Hasłem tegorocznej kampanii jest Autyzm. 400 000. Jak bowiem wskazuje WHO, w Polsce autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 tysięcy osób z autyzmem. To jak jedno spore miasto. Ale tu liczby się nie kończą, bo oprócz osób z autyzmem są jeszcze ich rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że tych, których autyzm dotyczy, może być nawet 3 mln.
Osią przekazu kampanii jest pytanie „A Ty?” wpisane w słowo „autyzm” i kolejne, które za nim idą: „Znasz taką osobę?”, „Czy rozumiesz, dlaczego osoby z autyzmem zachowują się często w niezrozumiały dla nas sposób?”, „Może Twoje dziecko ma takiego kolegę lub koleżankę w szkole?” itp. Celem kampanii jest budowanie zrozumienia dla osób z autyzmem, które, choć żyją w świecie pozornie odległym, to jednak fizycznie tak bliskim, jak wskazują na to wspomniane liczby.
Zobacz również
Głównym narzędziem kampanii jest spot, w którym pokazano odbiór świata osoby z autyzmem i jednocześnie reakcję otoczenia na jego osobę. Jak się okazuje, często nie wiemy, że jesteśmy świadkami reakcji typowych dla osób z autyzmem, przez co postrzegamy takie zachowania jako oderwane od rzeczywistości, niezrozumiałe, niewygodne czy wręcz irytujące. Zrozumienie i poznanie świata autyzmu, które ma prowadzić do pomocy osobom z autyzmem poprzez wsparcie Fundacji JiM, akcentowane jest potrójnym, prostym CTA kampanii: „Poznaj. Zrozum. Pomóż.” Konsekwentnie według tych trzech zachęt skonstruowano także landing kampanii www.polskananiebiesko.pl, na którym poznać można historie osób z autyzmem, zrozumieć, czym autyzm jest, a także wesprzeć finansowo Fundację JiM.
Twarzą i ambasadorem kampanii został Wojciech Mecwaldowski, odtwórca roli Tomka z autyzmem w filmie pt. „Dziewczyna z szafy”.
Agencja Heroes opracowała koncepcję kreatywną kampanii i key visual, a także narzędzia, w tym spot i landing page. Zespół Heroes odpowiada także za komunikację z influencerami, blogerami, artystami, sportowcami i pozyskanie ich do internetowej akcji „Poznaj, zrozum, pomóż”, mającej na celu budowanie świadomości na temat autyzmu oraz tolerancji wobec osób z autyzmem poprzez udostępnianie spotu kampanii.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Finał kampanii odbędzie się w Światowy Dzień 2 kwietnia w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W tym dniu kilkaset budynków w Polsce rozświetli się na niebiesko – w kolorze solidarności z osobami z autyzmem. Odbędzie się również szereg imprez organizowanych przez Fundację JiM.
Słuchaj podcastu NowyMarketing