikę tych kanałów, jednocześnie pamiętając o zachowaniu spójności i integralności dystrybucji cyfrowych treści. Wymusza to zmianę podejścia do projektowania na potrzeby Internetu, generując nowe wyzwania.
Mobilna rewolucja
Sposób dostępu do informacji diametralnie się zmienia, liczba połączeń z Internetem realizowanych za pomocą urządzeń mobilnych od kilku lat konsekwentnie rośnie, użytkownicy w zależności od potrzeby wybierają urządzenie, które w najszybszy i najwygodniejszy sposób pozwoli uzyskać im pożądane rezultaty. Wyniki zawarte w najnowszym raporcie UKE „Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2012” potwierdzają ten trend. Systematycznie rośnie liczba dostępnych urządzeń mobilnych i ich użytkowników. Przez telefon łączą się z Internetem głównie osoby młode, poniżej 34 lat, uczniowie i studenci a także osoby z wykształceniem wyższym i mieszkańcy największych miast czyli grupa konsumentów robiąca najwięcej zakupów w Internecie. W tej grupie liczba osób korzystających z Internetu mobilnego przekracza 40%.
Zobacz również
– Aktualnie, niezwykle istotne będzie skupianie się na projektowaniu treści, bazując na tym, jak użytkownicy będą chcieli z niej korzystać. Mając tę wiedzę można dopasowywać zbiór urządzeń, na których treść będzie obecna – mówi Szeran Millo, Operations Director w Symetrii.
W najbliższym czasie coraz większego znaczenia nabiorą również kwestie związane z omnikanałowością. Użytkownicy mogą rozpocząć korzystanie z usługi internetowej na jednym urządzeniu, kontynuować na kolejnym a zakończyć jeszcze na innym. W związku z tym perspektywy użytkowników i ich potrzeb różnice pomiędzy kanałami online, offline i mobile zacierają się. Rodzi to wyzwanie dla marek, które chcą wykorzystać potencjał związany z tym trendem. Muszą one zapewnić spójność odbioru treści oferowanych użytkownikom, którzy mają możliwość kontynuacji i zakończenia usługi w dowolnym kanale. Powoduje to wzrost zapotrzebowania na serwisy wykorzystujące m. in. responsive design, pozwalające na wygodne przeglądanie treści na dowolnym urządzeniu.
Wzrost znaczenia treści
W związku z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych i dywersyfikacji kanałów z których korzystają użytkownicy, sposób tworzenia i dystrybucji treści znacznie zyskuje na znaczeniu, stając się kluczowym procesem związanym z prowadzeniem biznesu w Internecie. Bieżące trendy w projektowaniu cyfrowym: minimalizm graficzny, skupienie się na funkcjonalności oraz koncentracja przede wszystkim na potrzebach użytkownika, również przyczyniają się do wzrostu znaczenia treści w Internecie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Wspólnym mianownikiem dla różnych platform odbioru komunikacji marketingowej jest treść. Już dzisiaj obserwujemy coraz większą wagę, którą się do niej przykłada, a rok 2013 będzie niewątpliwie kontynuacją tej tendencji. Treść to nowy web design i jest niewątpliwie najlepszym długoterminowym narzędziem tworzenia relacji z klientem – mówi Wojciech Chojnacki, Strategy & Development Manager w Symetrii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednym z istotnych efektów obserwowanych trendów jest m. in. spadek znaczenia strony głównej, wynikający z faktu, iż coraz więcej użytkowników rozpoczyna przeglądanie stron internetowych czy zakupy w Internecie poprzez wyszukiwarkę Google, trafiając na podstrony. W związku z tym serwisy muszą dostarczać informacje adekwatne dla użytkownika oraz zawierać elementy personalizacji, bazując na potrzebach odbiorców.
Nowe potrzeby – nowe usługi
Reagując na bieżące trendy i zmiany, Symetria wprowadza nowatorskie usługi odpowiadające potrzebom klientów, które pozwolą im lepiej realizować cele biznesowe w Internecie. Przynależność do UX Alliance, stowarzyszenia skupiającego czołowe firmy UX na świecie, umożliwiła Symetrii poznanie metodyki stosowania „Content Strategy”. Metodyka ta została już zweryfikowana w praktyce, w projekcie dla jednego z międzynarodowych banków.
Symetria wprowadza również nowe usługi, wykorzystujące posiadaną wiedzę oraz doświadczenie badawcze. Symetria User Research pozwala poznać motywację użytkowników i kontekst użycia produktów poza laboratorium, natomiast Symetria User Performance to autorska metodologia łącząca badania na dużych próbach z elementami badań jakościowych. Kolejną nowinką w ofercie są warsztaty prowadzone wspólnie z klientami, które umożliwiają sprawne generowanie i testowanie konceptów, jeszcze przed rozpoczęciem faktycznych prac nad projektowaniem interfejsu.
Dynamika zmian w obszarze web design, wymaga elastycznego podejścia oraz tworzenia nowatorskich koncepcji odpowiadających stale zmieniającym się potrzebom użytkowników. Takie efekty pozwalają uzyskać warsztaty prowadzone wspólnie z klientami, umożliwiające sprawne generowanie i testowanie konceptów, jeszcze przed rozpoczęciem faktycznych prac nad projektowaniem interfejsu. Nowa strategia usług to jeden z głównych elementów rebrandingu Symetrii, który obejmuje również zmianę identyfikacji wizualnej: nowy logotyp oraz stronę WWW.